גובהה של כל אחת מאותיות הענק של השלט "JUMBO" המתנוסס על המבנה החדש במתחם חוצות המפרץ בחיפה הוא 5.7 מטרים. לפי העדות של יצרן השלט, אלה האותיות הגדולות ביותר שייצר אי פעם. כך שאי-אפשר לפספס את הסניף החדש של רשת "ג'מבו יוון" (JUMBO Greece) שייפתח במתחם באוגוסט הקרוב.
זה יהיה הסניף השני בארץ של רשת הסטוקים היוונית, שפועלת בישראל בזיכיון של קבוצת פוקס והראל ויזל, והוא ישתרע על 10,000 מ"ר. הוא ממוקם במבנה חדש שנבנה על ידי מליסרון ואשטרום - בעלות חוצות המפרץ, מתחם הקניות הגדול של הצפון - במיוחד עבור הדייר החדש, בהשקעה של 120 מיליון שקל. מדובר בשטח בסך 80 דונם שבעבר שכנו בו מפעלי המתכת של חברת כור. ויזל שוכר את המבנה לעשר שנים עם אופציה לעשר שנים נוספות במחיר אטרקטיבי במיוחד שנשמר בסוד. שכר דירה ממוצע במתחם הוא כ-150 שקל למ"ר בחודש.
2 צפייה בגלריה
yk13977497
yk13977497
אבי טובול בסניף החדש. "הראל ויזל חייב לי כרטיס להופעה של קולדפליי"
(צילום: אלעד גרשגורן)
בגבו של המבנה הענק ייפתחו סניפים של פוקס ושל פוקס הום ויהיו גם 800 מקומות חניה. הציפייה היא שקהל יעד של שני מיליון תושבים, מחדרה וצפונה, יבקרו באטרקציה החדשה. החיבה של ישראלים לחנויות הסטוק - שמאופיינות במגוון גדול של פריטים במחירים נמוכים במיוחד - ידועה. בעגה המקצועית קוראים לתופעה "ציידי המציאות", והיא מתבססת על העיקרון האהוב שאם קנית בזול, אתה לא פראייר. אגב, גם בעלי הסטוקים לא פראיירים: הרווח הגולמי בתחום רשתות הסטוקים, המתבססות על רכישת כמויות גדולות של מוצרים זולים בסין, גבוה מהרווח בקטגוריות אחרות ומגיע לכ-70% (פער בין מחיר קנייה למחיר מכירה).

אבי טובול, מנכ"ל רשת ג'מבו יוון בישראל, שמונה לתפקיד לפני שנה במקום מיכל ריבקינד, בת לדור מייסדי פוקס שסיימה את תפקידה, אומר בראיון ראשון ל-ynet ו"ממון" שבכל רגע נתון יש בחנות ג'מבו כמיליון פריטים, 65% מהם במחיר עד 9.90 שקל בלבד. הפריט הכי זול שמצאנו עלה 1.90 שקל - קוקיות לשיער. כל יום מתווספים כ-150 מוצרים חדשים, שזוכים להבלטה בתצוגה.

בלי קורות חיים

JUMBO יוון נוסדה ב-1986 ונסחרת בבורסה ביוון בשווי של 3.6 מיליארד אירו. יש לה הכנסות שנתיות של מעל מיליארד אירו והיא מפעילה כ-121 חנויות באירופה ומעסיקה מעל 7,000 עובדים בקפריסין, בולגריה, רומניה, סרביה ועוד. הסניף הראשון של ג'מבו בישראל פועל במתחם עיר המלכים לשעבר באילת, והפך אטרקציה קבועה למשפחות הנופשים בעיר. ב-2025 ייפתחו ארבעה סניפים נוספים: בצמוד לאיקאה בבאר-שבע, בסטאר סנטר באשדוד, באזור התעשייה בכפר-סבא וכן בנתניה.
