אירוע ה-Met Gala הוא כנראה הדבר הקרוב ביותר למנהרת זמן לעידן המוזהב שניו-יורק המודרנית יכולה להציע. זה באמת הכרטיס הכי נחשק של עולם האופנה, הבידור, התרבות ואפילו הפוליטיקה בארה"ב. זהות שתי הכוכבות שהיו אחראיות על הצד האופנתי של הגאלה שנערכה לפני שבועיים — ג'ניפר לופז וזנדאיה — רק הדגישה את חומו הלוהט של האירוע, שמצולם מכל זווית ומספק שפע של תלבושות אוונגרדיות ברמות שונות של טעם טוב ורע. מאידך, זה תמיד אירוע גבולי מאוד בכל הקשור לניחוח ימי מארי אנטואנט הנודף ממנו, והשנה יותר מתמיד. בזמן שהסלבריטאים הגדולים בעולם צעדו על מדרגות מוזיאון המטרופוליטן, לבושים בתגי מחיר שיכולים להאכיל רחוב קטן, הפגינו מעבר למחסומים תומכים פרו-פלסטינים שהניפו צילומים אחרים לגמרי.
כתבות נוספות למנויים:
בתקופות אחרות, כל זה אולי היה נשאר רק עוד אנקדוטה חולפת נוספת בשרשרת הריקושטים שמגיעים לארה"ב מהמלחמה בעזה, אבל לא בימים שבהם מכתיבים בטיקטוק את סדר היום העולמי. הרשתות החברתיות הוצפו בתמונות מהמסיבה באפר איסט סייד של מנהטן, בערך במקביל להפצת תמונות מתחילת המבצע של ישראל ברפיח. זה הוביל להעלאת פוסטים עם תמונות של זנדאיה הנוצצת על מדרגות המטרופוליטן לצד צילומי מלחמה מעזה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
וכך הקליפים המדושנים שהגיעו מה-Met Gala הציתו סוג חדש של מחאה, כזה שמכוון עכשיו ישירות לכיסם של הכוכבים הגדולים בעולם: חסימת חשבונות המדיה החברתית שלהם, כדי לפגוע בנראות, בחשיפה וכפועל יוצא גם בהכנסות. כל פלטפורמות המדיה החברתית מאפשרות למשתמשים לבחור להשתיק או לחסום אדם או חשבון. חסימת חשבונות של מפורסמים או משפיענים פירושה לא לראות שום תוכן שהם מייצרים במדיה החברתית — פוסטים, תמונות, סרטונים ושיתופי פעולה עם נותני חסות. כמות האנשים שצופים בתוכן הזה מתבטאת עבור הכוכבים הגדולים של הוליווד בהמון בכסף, כך שהחסימות נועדו להשפיע ישירות על השורה התחתונה בחשבון הבנק של הסלב. הדרישה מהסלבס היא חד-משמעית: הביעו עמדה נגד ישראל ובעד הפלסטינים במלחמה בעזה. יותר מכך: הסלבס שנכנסו לרשימות החרם הם לא כאלו שהביעו תמיכה בישראל, אלא בעיקר סלבס ששתקו עד כה ולא התייחסו כלל למלחמה. בין השמות המפורסמים: ביונסה, טיילור סוויפט, ג'סטין ביבר, קים קרדשיאן, ניקול קידמן, הארי סטיילס, זנדאיה והיילי ביבר.
שעות ספורות אחרי ה-Met Gala, הופיעה בטיקטוק התגית Blockout2024, שאותה התחיל משתמש אלמוני שקורא לעצמו באותו שם (blockout2024@). דרך התגית הוא הפיץ את הרעיון לחסום כמה מהסלבריטאים הגדולים בעולם, מטיילור סוויפט, דרך קים קרדשיאן וביונסה, ועד ג'סטין ביבר. בסרטון אחד שצבר עד השבוע יותר ממיליון צפיות, הוא אמר שלאנשים שעוקבים אחרי הכוכבים האלה "יש שליטה מלאה בכספם ובחייהם של ידוענים. כשאנחנו שונאים אותם, הם מרוויחים כסף. כשאנחנו משבחים אותם, הם מרוויחים כסף. אבל כשאנחנו חוסמים את חשבונות המדיה החברתית שלהם ושוכחים לחלוטין את שמם, הם מאבדים הכל. כמות תשומת הלב שאנו נותנים להם וכמות המעורבות שאנו משקיעים בהם, הן גם המטבע שלהם. קחו את זה מהם".
