התייקרות החלב והדלק בפתח: מה הממשלה תעשה?
(צילום: ירון ברנר)
פרסום ראשון: שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', פרסם הבוקר (שישי) להערות הציבור צו נוסף להפחתת המס על הדלק, לפיו היא תעמוד על 45 אגורות לליטר עד לסוף חודש מאי, אחרי שעמדה על 58 אגורות עד סוף אפריל. אם לא היה מפורסם הצו, מחיר הדלק היה מגיע לכמעט 7.5 שקלים לליטר בלילה שבין ראשון לשני. משרד האנרגיה יודיע על המחיר הסופי ביום ראשון בבוקר.
לפי המצב המשפטי הקיים, בתחילת מאי 2023 ההפחתה לפי הוראת השעה הייתה קטנה ב-45 אגורות ממחיר של ליטר בנזין, כך שתחול הפחתה של 13 אגורות בלבד - שאושרה עד לסוף השנה. בצו הנוכחי הוצע לקבוע כי מ-1 במאי ועד 31 במאי 2023 תחול הפחתה של 32 אגורות נוספות, כך שבסך הכל תחול ההפחתה של מחיר ליטר בנזין לצרכן של 45 אגורות לליטר בנזין. "עם פקיעת הוראת שעה זו אמורה הייתה לחזור לתוקף ההפחתה של כ-13 אגורות אשר חלה עד סוף שנת 2023. בצו זה מוצע לצמצם את ההטבה האמורה ל-11 אגורות לליטר, וזאת לצורך מימון הפחתת המס לחודש מאי 2023", נכתב.
בכירים באוצר התנגדו להארכת ההפחתה בשל העובדה שנרשמת כעת ירידה משמעותית בהכנסות ממסים, מצב שיביא להגדלה נוספת בגירעון. לפי משרד האוצר, הפסד הכנסות המדינה ממיסים בשל התוספת באפריל עמד על 130 מיליון שקל. ובשל התוספת הנוכחית ההפסד יעמוד על 50 מיליון שקל נוספים. עם זאת, זינוק במחיר הדלק משפיע גם על מדד המחירים לצרכן והיה מקפיץ עוד את האינפלציה.
במשרד האנרגיה סיימו אתמול את חישוב השינוי במחירי הנפט באגן הים התיכון ושער הדולר הממוצע בחמישה הימים האחרונים כדי לקבוע את המחיר החדש, ובשלב זה עדיין לא ברור מה יהיה שינוי המחיר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
נזכיר כי מחיר הדלק ירד בתחילת מרץ ל-6.81 שקלים, אחרי שקודם לכן קפץ למחיר של 7.17 שקלים למשך יומיים, משום שסמוטריץ' פרסם ברגע האחרון את הצו להפחתת מחיר הדלק. השיא הקודם היה ביולי, אז טיפס המחיר ל-8.08 שקלען לליטר - ולאחר מכן הופחת המס על הדלק בשקל שלם על ידי הממשלה הקודמת. עד סוף ינואר הפחתת המס על הדלק עמדה על 13 אגורות בלבד.
פרופ' עומר מואב התייחס לנושא המס על הדלק בראיון לאולפן ynet: "המחיר של הדלק בישראל, כמו ברוב המדינות המתוקנות, ובצדק רב, מורכב משני מרכיבים. אחד הוא מיסוי ואחד הוא באמת המחיר, העלות של הדלק עצמו. והניסיון להקל על יוקר המחיה ע"י הורדת המיסוי הוא קשקוש מוחלט, זה מהלך פופוליסטי לחלוטין. לא רק שיש רציונל למס הגבוה על הדלק, שהרי שאנחנו נוסעים ברכב, אנחנו תורמים לצפיפות ולזיהום האוויר, המיסוי על הדלק נועד בדיוק לטפל בבעיה הזאת, כלומר לייקר את הדלק בצורה מלאכותית כדי לצמצם שימוש ברכב פרטי, אלא שגם אין לממשלה מקור כספי שאינו הציבור, כלומר אם נותנים הנחה במס על הדלק זה בא מהכיס שלנו או בהווה או בעתיד, אין אפשרות אחרת".
ד"ר עמית מור, מנכ"ל אקו אנרג'י יעוץ כלכלי אסטרטגי ומרצה בכיר באוניברסיטת רייכמן, אמר ל-ynet כי "סמוטריץ' ממשיך בצעד הפופוליסטי של סבסוד מחיר הבנזין בעלות של כ 120 מיליון שקל לחודש או מיליארד וחצי שקל במונחים שנתיים.
"הפחתת המס על הדלק הינה תמריץ כלכלי שלילי, היא מיטיבה עם המעמד הבינוני והגבוה, תורמת להגברת הנסיעה, החרפת הפקקים וזיהום האויר. אם רוצים להיטיב עם הציבור נכון יהיה להשקיע רבות בתחבורה הציבורית ואף לסבסד את מחיריה. תחבורה ציבורית מונעת בעיקר בסולר, שמס הבלו עליו לא הופחת. בכך פועל סמוטריץ' כנגד השכבות החלשות שאינן בעלות רכב. במקום לסבסד את הבנזין במיליארד וחצי שקל ניתן היה לדוגמא לסייע לציבור בהוזלת מוצרי החלב ומחירי המזון המאמירים או להגדיל פי שלושה את סל הבריאות".