2 צפייה בגלריה
yk13979096
yk13979096
חנות ג'מבו ביוון. הישראלים מסתערים | צילום: Berna Namoglu/Shutterstock
ג'מבו יוון החלה לפעול בארץ לפני כשנתיים וחצי, לא לפני שנאלצה להתמודד עם תביעה משפטית של רשת ג'מבו סטוק הישראלית, שביקשה לאסור עליה להשתמש בשם ג'מבו. בסופו של דבר הצדדים הגיעו לפשרה שלפיה היא תוכל להשתמש בשם, אבל תוסיף מתחתיו את המילה Greece (יוון) ואת הדגל היווני. מאז קרסה ג'מבו סטוק בבת אחת, לפני מעט יותר משנה, לאחר שצברה חובות של עשרות מיליוני שקלים.
טובול (44) הוא מנכ"ל שצמח בתוך קבוצת פוקס. "בחיים לא מילאתי קורות חיים", הוא מחייך. העבודה הראשונה שלו לאחר הצבא הייתה כמוכר בחנות פוקס בגרנד קניון בחיפה, עיר הולדתו, במטרה לחסוך לטיול הגדול בחו"ל, ומאז לא עזב. גם את אשתו, לביאנה, הכיר בפוקס. "ניהלתי אז את החנות בגרנד קניון בחיפה והיא ניהלה את סניף פוקס בקריון. נסענו יחד לכנסים, והתחברנו".
גם לביאנה התקדמה במקביל והיום היא סמנכ"לית מכירות של מותג האופנה הספרדי מנגו, עוד זיכיון של קבוצת פוקס. הם גרים בקריות ויש להם שלושה ילדים (16, 11 ו-4). טובול: "מגיל 21 אני בפוקס, גדלתי עם הקבוצה. כשהתחלתי היו רק 23 חנויות פוקס. לא התכוונתי לבנות קריירה ולא ידעתי שיש לי תכונות של מוכר, כל מה שרציתי היה לאסוף כסף לטיול הגדול, שמעולם לא קרה. התקדמתי למנהל משמרת, מנהל חנות, מנהל אזור. התפקיד המאתגר הראשון שהציעו לי היה סמנכ"ל המכירות של אמריקן איגל. אחר כך הייתי מנכ"ל The Children's Place בישראל, ומנכ"ל Sunglass Hut ישראל - הרשת הבינלאומית למשקפי שמש שוויזל הביא בקיץ שעבר לארץ". משם הוא נשלף לתפקיד מנכ"ל ג'מבו.
אתה ממש "תוצר ארגוני". לא מפריע לך שלא התנסית במקום עבודה אחר? "כשאני יושב עם חברים, אני מבין שקידום דרך פרוטקציות וקשרים זה לא הסיפור שלי. בקבוצת פוקס יש הרבה סמנכ"לים כמוני שצמחו כל הדרך מלמטה. הראל הוא בן אדם שיודע לזהות את האנשים הטובים ולהצמיח אותם, לתת מוטיבציה, להתאים לתפקיד. הוא חושב תמיד מחוץ לקופסה, יש לו חזון ויכולת לסחוף אחריו אנשים כדי להגשים אותו. הוא האיש הכי יצירתי שאני מכיר, והוא סומך מאוד על האנשים שלו. נכון שזה מקום העבודה הראשון שלי ומאז אני כאן, אבל הקבוצה זה עולם שלם, עם מגוון של 16 מותגים שונים, משקפיים, אופנה, ספורט, טואלטיקה, המון תחומים. ג'מבו זה תחום חדש שהקבוצה נכנסה אליו, וזה אתגר. זה תחום מאוד תפעולי, שצריך בו ביצועיסט. אני מביא את הידע והניסיון, בשילוב ההכוונה של הראל.
