אחרי החיסולים הדרמטיים בטהרן ובביירות והחשש הגובר מתגובה של חיזבאללה ואיראן נגד ישראל, השקל צונח גם היום (חמישי) מול המטבעות המרכזיים: הדולר הגיע כבר ל-3.8 שקלים, אך כעת נסחר סביב 3.79, והאירו שהגיע הבוקר ל-4.1 שקלים, נסחר כעת סביב 4.09. הבורסה בת"א נפתחה בירידות קלות שהתחזקו במהלך היום, כאשר כעת מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ומדד ת"א 125 ב-1.2%.
הנפילה החדה יחסית של השקל החלה עוד בתחילת שבוע המסחר ביום שני, לאחר האסון במג'דל שאמס והמתיחות הגוברת לקראת התגובה הישראלית. בסוף השבוע שעבר, לשם ההשוואה, השער היציג של הדולר נקבע על 3.68 שקלים והשער היציג של האירו על 3.99 שקלים - הרחק מתחת לשערים במסחר הרציף היום.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פיננסים, טוען כי "לכאורה ניתן לומר ששוק המט״ח מתנהל באופן נורמלי לחלוטין - כשיש רגיעה ומדברים על עסקת חטופים השקל מתחזק וכשהמתיחות גוברת הוא נחלש. המציאות שונה לחלוטין. הפיחות נובע אך ורק תוצאה של פעילות ספקולטיבית, כשהשחקנים מנצלים עד תום את היעדרותו המופגנת של בנק ישראל מהזירה, כשמאז אוקטובר הוא לא הופיע. אני טוען שזו טעות קשה. למה הם מחכים? מדוע לא מקדימים תרופה למכה? אם יופיעו ויראו לכולם שהם פה עם היד על הדופק, לא רק שירגיעו, אלא אף יגרמו לשחקנים לחשוב פעמיים. ככה כל המשק ניזוק - והאינפלציה לא נרגעת מה שכובל את ידי בנק ישראל בעניין הפחתת הריבית".
בתוך כך, הפד החליט אתמול שוב שלא להוריד את שיעור הריבית ולהשאיר אותה ברמתה הגבוהה של 5.5%, כאשר הצפי כעת שהריבית תרד בהחלטה הבאה שתתקיים בספטמבר. הבנק המרכזי באנגליה לעומת זאת הוריד היום את הריבית בפעם הראשונה מאז משבר הקורונה, ברבע אחוז לרמה של 5%.
בנק ישראל יפרסם את החלטת הריבית שלו ב-31 באוגוסט, אבל עוד קודם לכן, ב-15 באוגוסט הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם את מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, כאשר נכון לחודש שעבר עמדה האינפלציה השנתית בארץ על 2.9%. בהחלטה האחרונה של בנק ישראל, בתחילת יולי, הוא הותיר את הריבית ללא שינוי - על 4.5% - בפעם הרביעית ברציפות, אחרי הפחתה אחת שביצע בינואר השנה.
פורסם לראשונה: 11:42, 01.08.24