זה היה אמור להיות סיפור כלכלי. קחו קצת חמדנות, תוסיפו רמאות והונאה, קצת ניפוח מספרים וקוסמטיקה במאזנים השנתיים, חברות צד שלישי במדינות עולם שלישי, כפית של גאווה לאומית מסמאת עיניים בפני עובדות ברורות, קורט "אין מצב שזה קורה בחברה גרמנית עם הבירוקרטיה והרגולציה של המדינה הזו", שלוק של "העולם רק התאושש מהמשבר הכלכלי והיה זקוק לסיפורים כלכליים חיוביים" – ותקבלו סלט שבסופו חברת התשלומים הדיגיטליים הגרמנית וויירקארד מודיעה ביוני 2020 שחסרים לה 1.9 מיליארד יורו בחשבון. אבל מתברר שזה היה הרבה יותר מסיפור כלכלי.
עוד כתבות למנויים:
וויירקארד פשטה רגל, 6,000 עובדים איבדו את משרתם, המשקיעים תבעו על הפסדים של 3.2 מיליארד יורו, כמעט כל המנהלים הבכירים נעצרו והובאו למשפט בחשד להונאה, מניפולציה במניות והצגת מאזני שווא. אבל לא כולם. יאן מרסלק, 44, סמנכ"ל התפעול של החברה, ממוצא אוסטרי, נמלט יום לאחר ההודעה למינסק ומשם למוסקבה, ונחשב פושע נמלט שמבוקש על ידי האינטרפול. התמונה של מרסלק, שתמיד רצה להיות מפורסם, תלויה היום על קירות של תחנות רכבת וטרמינלים ברחבי העולם.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ב-2017, שנייה לפני שוויירקארד הגיעה לשיא כוחה, מרסלק אמר לידיד שלו: "יום אחד יהיה לי צבא שכירי חרב משלי ובעזרתו אני אכבוש את העולם". נשמע כמו מגלומניה? לצד שמות תואר אחרים, מרסלק היה גם מגלומן, אבל הוא התכוון למה שאמר. ככל שעוברות השנים מאז שהפרשה התפוצצה, מתברר שה-1.9 מיליארד יורו שנעלמו היו כסף קטן: מרסלק הפך את וויירקארד לשלד של רשת ריגול עבור המודיעין והשירותים החשאיים של רוסיה. מרכז הרשת היה במינכן, אבל היא חדרה לתוך שירותי הביון של אוסטריה, והפעילה סוכנים וחוליות מבצעיות בכל העולם.
מרסלק נולד ב-1980 בווינה וגדל בפרבר מחוץ לעיר. הוא לא קיבל תעודת בגרות, אבל היה אינטליגנטי, בעל כריזמה עצומה, ביטחון עצמי חסר גבולות וידע נרחב בתכנות מחשבים. "תמיד הייתה ליאן בעיה עצומה עם חוקים וגבולות", העידה עליו לעיתון "די וולט" אחת המורות שלו. בגיל 20, בלי בגרות ובלי שום ניסיון מעשי, הוא התקבל לעבודה בוויירקארד, שנה לאחר שנוסדה. "חשדתי בחברה הזו מהרגע שהוא התקבל לעבודה והתחיל לעלות בדרגות", אמרה אמו, ששינתה מאז הפרשה את שם משפחתה לשם המשפחה המקורי שלה ולא נמצאת בקשר עם בנה, "איזו חברה מגייסת בן אדם בלי תואר ובלי ניסיון ומשלמת לו 9,000 מרקים בחודש?"
וויירקארד הייתה בעיקר חברה שעסקה בסליקת תשלומי קניות באינטרנט. בתחילת המאה זה היתרגם באופן כמעט בלעדי לעבודה בתחומי הפורנו וההימורים. היא כמעט התפרקה לאחר משבר הדוט-קום, וכמעט התפרקה שוב שנה אחרי שמרסלק הצטרף אליה, כשכל השרתים שלה קרסו כי מרסלק ניתב את כל תנועות המחשבים דרך המחשב שלו, במקום דרך המחשב המרכזי. הוא כמעט פוטר, אבל כיוון שהיה מתכנת והאקר-על וכיוון שהיה עסוק בלבנות את מערך החברה לקראת מתן השירותים שלה במכשירים ניידים, הוא הושאר בתפקידו.
