הדיון בוועדת הכספים שנערך היום (ב') הסתיים מבלי שנערכו הצבעות על יותר מ-722 מיליון שקל לכספים הקואליציוניים, כך שהכספים לא הועברו. זאת לאחר שחברי האופוזיציה בוועדה הקשו על הקואליציה בשאלות וטענות ובכך משכו את הדיון. הוועדה הספיקה לאשר רק 3 פניות תקציביות: כ-5 מיליון שקל עודפי תקציב נשיא המדינה, משרד החקלאות ומשרד המדע התרבות והספורט.
הוועדה התכנסה הבוקר לדיון סוער כדי לאשר מחדש את התקציבים למשרדי הממשלה השונים, אשר נותרו כ"עודפים" מפעילות המשרדים בשנת 2023, חלקם אף קוצצו מהתקציב בשל הלחימה והוצאותיה. בין המשרדים שצפויים לזכות לתוספות גדולות אפשר למצוא את משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות של השרה אורית סטרוק. המשרד יזכה לסכום שקוצץ מתקציבו בגובה 302 מליון שקל, הסכום הזה ישמש בין היתר לתקצוב מכינות קדם צבאיות, חילוניות ודתיות, לחטיבה להתיישבות הכוללת יישובים בצפון, בדרום וביהודה ושומרון, 75 מיליון שקל יוחזרו כמרכיבי ביטחון ביו"ש.
40 מיליון שקל מיועדים לצורכי מתנדבי השירות הלאומי שפונו במהלך המלחמה, והפעלתם במקומם החדש בעקבותיה. 55 מיליון שקל עבור מרכזי חוסן וסיוע קהילות במשבר בצפון, בדרום וביו"ש. תחת הסעיף הבין-משרדי - "הוצאות חירום אזרחיות" - נמצאים 15 מיליון שקל המיועדים למיגון רכבי הסעות לתלמידים ותחבורה ציבורית ביהודה ושומרון, 124 מיליון שקל לטובת מקלטים, מיכון מוסדות ציבוריים, מתקני בריאות, חינוך ורווחה ביישובי הצפון והדרום.
2 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בוועדת הכספים
משפחות החטופים בוועדת הכספים
דיון סוער בוועדת הכספים
(צילום: שילה פריד)
כאמור, הדיון היה סוער. "אני שואל את עצמי מה עוד אפשר לעשות, תפסו אותי משפחות של יתומי צה"ל, אתמול היה אמור לעבור את התמיכות שלהם, הם קיבלו טלפון ואמרו להם שאין מקור תקציבי, אבל לאורית סטרוק יש, לאוטובוסים ממוגנים שאף אחד לא צריך יש, להילולות יש, מה צריך לעשות כדי להיכנס ללב שלכם? לפחות את יתומי צה"ל תכניסו פנימה", אמר ח"כ רון כץ.
ח"כ ולדימיר בליאק הוסיף: "זה לא דיון חריג, דיון העברת עודפים מתקיים בכל שנה, מה שחריג אלה הנסיבות, אנחנו כמעט 9 חודשים בתוך המלחמה הכי קשה בתולדות מדינת ישראל וזה הזמן לצאת מהפן הטכני של העברת עודפים ולעצור רגע, להבין שמדובר בנסיבות חריגות, התנגדנו לביזה של הכספים הקואליציוניים בתקציב 2023, עשינו כל מה שיכולנו כאופוזיציה לעצור את זה, לא הצלחנו. תסכלו על החינוך, הרווחה, העסקים הקטנים, בואו לא נעביר את זה באופן אוטומטי, באיזה עולם את חיים שאתה מעבירים עוד 300 מיליון שקל לסטרוק?".
יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, ניסה להדוף את הביקורת של חברי האופוזיציה: "לפי התקנון אין הכרח להעביר עודפי תקציב כמו העודפים האלה לוועדת הכספים, אני קבעתי נוהג שכל עודף מגיע לכאן לדיון, לא היה דבר כזה אחרת. מכל דבר אפשר לעשות סיפור כמה שרוצים ולומר, הכספים שיש פה זה עודפים משנה שעברה שמחויבים לתשלומים שונים, אז אפשר לספר סיפורים".
2 צפייה בגלריה
דיון הוועדה המיוחדת לכשירות שרים שדנה בחוק דרעי
דיון הוועדה המיוחדת לכשירות שרים שדנה בחוק דרעי
ח"כ בליאק
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

50 מיליון שקל לסייבר

כמיליארד שקלים מתקציב משרד ראש הממשלה יחולקו בין אגפי המשרד השונים, וכן עבור המשרדים הקטנים. בין היתר 30 מיליון שקל יתווספו לתקציב מערך הגיור. מערך הסייבר הלאומי יקבל כ-50 מיליון שקל, משרד התפוצות יזכה לתוספת של 26 מיליון שקל, משרד ירושלים ומסורת ישראל יקבל כ-23 מיליון שקל, בין היתר עבור היערכות להילולה במירון. למשרד ראש הממשלה יוקצו כ-280 מליון שקל שיחולקו בין היתר למטרות אבטחה וחיזוק מערך ההסברה הלאומי. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תזכה לתוספת של 51 מיליון שקל, ועוד 60 מיליון שקל יוקצו לטובת ביצוע סקרים ופרויקטים נוספים של מידע ומחקר. המשרד לפיתוח הנגב והגליל יקבל תוספת של 24 מיליון שקל.

60 מיליון שקל לשירותי דת

עודפים בסך שני מליארד שקל יתווספו למשרד החינוך, בין היתר כ-60 מיליון שקל, אך כספים יועברו גם לחינוך הפרטי והחרדי ביותר מ-60 מיליון שקלים. 213 מיליון שקל יועברו לטובת המינהל לחינוך התיישבותי. המשרד לשירותי דת יזכה לתוספת של כ-60 מיליוני שקלים, מתוך תקציב המשרד לשירותי דת - 18.6 מיליון שקל יוקדשו לטובת הילולת הבאבא סאלי בנתיבות. בין היתר הוספת התקצוב לשירותי הדת תעמוד על 18 מיליון שקל, ומתוכה תקבל הרבנות הראשית 5 מיליון שקל ובתי הדין הרבניים - 8 מיליון שקל. תוספת תקציב תועבר גם לבית הנשיא, עם כ-5 מיליון שקל שיוקצו לצורך אבטחה, טיסות רשמיות לחו"ל והוצאות שוטפות. גם שירות בתי הסוהר יזכה ל-1.4 מיליארד שקלים.
בנוסף, יועברו 18 מיליון שקל לתקצוב רשות החירום הלאומית, שתפעל להכשרות כוח אדם והיערכות משרדי הממשלה לעיתות חירום. הצגת תמונת מצב לאומית לעורף ומימון הפעילות השוטפת של הוועדה הבין-משרדית לרעידות אדמה.
פורסם לראשונה: 00:00, 24.06.24