למה זינקה מניית חברת פינרג'י, חברה קטנה מכפ"ס שפיתחה מערכת לייצור, גיבוי ואגירה של אנרגיה ירוקה, בכ-12% ביום חמישי, ואיך כל זה קשור לרוחות המלחמה בצפון?
המערכת שפיתחה פינרג'י מאפשרת ייצור חשמל משילוב של חמצן מהאוויר החופשי עם אלומיניום, והיא מעניקה גיבוי גדול מהקיים לייצור חשמל במתקנים חיוניים. לטענת החברה הגיבוי הוא למשך 22 שעות, לעומת מערכות הגיבוי הנוכחיות שמעניקות מספר שעות בודדות. למרות הפוטנציאל, החברה שהונפקה ב-2021 התרסקה מאז ב-70%, כמו מניות רבות שהונפקו באותו גל. אז מה גרם עכשיו לשינוי? הזמנה אחת לא מהותית מבחינה כספית מחברת החשמל ובעיקר העיתוי שבו התבצעה.
1 צפייה בגלריה
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
(צילום: Gettyimages)
בשבוע שעבר דיווחה החברה כי לאחר פיילוט שביצעה בחברת החשמל, קיבלה הזמנה לרכישת מערכת גיבוי המבוססת על הטכנולוגיה שפיתחה. בהודעה נאמר כי החברה מעריכה כי ההזמנה מהווה סימן חיובי לרלוונטיות של מערכת הגיבוי שלה לחברת חשמל במתן אנרגיה לאתרים אסטרטגיים, אך ציינה כי בשלב זה לא מדובר בהזמנה מהותית מבחינה כספית. כלומר, אין לדעת עדיין אם יתבצעו הזמנות נוספות ומה היקפן.
הודעה כזו, שבימים כתיקונם יש להניח שהייתה עוברת ללא התלהבות יתרה, הביאה ביום חמישי האחרון לזינוק במחיר המניה מאחר שהגיעה בעיתוי מושלם. זאת על רקע הבהלה שאחזה בציבור, וכנראה גם בקרב דירקטוריון נגה, לאחר ששאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה מערכת ניהול החשמל, אמר בכנס בשדרות שמערכת החשמל בישראל לא ערוכה למלחמה אמיתית. לדבריו, "אחרי 72 שעות בלי חשמל אי-אפשר יהיה לגור כאן – אנחנו במצב לא טוב". גולדשטיין הבהיר שלמערכת החשמל בישראל אין גיבוי מספיק להספקת חשמל רציפה לאורך מספר ימים, אם יצליחו לפגוע בה ישירות.
האמירה הכעיסה את יו"ר דירקטוריון נגה וגם את מנכ"ל חברת חשמל, שטיפלו בה בדרך מוכרת: ניסיון להדיח את המנכ"ל, וזאת על אף שגורמי מקצוע גיבו את דבריו. לבסוף, ככל הנראה גם בגלל הפוקוס התקשורתי על האירוע, הדירקטוריון חזר בו והודיע כי נזף במנכ"ל אך כי אין כוונה להדיחו.
פורסם לראשונה: 00:00, 30.06.24