3 צפייה בגלריה
yk13898144
yk13898144
המנכ"ל מרקוס בראון
(צילום: Matthias Schrader איי-פי)
ב-2002 התמנה מרקוס בראון, גם הוא אוסטרי, למנכ"ל החברה. בראון מתלבש כמו סטיב ג'ובס, מגייס לחברה כסף, והוא בעל אמביציה לכבוש את העולם של שירותי הטכנולוגיה הפיננסית. החברה מגייסת עוד ועוד לקוחות וגדלה. גם התרבות המפוקפקת של החברה פורחת: כשהם משיגים לקוח חדש מעולם הפורנו, הם מעלים את אחת הנשים העובדות באתר על מסך ענק במטה החברה מחוץ למינכן, ומורים לה מה לעשות. יש גם מסיבות, חשפניות, נערות ליוווי, סמים, אלכוהול.
וויירקארד מתפתחת בעיקר על ידי קניית חברות במדינות שבהן הימורים הם חוקיים, ודרכן היא מנתבת תשלומים ממדינות שבהן ההימורים אינם חוקיים. ב-2005 היא קונה חברת שלד בורסאי ומתחילה להיסחר בבורסה בפרנקפורט. היא גם קונה ב-18 מיליון יורו בנק גרמני קטן. וויירקארד יכלה להגיש בקשה להקמת בנק משלה תמורת מיליון יורו, אבל העדיפה לשלם מחיר מופקע ולקנות בנק, רק כדי שהבקרה הרגולטורית לא תתחיל לפשפש בחשבונות שלה. ב-2006, לאחר שבארה"ב עובר חוק האוסר על הימורים באינטרנט, החברה כמעט מתרסקת. אבל בראון מוצא פרצה: מותר להמר על משחקי כישרון (שאינם רק משחקי מזל). הוא קונה חברת תשלומים אירית המתמחה בסליקה של פוקר אונלייין, מפטר מיידית את המבקר שלה, וחברת וויירקארד מציגה עלייה של 62% ברווחים.
צריך לזכור באיזו תקופה מדובר – אחרי המשבר הכלכלי העולמי והונאת הפונזי של ברני מיידוף. הממשלות מעוניינות להזרים דם חדש לכלכלה, בנקים מרכזיים חותכים את הריביות, וחברות ועסקים יכולים ללוות כסף בזול. זו קרקע מוצקה להונאות כלכליות ולמכירת נרטיבים שלא קשורים למציאות.
במקרה של וויירקארד יש גם אלמנט לאומי: גרמניה היא כלכלה של מכוניות, מכשירים, אנרגיה. היא רוצה להיכנס לליגה של הכלכלות הדיגיטליות, לעמק הסיליקון האירופי. מחיר המניה של וויירקארד קופץ, בראון מכונה "גאון" ו"רוח הקודש". הפוליטיקאים מתגאים בה ורוצים בקרבתה. הרגולטורים מטאטאים מהשולחן חשדות ותלונות על אי-סדרים בחברה.
ב-2010 בראון ממנה את מרסלק לסמנכ"ל תפעול ולחבר בוועד המנהלים, והופך אותו ליד ימינו. החביבות והכריזמה של מרסלק מתחברות לחזון של בראון. מרסלק מתחיל עם הרמאויות: לקוחות מחויבים על אקסטרות שכתובות רק באותיות הקטנות; חיובים על משחקי פוקר מופיעים בפלט האשראי כקנייה בחנות חשמל. ויזה מקפיאה את העסקים שלה עם החברה, ועולה חשד שהחברה הלבינה יותר ממיליארד וחצי יורו דרך אנשים פרטיים באמריקה. המניה צונחת ב-30%. מרסלק מציע עשרה מיליון דולר לעיתונאי שעורך תחקיר על החברה כדי להשתיק אותו. סוחר מניות גרמני שמנסה לעשות שורט על מניית החברה (על בסיס ציפייה שהמניה תרד), מקבל ביקור משני מתאגרפים טורקים. החברה משקיעה מאות אלפי יורו בשכירת בלשים פרטיים שממררים את החיים לעיתונאים ולאנשי בורסה שמפקפקים בהתנהגותה.
