פארסה בממ"ד חדש: חלמאות מינהלית איננה דבר חדש בישראל, אבל יכול להיות שהסיפור הזה מהווה את אחד השיאים של התופעה. לפני 6 שנים שינה פיקוד העורף את מפת היישובים בקו העימות, שתושביהם זכאים לקבל מענק לכל מי שיבנה ממ"ד בביתו.
מדובר ב-9,100 שקלים למי שרכש מקבלן דירה חדשה עם ממ"ד, וב-10,400 שקלים למי שבנה בית חדש עם ממ"ד, או בנה ממ"ד לבית הקיים שלו. משום מה, במשרד השיכון נזכרו רק עכשיו להכניס את העדכון למערכות המחשוב, שמהן נשלח עדכון לבנקים אשר אמורים להעביר את הכסף.
1 צפייה בגלריה
yk14000306
yk14000306
אביב אטרי ליד הממ"ד שנבנה בביתו. "יורים עלינו בכל שני וחמישי"
(צילום: אביהו שפירא)
עבור אלפי משפחות מדובר בבשורה טובה: כל מי שרכשו או בנו בתים מאז שנת 2018 ב-60 יישובים בעוטף עזה ובצפון זכאים תיאורטית למענק. אולם יש גם מי שנפגע: באותה החלטה ב-2018 נקבע כי 11 יישובים בגליל ובגולן לא יוכרו יותר כיישובי קו עימות, ותושביהם לא יקבלו את מענק הממ"ד: אניעם, חד נס, כנף, מעלה גמלא, קדמת צבי, קצרין, קלע, רמות, להבות הבשן, מזרעה ושבי ציון.
וכך, משפחות שמקימות את בתיהן בקצרין וקלע אלון, אשר פנו לבנקים בבקשה לקבלת המענק, קיבלו בשבועות האחרונים הודעת סירוב מפתיעה. זה קורה בעיצומה של מלחמה, שבה היישובים שלהם מותקפים במטחי טילים וכטב"מים והם זקוקים לממ"דים יותר מאי פעם. זאת בעוד שמי שבנה שם עוד קודם זכה למענק, גם אם עשה זאת אחרי 2018.
"אני לא מבין איך זה הגיוני", אומר בתסכול אביב אטרי, תושב ההרחבה ביישוב קצרין שבגולן, "פניתי לפני חודש לבנק בבקשה לקבל את המענק, כפי שקובע החוק, ואמרו לי שאין להם הסבר מדוע זה קורה, אבל הם קיבלו הודעה שקצרין לא מקבלת יותר את ההחזר. יורים עלינו בכל שני וחמישי ומתברר שהמדינה חושבת שקצרין לא חלק מקו העימות".

"איך לא משתמשים בשכל הישר"

מי שגילה את ההתנהלות השלומיאלית הזאת הוא גיא עינב, מנכ"ל חברת ידע כלכלי משכנתאות, שלקוחותיו סיפרו לו כי נתקלו בסירוב כשביקשו את המענק. בדיקת "ידיעות אחרונות" ו-ynet גילתה מה עומד מאחורי הסירוב, וכששמע את ההסבר – עינב הופתע שבעתיים.
גיא עינבגיא עינבצילום: אפיק מור

"איך הם לא משתמשים בשכל הישר", הוא תוהה, "הרי הכל השתנה פה מאז אוקטובר, ופתאום נזכרים לחזור להחלטה כל כך לא רלוונטית, מלפני 6 שנים, ועוד כזו שמעולם לא יושמה? כנראה שגם להם, כמו לגופים רבים במדינה, עוד לא נפל האסימון שיורים עלינו טילים. אחרי שביטלו את כל מענקי העידוד לאנשי הפריפריה, כעת גם את המענק האחרון גוזלים מהם".
נקודה נוספת שחשוב להתייחס אליה: סכומי המענק נקבעו בשנת 1992. מאז זינקו עלויות הבנייה במאות אחוזים. כיום עולה ממ"ד בסביבות 200 אלף שקל. יהודה דואה, ראש המועצה המקומית קצרין, מספר כי פנה למפקד מחוז צפון בפיקוד העורף אשר הבטיח לו כי "הנושא ייבדק". "לא ייתכן שפתאום ישנו את כל הכללים", אומר דואה, "נכון שהסכום לא גדול ביחס לעלות בניית ממ"ד, אבל הוא עדיין שווה למשכורת חודשית. המדינה דורשת מהתושבים להקים ממ"דים, היא התחייבה שתיתן מענק שיפוי – אז היא צריכה לעמוד בזה".
רויטל קומפנו ומשפחתה חסכו במשך שנים כסף לבניית ביתם הצנוע במושב קלע אלון, שנמצא בקביעות תחת איום טילים. "כל שקל היה מחושב – ממחיר אריח הקרמיקה ועד הדשא הסינטטי שלא יכולנו לשים כי לא נותר לנו כסף", היא מספרת, "בנינו על כל שקל ופתאום הגיעה המכה הזאת. התרגלנו כבר שבממשלה לא מתייחסים למצבנו, אבל ההחלטה הזאת היא משהו אחר. זה כאילו מנסים לייאש אותנו בכוח כדי שלא נגור פה".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "במסגרת ביצוע בדיקות ועדכונים באתר המשרד, נמצא לצערנו כי הרשימה שהייתה אמורה להתעדכן בשנת בסוף שנת 2018, לא עודכנה. בחודשים האחרונים פנה המשרד לבנקים על מנת לבצע עדכון של הרשימה, ובחודש האחרון עודכנה הרשימה באתר בהתאם לרשימת היישובים הזכאים. במקביל, המשרד בוחן כיצד לטפל באלו אשר היו זכאים לקבלת המענק החל מהמועד בו הרשימה העדכנית נכנסה לתוקף. נציין כי הרשימה החדשה כוללת יישובים רבים שלא היו ברשימה הקודמת. בכל הקשור ליישובים שכבר אינם ברשימה, הרי שכפי שצוין, הרשימה מגובשת על ידי פיקוד העורף ולא על ידי המשרד".
פורסם לראשונה: 00:00, 15.07.24