Blockout2024 מעלה כמעט כל יום סרטונים חדשים עם שמות של מפורסמים שהוא חוסם, ומעודד את העוקבים לעשות את אותו הדבר. "לדמויות עם מיליוני עוקבים יש הזדמנות ליצור שינוי חשוב בעולם שלנו", אמר ל"טיים מגזין" האדם שמאחורי החשבון שדרש להישאר בעילום שם. "אחרי שראיתי סרטונים של Met Gala, הייתי חייב לעשות משהו. הסברתי איך אני חוסם סלבריטאים לתמיד, כך שאני לא תורם להכנסות שלהם מפרסומות ומקליקים. בסופו של דבר זה הפך לוויראלי והראה לי שזה באמת יכול לעבוד בקנה מידה גדול יותר".
1 צפייה בגלריה
yk13924967
yk13924967
(ביונסה | צילום: איי-אף-פי, CHRIS GRAYTHEN)
ג'ני, משתמשת טיקטוק מווייטנאם, אמרה לאתר החדשות באנגלית The New Arab כי היא משתתפת בקמפיין בגלל "רצח העם המתרחש בפלסטין". לדבריה, "מעולם לא הצלחתי להבין את כוחה של המדיה החברתית עד שראיתי תנועה שלמה לתמיכה בפלסטין, קונגו וסודן שהתחילה מטיקטוק. עם הכוח של אנשים מפורסמים באה אחריות. שתיקתם של המפורסמים היא אחת הסיבות שאנשים לא יודעים אילו משברים הומניטריים מתרחשים ברחבי העולם. אני באופן אישי מרגישה כל כך הרבה זעם אחרי ה-Met Gala. איך אנשים יכולים להשקיע כל כך הרבה יותר מאמץ בהשתתפות באירוע מפואר כזה, תוך שהם מתעלמים לגמרי מכך שאנשים מופצצים לרסיסים בצד השני של העולם".
בינתיים, הלחץ משפיע בעיקר על דגיגים קטנים יחסית — בעיקר כוכבי מדיה חברתית ולא מעבר לכך. המשפיענית האמריקאית, היילי קאליל, שלה יש כ-10 מיליון עוקבים בטיקטוק, פירסמה סרטון התנצלות בן שמונה דקות על קליפ שהעלתה מההופעה שלה בגאלה. הקליפ כלל, באופן באמת מדהים, מוזיקה מהסרט "מארי אנטואנט" בכיכובה של קירסטן דאנסט, תחת הכותרת "Let Them Eat Cake" (תנו להם לאכול עוגות). משפיען אחר, כריס אולסון, שלו יש יותר מ-12 מיליון עוקבי טיקטוק והוזכר גם הוא ברשימות חסימות רבות, פירסם סרטון שבו דיבר על מעורבותו ב"מבצע ענף זית" — התארגנות לסייע למשפחות פלסטיניות עקורות. המפורסמת ביותר שהגיבה במעט ללחץ היא הזמרת ליזו, ששיתפה קמפיין למען משפחה פלסטינית שגייסה כסף כדי לברוח מעזה.
אפשר בהחלט להבין מדוע צעירי הטיקטוק מנסים את דרך החרם וההשתקה ברשתות כדי להשפיע על הסלבריטאים. על פי The CMO Survey, סקר שיווק מוביל המשמש לחיזוי מגמות שיווקיות, 74 אחוז ממשתמשי האינטרנט בארה"ב נמצאים ברשתות חברתיות. המדיה החברתית צפויה לחוות עלייה של 126% בהשקעות שיווק בחמש השנים הקרובות. מארגוני ספורט ועד ארגוני צדקה, כולם משתמשים במדיה חברתית כדי להגיע לקהל גדול יותר. יש דרכים רבות שבהן המדיה החברתית עוזרת, אבל גם יכולה לפגוע, בערכם הכלכלי של סלבריטאים.