3 צפייה בגלריה
yk13898146
yk13898146
מבוקש: יאן מרסלק
(צילום: אי-פי-איי, CLEMENS BILAN)
וויירקארד מתאוששת מחרושת השמועות שהביאה לצניחה בשווי המניה, מתחילה לקנות עשרות רבות של חברות באסיה ומראה עוד ועוד רווחים. השימוש בצד שלישי לסליקה, בעיקר חברות במדינות עולם שלישי, מקשה מאוד על הביקורת החיצונית על מאזני החברה. זה מאפשר לה לזייף ולנפח רווחים, והמשקיעים נמשכים. בראון ומרסלק מצרפים עוד לקוחות בזכות מצג שווא של שימוש באינטליגנציה מלאכותית. חברות תעופה, חברות תיירות ורשתות סופרמרקטים מתחילות להשתמש בוויירקארד. אבל איזו אינטליגנציה ואיפה מלאכותית. כל החשבונות של החברה נעשים בכתב יד. היא מחזיקה שקיות סופרמרקט מלאות במזומן כדי לבצע איתן תשלומים לספקים ובעלי חוב. מרסלק, שאחראי על תיק אסיה בחברה, מלמד את העובדים איך לרמות, איך להעביר כספים מחשבון לחשבון במטרה לשמור על מראית עין של רווחיות עצומה. מי ששאל שאלות, עף.
באוגוסט 2018 נכנסת וויירקארד, עם שווי שוק של 28 מיליארד יורו, ל-DAX – מדד 30 החברות הגרמניות הגדולות והחשובות ביותר שנסחרות בבורסה. 280,000 בתי עסק משתמשים בשירותיה, והיא מעבדת תשלומים בסך 125 מיליארד יורו בשנה ורושמת הכנסות של 560 מיליון יורו בשנה.
בינואר 2019 ה"פייננשל טיימס" הבריטי חושף את החשבונות המזויפים, ההונאות והרמאות. מניות החברה מאבדות שמונה מיליארד יורו משוויין. הפוליטיקאים הגרמנים מזדעקים כאילו מפציצים בריטים תקפו את גרמניה. ראשי המשק קונים מניות של החברה כדי להביע אמון בה, הרגולטור טוען שמדובר בצרות עין בריטית, והתביעה במינכן פותחת בחקירה נגד ה"פיינשל טיימס" וסוחרי שורט בטענה למניפולציה במניות. הקנצלרית אנגלה מרקל ושר האוצר שלה אולף שולץ, הקנצלר היום, זורקים מילה טובה על החברה אצל ראשי המשק בסין, כדי לסייע לוויירקארד שרוצה לעשות עסקים בסין.
אבל עוד ועוד עיתונאים מתחילים לרחרח. הם מוצאים שהחברות שרכשה החברה בעולם השלישי הן חברות קש. מרסלק מזייף מאזנים לבית השקעות יפני שהשקיע מיליארד יורו בוויירקארד. אנשים שמדברים נגד החברה חוטפים מכות רצח. החוקרים הפרטיים של מרסלק הורסים משפחות. החברה מנסה להשתלט על דויטשה בנק, רכישה שהייתה יכולה לקבור את כל ההונאות שלה, אבל זה לא קורה לבסוף. כדי לבצע את ההשתלטות וויירקארד הייתה חייבת לקבל אישור על מאזניה, ובעקבות זאת נחשפת הונאת החברה.
החבל מתהדק. וויירקארד שוכרת חברה חיצונית כדי לערוך ביקורת בחברה ולהפריך את טענות הפייננשל טיימס. בגלל הקורונה אנשיה לא יכולים לנסוע לפיליפינים. מרסלק שוכר שני שחקנים פיליפינים שיושבים בתוך מיצג של בנק, ומראים דרך הווידיאו לרואי החשבון של החברה החיצונית חשבונות פיקטיביים. רואי החשבון של החברה החיצונית מבקשים ממרסלק שהחברות של וויירקארד יעבירו 400 מיליון יורו לחשבונות וויירקארד בגרמניה. זה לא קורה.
