לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה לאחרונה בקשה לאישור הסדר פשרה שהושג בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד חברות המפעילות תחנות דלק וחנויות נוחות (דור אלון, סונול, פז, דלק, מיקה ותפוז). במסגרת הבקשה טענו המבקשים באמצעות עו"ד יוסף חי אביעזיז כי בקבוקי המים המינרליים הנמכרים בתחנות תדלוק וחנויות הנוחות פגומים כביכול באיכותם ואף פוגעים באיכות הסביבה, בשל אופן אחסנתם או הצבתם למכירה. החברות דחו את הטענות.
החברות שנגדן הוגשה הבקשה דחו הטענות נגדן והבהירו כי בקשת האישור מושתתת על ההנחה לפיה חשיפת בקבוקי מים מינרליים סגורים לאדי דלק או לקרינת השמש בתחנות התדלוק יוצרת סיכון בריאותי לצרכנים השותים את המים. החברות טענו כי זוהי הנחה מופרכת וחסרת בסיס.
1 צפייה בגלריה
תחנת הדלק במסוך לעלי, בוא התרחש הפיגוע
תחנת הדלק במסוך לעלי, בוא התרחש הפיגוע
תחנת דלק
(צילום: שאול גולן)
לאחר קיומם של דיוני קדם משפט צומצמה המחלוקת והיא התמקדה בסוגיית הצבת בקבוקי מים בחשיפה לקרני השמש. בסופו של יום הגיעו הצדדים להסדר פשרה מבלי שצד יודה בטענות משנהו.
בהסדר הפשרה, שכפוף לאישור בית המשפט, התחייבו החברות, בין השאר, להציב את בקבוקי המים למכירה מתחת לגג או גגון קיים בתחנה. ככל שהבקבוקים יוצבו בסמיכות לאיי התדלוק הם יוצבו על משטח עץ, פלסטיק או כל חומר אחר.
בנוסף החברות התחייבו למתן פיצוי בלפחות אחת משתי דרכים: תרומת מוצרים ללא עלות ו/או מכירתם בהנחה לאוכלוסיות מסוימות כמו חיילי צה"ל, תושבי אזורי העימות בצפון ובדרום ועוד. וכן, בדרך של הצעה לציבור לרכוש מוצרים שיאספו בארגזים עבור האוכלוסיות הזכאיות בחנויות הנוחות תוך התחייבות להעברת הרווחים מהמוצרים שירכשו לקרן לחלוקת כספים שנפסקו כסעד בתובענות ייצוגיות או לעמותה מוסכמת.
השווי הכולל של הפיצוי יהיה בסך של 960 אלף שקל לכל החברות המשיבות: דור אלון, סונול, פז ודלק (כל אחת 205 אלף), מיקה (80 אלף שקל), תפוז (60 אלף שקל).
פורסם לראשונה: 00:00, 28.05.24