ראשית, כמובן, חשיפה. ככל שהסלבריטאים נשארים בעין הציבור, כך המעריצים זוכרים אותם יותר. הימים שבהם ככל שזמר ברח מהזרקורים כך גדלה הדמות שלו והסקרנות סביבו עברו מזמן. זה אחד הדברים שטיילור סוויפט שינתה לגמרי. המדיה החברתית גורמת לסלבריטאים גם להיראות נגישים יותר, והנגישות הזו הופכת אותם לפגיעים יותר. הם יכולים להשתמש במדיה חברתית כדי להראות שהם אמיתיים ואותנטיים, אבל זה גם מחייב אותם להביע דעה על נושאים שבעבר בכלל לא נדרשו להם. עומק הבורות שהם יכולים ליפול אליו עכשיו פשוט עצום.
עם זאת תנועת החסימה, שזכתה לכינוי "הגיליוטינה הדיגיטלית", היא מחאה צעירה מאוד שלפחות עד כה לא משפיעה באמת. אף כוכב-על עדיין לא איבד כמות משמעותית של עוקבים, אם בכלל. זו גם אחת הסיבות שבגללן החרם החדש הזה מביא איתו לא מעט ביקורות, דווקא מתוך תנועת המחאה.
בשבוע שעבר הפיץ משתמש טוויטר גיליון אלקטרוני ובו רשימה ארוכה של סופרים וכותבים, מחולקים לצבעים שונים לפי עמדתם כלפי ישראל והפלסטינים, והמלצות להחרים את אלה שהם פרו-ישראלים. התגובות כללו כמובן תמיכה במיזם, אבל הייתה גם הרבה מאוד התנגדות, היו האשמות באנטישמיות ובמקארתיזם, והיה חשש של אקטיביסטים כי תהיה לכך השפעה הפוכה — הרי כרגע אין באמת דוגמה לכך שחרם כלשהו על אנשי תרבות הביא לפגיעה בהם, כלכלית או אחרת.
"סתם לבקש מאנשים לחסום מפורסמים זו לא אסטרטגיה אלא טקטיקה בריונית שמרחיקה את הפוקוס מהמשבר בעזה", כתבו גולשים פרו-פלסטינים, "מהם בדיוק הפרמטרים לשיפוט האם יש לחסום מישהו? התנועה הזו מייאשת ומרחיקה אנשי ציבור שכן עושים משהו. יותר מדי אנשים שמחים סתם לחסום סלבריטאים. נכון שהמפורסמים צריכים לעשות יותר, אבל זו לא הדרך. זה לגמרי מנותק מהנקודה המקורית של המחאה שלנו".
כדי להבין עד כמה הקמפיין הזה לא באמת פוגע בינתיים בכוכבים גדולים, מספיק לקחת את הדוגמה של ביונסה. זו סופגת מאז 7 באוקטובר ביקורת חריפה על כך שהיא לא מספיק קולנית בתמיכה בפלסטינים ובהתנגדות לישראל. אחרי שבדצמבר שודר בארץ הסרט שסיקר את סיבוב הרנסנס שלה — למרות הלחץ שהופעל עליה למנוע את הקרנתו — חטפה ביונסה איומים גורפים בחרמות מדיה חברתית. לא הרבה השתנה בהתנהלות שלה בחודשים שעברו מאז, אבל אם הקריאות לחרם היו בקנה מידה מספיק גדול, אלבום הקאנטרי שהוציאה בסוף מארס לא היה טס תוך 24 שעות למקום הראשון במצעדי המכירות ושובר שיאים. כדאי לקחת זאת בחשבון כשרואים את מה שסוכנות איי-פי העריכה בכ-30 סטודנטים שנטשו את הנאום של ג'רי סיינפלד, שביקר בישראל אחרי 7 באוקטובר והזדהה איתה פומבית, מול כ-7,000 בוגרים באוניברסיטת דיוק שנשארו במקומם.