ב-18 ביוני 2020 הכל מתפוצץ. שבוע לאחר מכן החברה מכריזה על פשיטת רגל. רגולוטורים מתפטרים, כל המנהלים מושעים מהחברה. מרסלק לוקח תיק קטן ואומר לעמיתיו שהוא טס לפיליפינים, לברר איפה הכסף.
רק שמרסלק טס באותו ערב לאכול פיצה במינכן עם מרטין ווייז. ווייז היה בעבר ראש המבצעים של שירות המודיעין האוסטרי, ומאז הפך למאכער של אינפורמציה עבור אנשי עסקים, פוליטיקאים ופושעים. בעקבות הפגישה ווייז התקשר לפוליטיקאי מהימין האוסטרי וביקש ממנו לסדר למרסלק טיסה מווינה. בבוקר סוכן לשעבר אחר של המודיעין האוסטרי הסיע את מרסלק 400 ק"מ מזרחה לבירה האוסטרית. מרסלק נשא רק מזוודת יד עם מזומן ושמונה פספורטים. הוא הושיט לשני הטייסים 7,920 יורו במזומן.
לאחר הנחיתה במינסק, בלארוס, הוא מוסע ברכב עד לגבול עם רוסיה, יורד ממנו, מתגנב לרוסיה כדי שלא יהיה כל רישום שלו, ומכונית אוספת אותו למוסקבה. בינתיים, פקיד הגירה במנילה, הפיליפינים, מזייף רישום כניסה שלו למדינה (הפקיד נידון לתשע שנות מאסר על העבירה הזאת).
מאז ספטמבר 2020, אז שהה מרסלק בחצי האי קרים, אף אחד לא שמע ממנו ולא יודע על מקום הימצאו. ההערכות מדברות על כך שהוא בדובאי או בתאילנד או בהודו, אבל ככל הנראה הוא ברוסיה, שם ניתנו לו שלושה פספורטים שונים של אנשים שדומים לו ונולדו בערך כשהוא נולד. שתיים מהדמויות הם כמרים אורתודוקסים. מרסלק קיבל את הדרכונים שלהם, ותמונתו החליפה את תמונתם.
מאז ההימלטות העולם התחיל לגלות מי היה מרסלק, מה עשה, ולמה שימשה וויירקארד, וחלק מהפרטים התגלו ממש באחרונה. מתברר שהרוסים סימנו אותו מאז שהתמנה לסמנכ"ל החברה. התוכנית שלהם הייתה להשתמש בוויירקארד כדי להעניק לאוליגרכים רוסים חשבונות בנק וכרטיסי אשראי שהמדינה אסרה עליהם להחזיק, להפוך את גרמניה למכונת הלבנת הכספים הכי גדולה באירופה ולקבל גישה לאינפורמציה פיננסית של אנשים פרטיים, חברות וארגונים – כולל המשטרה הפדרלית והחקירות הסודיות שלה – שוויירקארד סיפקה להם שירותים פיננסיים. מרסלק התאים מאוד לרוסים: חביב על כולם, כריזמטי, דובר שלוש שפות, דמות מכובדת בעולם הבנקאות והעסקים האירופי, גאון מכירות שתמיד נתן הרגשה שהוא יודע מה הוא עושה, מארח מסיבות בסן טרופה, מזמין לארוחות בעשרות אלפי יורו.
איך נוצר הקשר עם מרסלק? הוא ובראון היו חברים באגודת הידידים אוסטריה-רוסיה. הם שילמו דמי חבר בסך עשרת אלפים יורו לשנה וקיבלו סטטוס של "סנטור", תרמו כספים רבים לערבי גאלה של האגודה, והתחילו לרקום קשרים עסקיים. בזכות הקשרים האלה הם זכו בחוזה סליקת התשלומים של המטרו במוסקבה. החוזה נפל ברגע האחרון, אבל הרוסים הבינו עם מי יש להם עסק, ויותר משהם רצו להניק, מרסלק רצה לינוק. ב-2013 הם שלחו אליו מלכודת דבש בשם נטליה זלובינה.
