אחרי שהשר בצלאל סמוטריץ' ביטל את המס על המשקאות הממותקים שיזם ליברמן עם כניסתו למשרד האוצר, ואף טען שמדובר ב"מס מטורלל" בעבר, היום (שישי) פרסם האוצר טיוטת צו להערות הציבור שלפיה הפטורים על משקאות ממותקים לא יוארכו והמס יוחזר, מלבד על משקאות הדיאט והמיצים הטבעיים.
"מניתוח ראשוני של נתוני הצריכה בפועל על ידי גורמי המקצוע במשרד האוצר עולה כי מאז ביטול המס חלה עליה משמעותית ברכישת משקאות ממותקים, זאת לאחר שבתקופה המקבילה בשנת 2022 בה הוטל מיסוי, חלה ירידה בצריכת המשקאות", נכתב בצו. "עלייה חדה יותר נרשמה בקרב המשקאות במיסוי הגבוה, ובהתאם בשנת 2022 ניכרת ירידה משמעותית ביותר בצריכתם. עוד עולה כי לאחר ביטול המס רמות המחירים של המשקאות המתוקים לא חזרו לרמתן המקורית מהתקופה שלפני הטלת המס, כך שהירידה בהכנסות המדינה ממס לא התגלגלה במלואה לצרכן".
בדיונים שקדמו להעלאת המס שאושר בתקופת שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן לפני כשנה וחצי, סמוטריץ' טען כי "מדובר במס מטורלל לחלוטין, שלא יפסיק את השימוש. צריך לחנך ולתמרץ. כל הסיפור פה הוא לגבות מיסים ומיסים ומיסים". הוא הוסיף בדיונים בוועדה כי "אני שמח על המס הזה, כי זה יעזור גם לנו בעתיד להפנות התנהגויות ולהכווין את החברה הישראלית למקומות טובים בריאים בנפש, בגוף ובזהות".
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
השר סמוטריץ'
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
בכיר באוצר אמר ל-ynet בשבוע שעבר כי הארכת הפטור היא מסוג ההחלטות שהיו עלולות לקדם את הורדת דירוג האשראי של ישראל, שכן הן מבהירות שהממשלה מנהלת מדיניות פוליטית בלתי אחראית ומגדילה את גירעונותיה וחובותיה בעת קשה לגירעון הגדל בתקציב המדינה.
השר סמוטריץ' קיבל בסוף חודש דצמבר 2022, בשעה הראשונה לכהונתו בתפקיד, כמעשה ראשון, החלטה לבטל כליל את העלאת המיסים על הכלים החד-פעמיים והמשקאות הממותקים. על העלאת המיסים החליט קודמו, השר אביגדור ליברמן, בתמיכת כל חברי ממשלת בנט, בשל הנזק הרב לבריאות והסכנה למחלת הסוכרת הצפויים בעיקר לילדים מהמשקאות המתוקים, ובשל הנזק החמור לסביבה מהשימוש המוגבר בכלים החד-פעמיים.
עוד לפני המלחמה הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו פליאה על שלא ידע, כביכול, על הנזק הרב הנגרם, לדעת מומחים בתחום הרפואה, מהמשקאות הממותקים. אולם, נתניהו נמנע מלהתערב בהחלטת שר האוצר סמוטריץ' מטעמים פוליטיים, ולא הורה לו לבטל את החלטתו וזו נשארה בעינה במשך כל שנת 2023.
לפי בדיקת רשות המיסים, העלאת המיסים ב-2022 הובילה לירידה של כ-30%-40% בגביית המיסים מכלים חד-פעמיים ושל כ-25% מגביית המס הנובעת מקניית משקאות ממותקים. בעקבות החלטת השר סמוטריץ', סך גביית המיסים חזר השנה להיקף שהיה לפני העלאת המיסים שיזם השר ליברמן.
הנזק הכספי מהמשך הנחת המס על המשקאות הממותקים היה מגיע לכ-800-900 מיליון שקל, לפי ההערכות באוצר, ולכ-600 מיליון שקל מהנחת המס על כלים חד-פעמיים – בסך הכל עוד כ-1.5 מיליארד שקל. אלה יכולים היו לסייע בתשלום לצרכי המלחמה, כאשר מחוסר מקורות מימון לא הועברו השנה כל מיליארד השקלים שהובטחו ל"מנהלת התקומה", לא נמצא מימון לחלק מהכספים שנועדו לתמיכה במפונים, חסרים שכפ"צים ומעילי גשם לחיילים וקיימים עוד קשיים במימון של צרכי המלחמה, למרות הוספת 17 מיליארד שקל לצבא בהחלטה שהתקבלה לתיקון תקציב שנת 2023.

יבוטל גם הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל?

חרף הכרזתו המפורשת של ראש הממשלה בנימין נתניהו וכוונתו של שר האוצר סמוטריץ' שלא יועלו מיסים במסגרת תקציב המדינה החדש לשנת 2024 - העלאות מיסים אחדות כבר נבחנות ואחת מהן פורסמה היום.
באגף התקציבים במשרד האוצר מציעים עוד שורה של העלאות מיסים, אולם נראה שגם אם שר האוצר יאשר חלק מהם ראש הממשלה יתנגד לכך בתקיפות, לדברי גורמים המקורבים אליו.
בין השאר מוצע לבטל את הפטור ממע"מ על יבוא אישי בחבילות מחו"ל עד לשווי של 75 דולר. הכוונה היא לעודד רכישת מוצרים מהחנויות ובתי העסק בארץ.
עוד מוצע באוצר לבטל את הפטור ממע"מ על פירות וירקות והפטור ממע"מ באילת. להצעות האלה אין שום סיכוי מאחר שהביטול יגרום לעליות מחירים של ירקות ופירות שיקשו בעיקר על השכבות החלשות. ביטול הפטור באילת בתקופה שבה העסקים בעיר קורסים בחלקם בשל הפסקת התיירות הוא בלתי סביר ולכן לא יאושר.
עוד הצעה לבטל את נקודות הזיכוי להורים עובדים מגיל 13 עד 18 שאמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר היא בעלת סיכויים נמוכים, כיוון שיתנגדו לה בליכוד. להצעה לבטל את נקודות הזיכוי להורים לפעוטות בגיל 0 עד 3 גם אין סיכוי גבוה, שכן ראש הממשלה הוא שהבטיח שוב ושוב את ההטבה להורים לגילאי 0 עד 3.
ההצעה להטיל לראשונה מס על קרנות ההשתלמות כבר ירדה מהפרק לאחר שההסתדרות איימה להשבית את כל המשק אם תתקבל החלטה כזאת. כיום מבין החסכונות רק על קרנות ההשתלמות לא מוטל מס וכל הניסיונות בעבר להטיל עליהן מס כשלו בשל התנגדותה התקיפה של ההסתדרות.
הצעה שדווקא יש לה סיכויים מסוימים היא להטיל מס על פרסים מהימורים ופרסים מהשקל הראשון, ולא רק על זכיות גדולות או פרסים כספיים בסכומים גבוהים.
הפחתת המס על רווחים כלואים עשויה לעבור גם היא. המדובר בהצעה להפחית את המס על דיבידנדים מ-30-33 אחוז ל-25 אחוז, מה שיגדיל דווקא את הכנסות המדינה בשל גידול בהיקף המשיכות.
הצעה נוספת היא לתת פטור על מס שבח ממכירת דירת מגורים במקום אחת לארבע שנים אחת ל-8-10 שנים. הצעה זו עלולה לפגוע בשוק הדיור וסיכוייה קטנים.