"כשוויזל הציע לי את התפקיד, בדיוק היו לי כרטיסים שקניתי לאשתי ולי להופעה של קולדפליי באתונה. ויזל אמר לי, שלח את אשתך והבת ואני חייב לך הופעה. ארזתי מזוודה ועברתי לאילת לחודש וחצי כדי ללמוד את העסק. זו הייתה אהבה ממבט ראשון. ג'מבו זה איקאה של הסטוקים, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות של הסטוקים. נסעתי גם להדרכה ביוון, אבל ג'מבו אילת, עם 8,000 איש שמבקרים בסניף בחודשי השיא, זה בית הספר הטוב ביותר".
במשך חודשים אילת הייתה ללא תיירים ועסקים כמעט קרסו. איך התמודדתם? "אחרי 7 באוקטובר ירדתי לסניף באילת. יש לי נהג מונית קבוע שמחכה לי, והוא אמר לי, אני חייב להראות לך משהו. נסענו לאורך בתי המלון בטיילת, וזאת הייתה תמונה עצובה שלא אשכח: בכל המרפסות של חדרי המלון הייתה תלויה כביסה, כמו בשיכונים. המוצר שהכי נמכר בתחילת המלחמה בג'מבו אילת היה מתלה כביסה נייד. בחודש הראשון להגעת המפונים הם ביקרו אצלנו כדי להצטייד, לצד המון תרומות שנתנו הראל ופורום העסקים שהוא שותף בו. ברגע שהמפונים הפכו לדיירי קבע, העבודה, כמו כל העסקים באילת, נעצרה. כמו כולם עשינו התאמות, צימצמנו כוח אדם ושעות פעילות. בפברואר כבר חזרו ועדים וכנסים לאילת, בפסח העיר חזרה לתפוסה מלאה והעסקים חזרו לשגרה. ביולי-אוגוסט אנחנו מאריכים את שעות הפתיחה עד 23:00.
"אנחנו הפכנו לעוד אטרקציה תיירותית למשפחות שנופשות בעיר, לחלק מהצ'ק ליסט שלהן. הבאנו את ג'מבו יוון לארץ בגלל המחירים הטובים. יש לנו את חנות הצעצועים הכי גדולה בעיר, מחלקה על שטח של 2,500 מ"ר, כבר בכניסה לחנות. כשאת מגיעה לאילת, את לא תקני כאן ואזה או סט צלחות. אני בטוח שבערים במרכז, הקטגוריה של כלי בית יותר חזקה מזו שבאילת. כאן באות הרבה משפחות לקנות צעצועים. משפחות מצטלמות למזכרת ליד הסניף. אבל עם כל הכבוד לאילת, קהל הנופשים יחד עם תושבי אילת הוא כחצי מיליון איש. בחוצות המפרץ יש קהל של שני מיליון איש מחדרה וצפונה, חלקם אנשים שלא היו באילת וזאת תהיה הפגישה הראשונה שלהם עם ג'מבו. לכן אנחנו מצפים לתנועת מבקרים גדולה יותר, בתקווה שהמצב בצפון יסתיים עד הפתיחה".

הישראלים מכירים

מה מאפיין סניף שפועל בעיר נופש? "למדנו ששעות השיא בחנות חופפות לשעות פעילות האורחים במלונות: הפיק הראשון הוא ב-11 בבוקר, אחרי שמסתיימות ארוחות הבוקר. השיא הוא אחר הצהריים ובערב, אחרי הים והבריכה. היוונים הופתעו מהטרפיק בחנות ומהפדיון למטר בחודשים שעבדנו בשגרה. אנחנו מדורגים מבחינת ביצועים ברשימת חמש חנויות ג'מבו המצליחות בעולם, בגלל שהישראלים מכירים ואוהבים את ג'מבו מיוון וקפריסין. יש מנהלי סניפים ביוון שכבר מבינים עברית.