זלובינה, כך לפי הרישומים, הייתה דוגמנית ארוטית באינטרנט ושחקנית פורנו שכיכבה בסרט כסוכנת ריגול שמרעילה את כל יריביה. היא ומרסלק הופכים לזוג. הוא קורא לה זברה. ב-2013 היא מפגישה אותו עם הרודן של צ'צ'ניה, רמזן קדירוב, ששואל אם מרסלק יכול להלבין לו את מאות מיליוני היורו שיש לו בחשבונות בחו"ל. כנראה שמרסלק עובר את המבחן. שנה לאחר מכן הם חוגגים את יום ההולדת שלה בניס, וזלובינה מפגישה אותו עם סטניסלב פטלינסקי, יועץ בכיר בביטחון הרוסי, שעבד בכמה שירותים חשאיים של המדינה והוא בעל חיוג ישיר לפוטין. פטלינסקי מלמד את מרסלק לירות, להיעלם מעל פני האדמה בלי שאף אחד יוכל לעקוב אחריו, להחזיק זהויות מזויפות. הוא פותח בפניו את הסודות של העולם החשאי.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: Mikhail METZEL / POOL / AFP)
מרסלק מוקסם, האדרנלין עף. פטלינסקי מכיר בינו לבין אנטולי קרזאי מכוח וגנר של פוטין. הם לוקחים אותו לסוריה, מלמדים אותו לירות באר-פי-ג'י, מראים לו לחימה של כוח וגנר ואיך הם מענים למוות אזרחים סורים. מרסלק קופץ מתוך מסוק עם דלת פתוחה, עם אפוד וקסדה, משקפי שמש לעיניו. הוא מגשים את האובססיה שלו לריגול, את הנרקומניות לכוח.
לפני הבחירות באוסטריה ב-2017, מרסלק מממן 15,000 שכירי חרב רוסים בלוב, שיילחמו בפיראטים, ינקו את שדות המוקשים, ישימו רגל רוסית במדינה האפריקאית בעלת מאגרי הגז והנפט, ויווסתו את תנועת הפליטים לאירופה, מה שיכול גם להשפיע על הבחירות באוסטריה. משרד הפנים האוסטרי מעודד אותו לפעול לוויסות כמויות הפליטים לאוסטריה.
מרסלק עובר לוילה של 1,600 מ"ר במינכן, שוויירקארד משלמת עליה 680 אלף יורו בשנה, מול הקונסוליה הרוסית בעיר, מביא ישראלי שיבדוק אם יש בה מעקבים או האזנות, ומארח בה פוליטיקאים, בנקאים וסוכנים מרוסיה, ארה"ב, גרמניה, אוסטריה וישראל. הוא מגייס חברות מודיעין עסקי כמו ארקנום, וגם אנשי מודיעין ישראלים, כדי לאסוף מידע אחרי מי שמחטט בענייני וויירקארד וגם לרגל עבור הרוסים. בין היתר, ידוע כי בחש בהעברת השגרירות האוסטרית לירושלים. עוד ידוע כי בדירתו נהג לצפות בסרטי ריגול בשרשרת, וכדי לקנות את סירופ השיעול המועדף עליו, הוא טס במיוחד ללונדון.
גם לרוסיה הוא טס עשרות פעמים. לפעמים הוא מגיע במחלקה ראשונה, לפעמים במטוס פרטי. כשפטלינסקי באמת רוצה לפנק אותו, הוא מטיס אותו למוסקבה במיג. מרסלק מגיע בלילה ועוזב לפנות בוקר. בפגישה אחת עם אדם שמנסה לחשוף את וויירקארד, הוא מאיים על האיש בכך שהוא מציג לו את הנוסחה לייצור נוביצ'וק (גז עצבים שפיתחה בריה"מ לשעבר). מרסלק הופך לאיש ציני ומסוכן, מרגל עבור הקרמלין ומסכן את חייהם של בני אדם. הוא מלבין כסף דרך חברה בורסאית בכירה בגרמניה (וויירקארד), ומעביר אותו הלאה למימון מלחמות של שכירי חרב רוסים, או מלבין כספים של אוליגרכים וארגוני פשע רוסיים.
