האירועים הפוליטיים שוב משפיעים באופן ישיר וחריג על שערו של השקל ועל הבורסות: פחות משעה לאחר פתיחת המסחר הרציף ב-12 בלילה (בין ראשון לשני), הדולר זינק ל-3.65 שקלים - קפיצה של כ-2% ביחס לשערו בסיום המסחר הרציף ביום שישי בלילה. האירו נסחר בעלייה דומה סביב 3.93 שקלים. אולם, הנפילה של השקל נרגעה במהלך היום והפכה לעלייה, וזאת על רקע ההערכות שראש הממשלה בנימין נתניהו יודיע בשעות הקרובות על עצירת החקיקה. שער הדולר היציג נקבע על 3.557 שקלים - ירידה של 1.96%, ושער האירו על 3.8336 שקלים - ירידה של 2.06%. כעת, המגמה שוב התהפכה והשקל נחלש בכ-0.5% אל מול שני המטבעות המובילים.
במקביל, הבורסה לניירות ערך בתל אביב ננעלה בעליות שערים: מדד ת"א 35 עלה ב-2%, ת"א 125 ב-1.83%, ת"א ביטוח זינק ב-4%, ת"א בנייה ב-3.93% ות"א בנקים ב-1.43%. נכון לעכשיו, מחר (שלישי) צפויה הבורסה לניירות ערך להצטרף גם היא לשביתה הכללית במשק והמסחר יופסק.
המסחר במטבע חוץ נפתח ביום ראשון בחצות ונמשך עד יום שישי בחצות, כאשר רוב המשתתפים סוחרים בין השעות 8:00 ל-16:00 באזור הזמן שלהם. קפיצה שכזאת מיד עם פתיחת המסחר היא חריגה מאוד וניתן להניח כי היא נובעת ישירות מהסערה הפוליטית המתחוללת בישראל ביתר שאת מאז הודעתו של ראש הממשלה נתניהו על פיטורי שר הביטחון, יואב גלנט, על רקע התרעותיו בנוגע למהפכה המשפטית ובקשתו לעצור את החקיקה.
קפיצה דומה הייתה גם ביום חמישי, כאשר השקל זינק אחר הצהריים על רקע פרסום ההצהרה של ראש הממשלה נתניהו והצפי שיעצור את המהפכה המשפטית. הדולר חזק לזנק במסחר הרציף דקות לאחר ההצהרה עצמה, שבה הבהיר נתניהו שלא יעצור את החקיקה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות: "ההערכה כי המשך תהליך החקיקה יאתגר את הדולר לכיוון רמת 3.72 שקלים, והדולר עשוי להמשיך לעבר רמת 3.8 שקלים ויותר. מנגד, עצירת תהליך החקיקה יתרום לרגיעה בשוק המט"ח ולייסוף מחודש אל עבר רמת 3.55 שקלים".
עוד הוסיף פריימן כי "עליות המחירים והאינפלציה הגבוהה, תורמים להערכה כי בשבוע הבא בנק ישראל יעלה את ריבית השקל ב-0.5% וכי עליות המחירים יתמכו בהעלאות ריבית בהמשך". בתוך כך, רבים מכלכלני הבנקים ובתי ההשקעות מעריכים כעת כי נוכח אי היציבות הפוליטית בכל מקרה נראה שבנק ישראל יבחר לאותת למשק כי הוא המבוגר האחראי ויעלה את הריבית בחצי אחוז.
המצב הכלכלי פרופ' דן בן דוד
(צילום: אסף חן)
ראש הממשלה נתניהו החליט אתמול על פיטורי גלנט כיממה לאחר שקרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית. הפיטורים הגיעו בשיאה של תקופה ביטחונית רגישה, שבה נרצחו מתחילת השנה 15 בני אדם. גלנט צייץ בטוויטר אחרי הפיטורים: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי".
כדי להודיע לו על הפיטורים, נתניהו זימן את גלנט ללשכתו ואמר לו בשיחה קצרה שאין לו אמון בו. ראש הממשלה ציין כי הנאום של גלנט היה ללא תיאום, בשעה שנתניהו שהה בלונדון, ומלבד זאת עלו בשיחה תדרוכים שיצאו ממערכת הביטחון אחר הצהריים, והדלפה על בקשתו של גלנט לכנס את הקבינט - שנענתה בשלילה. בלשכת ראש הממשלה, יש לציין, הכחישו כי הייתה בקשה כזו. בסביבת נתניהו סיפקו הערב הסבר אחר לפיטורים. "הסיבה המרכזית למהלך - תגובה רפה וחלשה מצד גלנט נגד הסרבנות בצה"ל, דבר שאין לו שום מקום", אמרו בסביבת ראש הממשלה.
מאז הצגת המהפכה המשפטית על ידי נתניהו ושר המשפטים יריב לוין בתחילת השנה סבלה הבורסה בתל אביב מביצועי חסר אל מול חלק גדול מהבורסות המובילות בעולם והשקל נחלש משמעותית.
פורסם לראשונה: 01:28, 27.03.23