"היינו לאחרונה בביקור של שבוע ברומניה עם מנכ"ל ג'מבו הרומני, והוא אמר שהפדיון של סניף בוקרשט צומח בגלל התיירות הישראלית ושבמקום שיש תיירים ישראלים המכירות צומחות. בגלל שהסניף באילת יוצא דופן, כי הוא שוכן במבנה שהיה בעבר עיר המלכים, היוונים שהגיעו לקראת הפתיחה כל כך התלהבו מהעיצוב הייחודי, שהסרטון על ג'מבו אילת רץ בכל קבוצות הווטסאפ של העובדים שלהם. הפתעה גדולה להם וגם לנו הייתה המכירות הגבוהות של מחלקת חיות הבית. אנחנו עכשיו חושבים איך לחזק אותה".
אתם מתחרים במקס סטוק, שחקן ישראלי שמותאם לשוק. מה מבדל אתכם? "כל רשתות הסטוק עושות עבודה נפלאה. הבידול שלנו הוא חוויית הקנייה - את לא יכולה להשוות סניף של 10,000 מ"ר לסניפי סטוק, שהם בשטח של 3,000 מ"ר. בהמשך גם נוסיף הסעדה לרשת. בכפר-סבא לדוגמה צפוי להיבנות אזור הסעדה בקומת הגג, עם כניסה מהסניף, וגם בבאר-שבע, בדומה לחו"ל. אזורי ההסעדה יופעלו על ידי זכיינים. ואנחנו אטרקציה תיירותית, יש את המצפה התת-ימי, ויש את ג'מבו יוון.
"גם המגוון שלנו גדול יותר. בכל זמן נתון יש בחנות 30 אלף מק"טים וכמיליון מוצרים. 80% מהפריטים מגיעים מיוון. יש לנו יתרון על פני רשתות הסטוקים שמייבאות ישירות מסין ושנפגעו מהאיום של החות'ים: אני מקבל את הסחורה ישירות מיוון בנסיעה קצרה יחסית בים התיכון. ג'מבו יוון היא שחקן גדול, שקנה המון מלאים לפני המשבר, אז אין אצלנו עיכוב של סחורות, והמחירים אטרקטיביים. אני לא חווה את בעיות ההספקה שרוב המשק חווה.
"ביחס להתאמה לצרכן המקומי - זאת הסיבה ש-20% מהמוצרים הם בהתאמה מקומית: מחנוכיות ודגלי ישראל ליום העצמאות ועד פרחי חיטה מיובשים לטנא של חג שבועות, משחקי קופסה, מחברות שלא ניתן להביא מיוון כי עברית כותבים מימין לשמאל, חוברות הכנה לכיתה א' בעברית וכדומה. כרגע כל מגוון החטיפים והמזון היבש הוא מתוצרת הארץ, כי לא גמרנו עדיין את תהליך הרגולציה. אני שואף להיות זול גם בממתקים, בגלידות, במים - אני מוכר בקבוק מים מינרליים של עין גדי ב-2.70 שקל".
יש טענה כלפי הסטוקים שהמוצרים זולים אבל האיכות נמוכה. "אנחנו עומדים בכל התקנים הנדרשים בישראל למוצר. ברגע שאתה קונה מוצר ב-1.90 שקל אתה לא מצפה לאחריות של עשר שנים. המחירים הם מחירים טובים למוצרים לשימוש יומיומי".
יש טענה שחנויות הסטוקים מלאות בגימיקים שאנשים לא באמת צריכים. "ידיעות אחרונות" שלח בעבר את רותי רוסו לבצע רכישות למטבח ב"סטוק", והיא חזרה בין היתר עם "משפריץ הדרים", "קולפן תירס" ומכשיר לא מוכר: הכלאה בין מספרי מוהל לחותך תפוחי אדמה. "היופי בחנויות הסטוקים הוא שאת רואה מוצרים ואומרת: 'לא ידעתי בכלל שאני צריכה אותם'".
פורסם לראשונה: 00:00, 28.06.24