החוקיות ידועה: כאשר מחירי חומרי הגלם עולים, היצרנים ממהרים לאולפנים להסביר מדוע חייבים להעלות את מחיר המוצר. נתקלנו בזה לא מעט בשנה האחרונה. אבל מה קורה כאשר מחירי חומרי הגלם יורדים? קולם בדרך כלל לא נשמע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
סנו סושי
סנו סושי
סנו סושי
(צילום: מירב קריסטל)
דוגמה מצוינת קיבלנו ממש עכשיו מדוחות הרבעון הראשון של 2024, של יצרניות מוצרי הנייר סנו - אחת השחקניות המשמעותיות בשוק נייר הטואלט, ושניב - יצרנית נייר טואלט וחומרי הניקיון "טאצ'". מתברר שמחיר התאית (חומר הגלם למוצרי הנייר לבית, למוצרי הגיינה ובכלל) ירד משיא של 550 דולר ל-361 דולר. האם המחיר לצרכן ירד בהתאם? לא. מה כן השתנה? הרווחיות של שתי החברות שזינקה.
סנו הציגה עלייה של 30% ברווח הנקי שהסתכם ב-71 מיליון שקל לעומת רבעון מקביל אשתקד. מכירותיה עלו בסך של 8.2% והסתכמו ב-584 מיליון שקל. חלק משמעותי מהגידול במכירות תרם מגזר הנייר, שהרווח התפעולי שלו זינק פי 6 ברבעון, בהשוואה לרבעון ראשון אשתקד.
החברה מציינת בדוחותיה כי הירידה במחיר התאית גרמה לשיפור ברווחיות מגזר הנייר. כזכור סנו העלתה באוקטובר 22' את מחירי מוצרי הנייר שלה (ניייר טואלט, תחבושות הגייניות) ב-14-12 אחוז בעקבות הזינוק במחירי התאית. ב-2023 מחיר התאית החל לרדת, והרווח השנתי של החברה זינק ב-65% ל-235 מיליון שקל, שיוחס ברובו לירידה במחיר חומרי הגלם. סנו אומנם לא העלתה שוב מחירים ב-2023 אבל גם לא הורידה את מחיריה, ודווקא צימצמה את מבצעי ההנחות (החברה טוענת שביוזמת הקמעונאים).
גם חברת שניב רשמה ברבעון הראשון של 2024 עלייה של 22% ברווח הנקי - שהסתכם ב-7.4 מיליון שקל. בניגוד לסנו, מכירות שניב ירדו ברבעון ב-4% לעומת רבעון מקביל. אולם בגלל הירידה במחיר חומרי הגלם הרווח התפעולי של מגזר הנייר עלה ב-36% לעומת הרבעון המקביל, והחברה מציינת בדוח כי העלייה ברווח התפעולי במגזר מוצרי הנייר קרתה על אף הקיטון במכירות, בגלל הירידה בעלות חומר הגלם. ומה בנוגע למחירי המוצרים? נשארו גבוהים.
גורם בתחום הקמעונאות אמר: "כשמחיר חומרי הגלם מזנק כולם יודעים להסביר למה חייבים להעלות מחיר. אבל כשמחיר התאית צלל השנה צלילה חופשית, לא שמעת אף אחד שבא להסביר למה צריך להוריד מחיר".
תזכורת: גל עליות המחירים
(צילום: ירון ברנר)
פורסם לראשונה: 00:00, 02.06.24