ב-1 באוגוסט תיכנס לתוקף החובה להתקין לוחית זיהוי על קורקינטים חשמליים ועל אופניים חשמליים. בשנה הראשונה, הקנס יעמוד על 100 שקל בלבד, אולם באוגוסט 2025 כל מי שיסע בלי לוחית ייאלץ לשלם 750 שקל. אולם, נראה כי החוק החדש לא ממש עושה רושם על הציבור. לפי נתוני משרד התחבורה עד היום רק כ-6,000 איש נרשמו באתר כדי להוציא לוחית רישוי מתאימה, כאשר ההערכות הן שיש כ-300 אלף קורקינטים חשמליים ואופניים חשמליים בארץ.
במשרד התחבורה מציינים כי מדובר בשינוי התנהגות משמעותי, אשר ייקח זמן להטמיע אותו, וכי בקרוב עתיד המשרד לצאת עם קמפיין הסברתי שנועד להגדיל את מספר הנרשמים. במקביל, בחלק מהעיריות כבר החלו בהכנות לקראת האכיפה - כאשר מרבית העבודה צפויה להתבצע בידי פקחים מקומיים, בעוד המשטרה תפעל גם כן נגד עברייני תנועה ואף תרשום קנסות ותחלק נקודות, אם העבירה כוללת עונש מסוג זה לפי החוק.
1 צפייה בגלריה
 קורקינט חשמלי
 קורקינט חשמלי
קורקינט חשמלי
בניגוד לנוהל ברכבים ואופנועים, שבהם לכל כלי רכב יש מספר רישוי, בכלים החשמליים הזעירים (קורקינטים ואופניים חשמליים) מספר הרישוי ישויך לרוכב. המספר יתקבל לאחר הרישום באתר משרד התחבורה. את לוחיות הרישוי ניתן יהיה להזמין או להתקין במכוני הרישוי ובחנויות האופניים. לוחית רישוי תעלה 70 שקלים ומחיר תושבת חיבור לאופניים או לקורקינט נעה בין 30 ל-70 שקלים.

להימנע מ"פגע וברח"

במשטרה סיפרו כי הם מחכים כבר שנים שהתקנה תיכנס לתוקף, במיוחד בשביל להימנע מתופעה רווחת מאוד של ״פגע וברח״ בקרב רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים. אם עד היום רוכב יכול היה לפגוע בהולך רגל, לפצוע אותו - לעיתים באורח קשה, ופשוט להימלט, כעת במשטרה מקווים כי יוכלו להשתמש בלוחית הרישוי כדי למצוא את הרוכב הפוגע - ממש כמו בתאונות במעורבות מכוניות פרטיות.
ברשויות המקומיות לעומת זאת, צפויים להתמקד באכיפה של עבירות כמו נסיעה על המדרכה, נסיעה בלי קסדה ועוד עבירות אשר את חלקן ניתן לאכוף גם באמצעות מצלמות, ולא רק בעזרת פקח אנושי. כך למשל, בעיריית תל-אביב-יפו, שבה יש את מספר הקורקינטים והאופניים החשמליים הגדול בארץ - ובהתאם גם את מספר התאונות הגדול ביותר במעורבות אותם כלים, מציינים כי "את האכיפה יבצעו משטרת ישראל ופקחי העירייה (בכפוף להאצלת סמכויות), בין היתר, באמצעות עשרות מצלמות שפזורות ברחבי העיר, לצד עשרות נוספות שמותקנות בימים אלו".

אכיפה מיידית

"המצלמות, שהוצבו בצירים מרכזיים וסואנים בעיר, מתעדות עבירות תנועה ונצפות על ידי פקחים שנמצאים במרכז אכיפה אלקטרונית. בנוסף ללוחיות הרישוי, לאחרונה הצטרפו למערך הפיקוח העירוני גם 50 פקחים חדשים, בדיוק בשביל להיערך לתגבור האכיפה בנושא", הוסיפו בעירייה וציינו כי הם מוכנים לאכוף את התקנה החדשה באופן מיידי, לאחר שאימנו את המצלמות על הקורקינטים השיתופיים, וכי בשבועות הקרובים אף יקימו ברחבי העיר עמדות פופ-אפ להתקנת לוחית זיהוי.
בגבעתיים, שכנתה של תל-אביב-יפו, שבה יש כ-300 מצלמות בסך הכל (שלא מיועדות בהכרח לשימוש זה), סיפרו כי "כניסת החוק לתוקף היא מבורכת ובפועל היא תאפשר למערך האכיפה המשולב בעיר לזהות את הרוכבים, וכמובן לייצר אמצעי נוסף למניעת עבירות. במשך כל ימות השנה, וביתר שאת לאור כניסתו של החוק לתוקף, עיריית גבעתיים תמשיך לבצע אכיפה גלויה וסמויה כנגד מי שנוהג או רוכב בניגוד לחוק ומסכן את עצמו ואת סביבתו".
לצד המצלמות, בגבעתיים מפעילים גם מערך אכיפה בתחום הדו-גלגלי, שכולל את יחידת השיטור העירוני, הסיירת הירוקה, יחידת הפיקוח העירוני ואת משטרת ישראל.
בעוד בעיריות כמו גבעתיים ותל-אביב, שבה יש כיום כ-300 פקחים וכ-50 מצלמות ייעודיות לעבירות של רכבי דו-גלגלי, כבר נערכים - נראה כי יש עיריות שמשמעותית פחות ערוכות להתמודדות עם התופעה ועם התקנה החדשה.
כך למשל, מעיריית ירושלים נמסר כי "פקחי עיריית ירושלים טרם הוסמכו לנקוט הליכי אכיפה כנגד רוכבי אופניים או קורקינט. על כן, האכיפה בסוגיה זו מתבצעת על ידי משטרת ישראל. לאור שינוי התקנות, תבצע העירייה חשיבה על אופן האכיפה בהמשך". עם זאת, נציין כי בירושלים יש משמעותית פחות קורקינטים ואופניים חשמליים מאשר ערים גדולות במרכז, ותל-אביב-יפו במיוחד.

3 נפגעים ביום

‭ 1,157‬ בני אדם נפגעו בתאונות דרכים עם קורקינטים חשמליים בשנת 2023 לעומת ‭1,103‬ נפגעים בשנת ‭– 2022‬ עלייה של כ-%‭.5‬ כך לפי עיבוד נתוני הלמ״ס שביצעו בעמותת אור ירוק. מדובר בכשלושה נפגעים בממוצע בתאונות במעורבות קורקינטים חשמליים בכל יום.
פורסם לראשונה: 00:00, 26.06.24