בחודשים ובימים האחרונים מתגלה עד כמה היה מרסלק מעורב בפעילות השירותים החשאיים הרוסיים, ועד כמה הצליח להפעיל סוכנים בתוך הביון האוסטרי לטובת הרוסים. במשפט שמתקיים בלונדון, מואשמים חמישה אזרחים בולגרים כי בין אוגוסט 2020 לפברואר 2023 היו חלק ממערך המודיעין הרוסי, ששם לו למטרה לעקוב, לחטוף ואפילו להרוג אנשי אופוזיציה רוסים ברחבי העולם. לפי התביעה, המסתמכת בין היתר על מאות אלפי צ'אטים בטלגרם, החמישייה קיבלה את ההוראות שלה ואת הכסף שלה במטבע קריפטו ממרסלק.
אם הגרמנים עצמו עיניים כי וויירקארד הייתה היהלום בכתר ההייטק הגרמני, וגם כי לטענתם אחרי נפילת החומה הם הפסיקו להתעניין במרגלים והתחילו להתעניין בטרור, הרי שלאוסטרים לא היה שום תירוץ. הסי-איי-איי העביר כבר לפני עשור לשירותי הביטחון האוסטריים אזהרות כי יש להם שני סוכנים כפולים בשירות הביטחון: מרטין ווייז ואיסטו אוט.
ווייז היה ראש מחלקה ביחידה לשמירה על החוקה ונגד טרור באוסטריה, המקבילה האוסטרית לשב"כ. הוא היה אחראי לאיסוף מידע, חקירה וניתוח מודיעין. כל אינפורמציית המודיעין זרמה אליו, כולל אינפורמציה מהסי-איי-איי, הביון הגרמני והמוסד. סוכן-על. הוא הודה בחקירתו שהועסק על ידי מרסלק כיועץ, עסק באיסוף מידע וחקירות על אנשים שאיימו על מרסלק, וגם עזר לו להימלט. מאז הוא עצמו נמלט לדובאי.
ב-2021, גם בעקבות הפרשה, נערכה רפורמה מקיפה בשירותי הביטחון האוסטריים, אך רבים הושארו בתפקידם כי לא היו שום הוכחות נגדם, וייתכן שיש מי שעדיין עובד עבור מרסלק. איסטו אוט, שנעצר בשבוע שעבר, היה פקוד של ווייז, הושעה מתפקידו, אך המשיך לנצל את קשריו כדי לעבוד עבור מרסלק. ביוני 2022 הוא משיג עבור הכנופיה הבולגרית את הכתבות פלוס צילום של עיתונאי רוסי שחי בווינה. העיתונאי, כריסטו גרוזב, חשף מרגלים רוסים והיה מעורב בכיסוי התקשורתי של פרשיות ההרעלה של מתנגדי פוטין, אלכסיי נבלני וסרגיי סקריפאל. בעזרת המידע הבולגרים פורצים לביתו של גרוזב (שעובד היום עבור העיתון הגרמני "דר שפיגל"), גונבים כמה כרטיסי זיכרון ואת הלפטופ, ומעבירים אותם, דרך בלדר, למרסלק ברוסיה, ייתכן שבמטרה לפגוע בעיתונאי בעתיד.
המשפט נמשך, ויש להניח שיניב עוד פרטים מעניינים על הפרשה המדהימה ועל הקשר הרוסי של מרסלק. כך או כך, מתברר שמרסלק ממשיך מסורת משפחתית: בתחקיר מוקדם יותר של "די וולט" עליו, מצא העיתון כי סבו היה לוחם ברזיסטנס האוסטרי במלחמת העולם השנייה, ולאחר מכן נחשד בריגול עבור רוסיה.
פורסם לראשונה: 00:00, 26.04.24