על אף ששר האוצר אביגדור ליברמן הצהיר כי הפחתת המס על הדלק בשקל אחד תוארך עד חודש נובמבר, מהצו שפורסם הלילה (בין שני לשלישי) להערות הציבור עולה כי ההפחתה תעמוד על 89 אגורות לליטר בלבד בחודש ספטמבר, כאשר באוקטובר ובנובמבר גובה ההפחתה ייבחן לפי המחיר. כך, למעשה, על אף שההערכות היו שמחיר הדלק ירד מחר בלילה ב-30-40 אגורות לליטר, כעת מדובר על ירידה של 20-30 אגורות לליטר בלבד. היום עומד המחיר על 6.58 שקלים לליטר בשירות עצמי. המחיר הסופי של הדלק בחודש ספטמבר יפורסם בהמשך היום.
בתוך כך, כאמור, בצו שפורסם להערות הציבור עד היום ב-17:00 יש עוד שינוי בנוגע להמשך הפחתת המס על הבלו באוקטובר ובנובמבר (תוקף הצו עד 15 בנובמבר). בצו מוצע לקבוע כי במקרה שבו מחיר הבנזין לליטר יהיה בטווח בין 6.25 עד 6.15 שקלים חדשים לליטר, ההפחתה תרד ל-76 אגורות לליטר בלבד לעומת המחיר ללא הוראת השעה, ואילו אם המחיר יהיה מתחת ל-6.15 שקלים חדשים לליטר - ההפחתה תעמוד על 50 אגורות לליטר בלבד לעומת המחיר ללא הוראת השעה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר ליברמן
(צילום: ניב קנטור, shutterstock)
יחד עם זאת מוצע כי אם מחיר הבנזין לליטר יעלה מעל ל-6.50 שקלים חדשים באוקטובר או בנובמבר 2022, הבלו יופחת ב-11 אגורות נוספים לליטר, כך שיופחת שקל אחד ממחיר של ליטר בנזין לעומת המחיר ללא הוראת השעה.
לפי ההסבר בצו שפורסם, המנגנון החריג של השינויים בתעריף מוצע נוכח פרסום הצו בתקופת בחירות שבה מכהנת ממשלת מעבר. "יודגש כי תעריף הבלו מגלם הפנמת עלויות חיצוניות כגון זיהום סביבתי, גודש בכבישים וכיוצא באלה, והגבלת השינויים בתעריף בדרך המוצעת בצו נועדה לצמצם את האפשרות לכך שהשלכות הצו יחרגו מעבר לצרכים הנקודתיים הקיימים ערב פרסומו, על רקע תקופת הבחירות", נכתב בצו. למעשה, הפחתת הסבסוד של הדלק משמעותה עלות נמוכה יותר לקופת המדינה.
על הצו הראשון להפחתת המס במחצית השקל חתם ליברמן לראשונה בחודש אפריל השנה, ויום לפני פיזור הכנסת חתם על צו להפחתה נוספת בסך חצי שקל ולהארכת הצו הראשוני עד סוף החודשי הנוכחי. ההפחתה המשמעותית לצד הירידה במחירי הדלק ובשער הדולר הובילו לירידה חדה במחירי הדלק בעדכון האחרון, מ-8.08 שקל לליטר בשירות עצמי ל-6.58 שקל.
מחיר הדלק האסטרונומי צנח באוגוסט - והישראלים נהרו לתדלק