ועדת הכספים התכנסה היום (שני) כדי לדון ב"הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית" שאושרה בקריאה ראשונה בכנסת ונועדה לאפשר את הגדלת הגירעון בתקציב 2023. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הופיע לדיון וספג צעקות מחברי הוועדה וגם מנציגי העסקים, שמחו על כך ששר האוצר הודיע כי רק הגיע כדי להעביר מסר ואין בכוונתו לענות בשלב זה על שאלות.
3 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
שר האוצר סמוטריץ' בוועדת הכספים
(דני שם טוב, דוברות הכנסת)
"היה לי חשוב לומר", הבהיר סמוטריץ', "כדי שנביא את התיקון לתקציב הזה מהר, אפשר לומר אוהבים או לא, אבל הזמן הוא פקטור מאוד מרכזי, אנחנו מביאים את התוספת למלחמה כי יש צרכים. קיבלתי החלטה על מדיניות כלכלה מרחיבה, שמחזקת את קו הביצורים הכלכלי. אנחנו צריכים להיות מסוגלים להעביר את הכספים. ככל שתאשרו מהר יותר, נוכל לממש חלקים גדולים יותר לבריאות, לרווחה, כל מה שצריך".
על רקע טענות חברי כנסת לעיכוב כספים השיב: "עד רגע הזה לא עוכב שקל אחד שצריך היה, גם אם יחזרו על שקר אלף פעם הוא עדיין ישאר שקר. עד רגע זה לא שמעתי ביקורת על השימושים של התוספת, שמעתי רק בקשות לקיצוץ בתקציבים כאלה ואחרים, לא שמעתי שהתוספת לשימושים אזרחיים או לצבא, יש למישהו יש תלונה עליהם, הכספים שנועדו כדי שכל הגורמים יעשו את מה שצריך.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוועדת הכספים
(צילום: ערוץ הכנסת)

"אני מסתובב בכל הארץ ואני לא מדבר על הלוחמים שמספרים על האחדות הנפלאה, והאחדות הזו גם בעורף, והיה מצופה שיהיה גם כאן. אני משוכנע שאזרחי ישראל מימין ומשמאל שצופים בדיון מתביישים בנו". בתגובה תקפו חברי כנסת את שר האוצר וטענו כי הוא זה שמפלג.
לעניין טענות חברי כנסת על אי פרסום דו"ח ההפרשים כפי שקובע החוק, ציין השר: "אני מודה שאני וכל אנשי המשרד עושים ימים כלילות 7 ימים בשבוע עושים את הכל כדי לנהל את המלחמה, ואולי לא התפננו לבירוקרטיות, בזה השקענו את כל זמננו, ואני מודע שהיינו לא בסדר, אבל אני מעדיף להיות לא בסדר כדי לתת מתווה הכי גדול לעסקים מקום המדינה, ולדאוג לדרום ולצפון, הציבור ישפוט אם היינו בסדר או לא היינו בסדר. אין בתקציב הזה שום דבר סקטוריאלי, אני חושב שהאחריות של כולנו בבית הזה היא להעביר את התקציב הכי מהר שאפשר, כדי שיהיה אפשר להעביר את השימושים למלחמה".

ראש אגף תקציבים: "יש הרבה פרשנויות לגבי הכספים הקואליציוניים"

יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים באוצר הופיע גם הוא לוועדה ואמר: "אנחנו באירוע דרמטי, זה אירוע שלא דומה לקורונה, וההחלטות שתקבלו פה והממשלה תקבל בשבועות והחודשים הקרובים יש להם השפעה משמעותית של איך נעבור את המשבר הזה. אנחנו בקדימון, לצד כך הסכומים זניחים לעומת מה שמגיע אלינו ב-2024".
3 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
ועדת הכספים
(דני שם טוב, דוברות הכנסת)
"טרום המלחמה הירידה בהכנסות ב-23-24 לא הדאיגה אותנו, כי הגרעון היה מאוד מרוסן. גרעון של 1.5% ל-23, ו-2.2% ב-2024. אבל נכנסו למשבר עם ירידה מסוימת. יש לזכור שאנחנו מדינה מוקפת אויבים, זה שיש משבר כלכלי כעת לא אומר שלא יהיה אחד נוסף בעוד שבועיים" הוסיף גרדוס.
גרדוס אמר כי "בהערכות מאוד גסות, שכן משתנים רבים אינם ברורים" - אורך הלחימה, השפעות על הפעילות הכלכלית, סיוע אמריקני, ההשפעה הפיסקאלית הצפויה לשנים 2023-2024 הינה: עלויות לחימה כ-110 מיליארד שקל, אובדן הכנסות מעל 45 מיליארד שקל, עלויות קרן פיצויים 10 מיליארד שקל, הוצאות אזרחיות ללא שיקום כ-13.3 מיליארד שקל, עלויות ריבית כ-3 מיליארד שקל. סה"כ כ-190 מיליארד שקל, המהווים כ-10% מהתוצר.
לשאלת חברי הכנסת באשר להצהרת שר האוצר לקיצוץ 1.6 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים שהתבררה כשקרית ענה איתי טמקין, סגן הממונה על התקציבים: "הופחתו כ-מיליארד שקל בכספים הקואליציוניים, לא היה בשום שלב אפשר להפחית את כל ה-6 מיליארד, ניתן היה לשנות רק סכום שלא מומש, שעמד על בין 3 ל-4 מיליארד שהתחילה המלחמה, בסופו של דבר הוכרז על הפחתה של כ-מיליארד שקל".
גרדוס התייחס לנושא גם הוא "הצענו להפחית סכום גדול יותר מהכספים שאינם קואליציוניים לעומת כספים שהם כן קואליציוניים. אני שם בצד את ההגדרה, יש פה הרבה פרשנויות, הקו שלנו היה שכל מה שעדיין לא קרה, ולא תומך במלחמה אמור להיות מיועד למלחמה והתמיכה במפונים".
ח"כ ולדימיר בליאק: "מקצצים רק 887 מיליון שקל מהכספים הקואליציוניים ולזה אנחנו נתנגד, כי אנחנו חושבים שזה לא נכון. נצטרך להגדיל את הגרעון, אבל לפני זה יש לנצל את כל המשאבים בקופת המדינה, בעיני ניתן עוד לחסוך שם עוד 4 מיליארד שקל, וכן לחסוך מאות מיליוני שקלים בסגירת 5-6 משרדים מיותרים, אני יודע שיש לזה תמיכה גם בקואליציה, זה מסר נכון וצודק לציבור ולשווקים הבינ"ל. אני מקווה שנגבש רוב לדבר הזה בסופו של הדיון".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "יש תקציבים בעיקר לציבור החרדי ולא רק, שחלק גדול מהכסף הוא קואליציוני, פר"ח, נערים במצוקה, נושאים חיוניים, הקריאה הייתה צריכה להיות מה שחיוני כן, לא בכלליות כסף קואליציוני. לא אתן יותר יד לכספים קואליציונים, אדרוש שיסדירו את התקציבים בבסיס התקציב. לענין החוק הזה, אבקש מחר להצביע עליו".
חברי ועדת הכספים ח"כ נעמה לזימי וח"כ בליאק פנו ליועצת המשפטית לממשלה ולראש אגף התקציבים בדרישה "לבחינת הליקויים הרבים שעולים מהחלטת ממשלה 1096 הנוגעת לכספים הקואליציוניים". לפי לזימי ובליאק "ההחלטה רצופה בבעיות ועיוותים, כמו הפניה לסעיפים לא קיימים וכן פעולות שנוגדות החלטות עבר של הייעוץ המשפטי. לא ייתכן שכבר למעלה משלושה חודשים אנו דורשים הבהרות בנושא הכספים הקואליציוניים אך לא מצליחים לקבל אותן. פנינו כבר מספר פעמים בנושא בשל בעיות דומות שעלו בעבר. כעת אנו דורשים אחת ולתמיד לקבל תשובות ברורות בנוגע לכספים הקואליציוניים או לעצור אותם לאלתר עד לפתרון הבעיות המשפטיות".

משפחות החטופים הגיעו כדי להזכיר מה באמת חשוב

נציגי משפחות החטופים נשאו דברים בפתח הדיון, וביקשו להעביר מסר לממשלה ולחברי הכנסת. עופרי ביבס, שגיסתה וילדיה נחטפו אמרה: "אנחנו באים לפה משפחות החטופים, כי חשוב לנו להמשיך ולהזכיר שהמחויבות העליונה והיחידה של הממשלה מבחינתנו, זה להחזיר את המשפחות שלנו, אני שומעת כל מיני ריבים על התקציב, זה כל כך מיותר, כולם ביחד צריכים לעשות הכל כדי להחזיר אותם. ממשלת ישראל צריכה לעשות הכל, אנחנו עם שמקדש חיים, זה צריך לפתוח כל דיון, זה כל מה שצריך לדבר עליו, מבחינתנו אין חשוב מזה, זה עתיד המדינה, זה הפנים שלה. אני מתחננת שכל מי שיוצא מהחדר שזה מה שיהיה לו בראש, אי אפשר יותר לחכות, זו העדיפות העליונה והמטרה הראשונה".
3 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
משפחות החטופים
(דני שם טוב, דוברות הכנסת)
נועם דן, ממשפחתם של סהר וארז קלדרון ששוחררו ואביהם עופר עדיין בשבי: "אתם מדברים על כספים קואליציוניים, כאילו אין דבר אחר, אני לא ההפרעה שלכם, יש כאן הפקרה מתמשכת ולי יש דם על הידיים, כי אם אני מגיעה לכאן ואתם לא מבינים שאי אפשר לדבר על משהו אחר, אז אני לא בסדר. לא תהייה ועדה, לא אופוזיציה ולא קואליציה אם נדרוס את הברית הזו בין המדינה והעם, המדינה זה אני".