אתמול בלילה (שני) עבר תיקון להצעת חוק "חיסכון לכל ילד", שמביא איתו בשורה ומשמעותית לכל ההורים ומאפשר להם יותר חופש בבחירת החיסכון. במסגרת תיקון החוק, שאותו יזם ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) וארגון לובי 99 - הלובי הציבורי, יחולו בתוכנית כמה שינויים. המשמעותי הוא שתינתן האפשרות לנייד את ההפקדות העתידיות מהפיקדונות הבנקאיים אל קופות הגמל.
עד היום מי שפתח חיסכון בפיקדון בנקאי לא יכול היה להעביר את המסלול לקופת גמל, והיה כלוא בבנק עד לשחרור הפיקדון בגיל 18. כעת, מי שיבחר לשנות מסלול יוכל לפתוח מסלול חדש בקופת הגמל וההפקדות החדשות יופקדו בו. אך הוא לא יוכל לנייד את ההפקדות שכבר קיימות בבנק אל קופת הגמל.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בנוסף, ילד שהוריו לא בחרו היכן יופקדו כספי החיסכון שלו תוך שישה חודשים מיום לידתו, ינוהל בקופת גמל להשקעה במסלול השקעה עם סיכון מוגבר עד שימלאו לילד 18 שנים. לאחר הגיע הילד לגיל 18, יועבר סכום החיסכון הצבור למסלול עם סיכון מועט בקופת גמל להשקעה. לפי דוח שפרסם לאחרונה הביטוח הלאומי, הרבה מאוד הורים כלל לא בוחרים את המסלול עבור ילדיהם, והשינוי הזה בא להבטיח כי גם הילדים שהוריהם לא בחרו עבורם מסלול, יוכלו ליהנות מאפשרות למקסם את סכום ההפקדה.
כמו כן, נקבע כי ברירת המחדל עבור ילד שנולד תהיה מסלול קופת גמל בסיכון גבוה, גם עבור אחים שהילד הבכור נמצא במסלול פיקדון בנקאי. עד כה, אם ילד ראשון הצטרף לחיסכון בפיקדון בנקאי, האחים שנולדו אחריו הועברו ישירות למסלול בבנק.
בארגון לובי 99 אמרו כי "הבנקים גוזרים מאות מיליוני שקלים בשנה על הריביות בתוכנית חיסכון לכל ילד, ובכך פוגעים בילדים מהאוכלוסיות המוחלשות ביותר. כפי שלא ניתן לחסוך לפנסיה בבנק כי ידוע שחיסכון ארוך טווח צריך להיות בשוק ההון, כך גם החיסכון של הילדים שלנו צריך להיות במסלולים עם תשואה גבוהה יותר. בכוונתנו לפעול עד להוצאה מוחלטת של הבנקים מתוכנית חיסכון לכל ילד. החובה של הממשלה ומקבלי ההחלטות לעזור להורים לעשות בחירה נכונה עבור עתיד ילדיהם, וחיסכון בבנק לא ישיג מטרה זו".

כל מה שצריך לדעת על תוכנית חיסכון לכל ילד

מהי תוכנית חיסכון לכל ילד? התוכנית הושקה ב-2017 במסגרת יישום חוק הביטוח הלאומי, ולפיה מופקדים לכל ילד שנולד 57 שקל מדי חודש עד הגיעו לגיל 18, זאת בנוסף לקצבת הילדים המשולמת עבורו.
איך מתבצעת העברת הקצבה? לאחר לידת הילד ההורה זכאי לבחור היכן יופקדו הכספים ובאיזה מסלול חיסכון.
מה ההבדל בין מסלול בנקאי למסלול בקופת גמל? בקופת גמל ניתן לבחור באחד מתוך חמישה מסלולי השקעה ולעבור ממסלול אחד לאחר ובין מנהלי הקופות בכל זמן שתרצו. בבנק הכסף יופקד במסלול פיקדון בנקאי בריבית קבועה לא צמודה, ריבית משתנה בהתאם לריבית פריים, או ריבית קבועה צמודה למדד. לא ניתן לעבור בין מסלולי הפיקדונות או בין הבנקים.
היכן כדאי להשקיע? מסלול הפיקדון הבנקאי פחות מתאים לחיסכון לטווח ארוך ובהשוואה לחיסכון בקופות הגמל התשואה בו נמוכה משמעותית. מאז השקת התוכנית ב-2017 הניבו קופות הגמל במסלולי הסיכון המועט תשואה מצטברת של 24%, במסלול החיסכון בסיכון בינוני הייתה התשואה המצטברת כ-40%, ובסיכון המוגבר תשואה של 81% - יותר מפי 3 בהשוואה לתשואה מצטברת ממוצעת של 22.5% בבנקים.
מתי ניתן למשוך את הכסף? ניתן למשוך מגיל 18. קיימת אופציה להשאיר את הכסף בתוכנית עד גיל 21 ואז המדינה מפקידה מענק אחרון בסך כ-568 שקל.
פורסם לראשונה: 00:00, 16.07.24