הוועדה לשימור אתרים בעיריית ירושלים הכניסה לרשימת השימור העירונית את מגדל קפוסטין בן 150 השנים והכריזה עליו כאתר היסטורי מוגן, כך נודע ל-ynet ו"ממון". המגדל, שנבנה בשנת 1873 בידי אנטונין קפוסטין, איש דת רוסי, ניצב בתוך חורש בין עין כרם למושב אורה. הוא שימש כמצפה הכוכבים הראשון בירושלים וכונה על ידי אנשי הכנסייה הרוסית "המגדל המדיטרני", משום שניתן היה לראות ממנו את הים התיכון.
המשמעות היא שלא ניתן יהיה להרוס את המבנה והוא יוכל לשמש "לנד מארק" במסלולי הליכה וטיול, בזכות מיקומו. מדובר במבנה אבן בן שתי קומות ובעל גג שטוח, שגובהו כ-10 מטרים ורוחבו כ-4 מטרים. הוא שמור היטב וכולל קמרונות פנימיים (כיפות שאופייניות לבנייה בתקופה העות'מאנית). לצידו בורות מים פעילים, טרסות אבן וגת חצובה בסלע שבה השתמשו להכנת יין.
2 צפייה בגלריה
מגדל קפוסטין ירושלים
מגדל קפוסטין ירושלים
מגדל קפוסטין ירושלים
(צילום: שרון דינור, הממונה על השימור בעיריית ירושלים)
קפוסטין (1894-1818), איש הכנסייה הפְּרָבוֹסלַבית הרוסית וחוקר אסטרונומיה, יזם את בניית המגדל לצורך תצפית על הכוכבים. מחקריו הנודעים עסקו בתחומי השפות העתיקות, הארכיאולוגיה והאסטרונומיה. הוא ניהל גם את המיסיון הרוסי בירושלים, וביוזמתו בנתה הכנסייה הרוסית מוסדות דת רבים, בהם כנסיות בהר הזיתים, חצר סרגיי ועין כרם.
בוועדה לשימור אתרים מציינים כי המגדל מהווה עדות לתקופות שונות בתולדות ירושלים. בין היתר שימש המגדל את הבריגדה הבריטית במלחמת העולם הראשונה ואת כוחות צה"ל במלחמת העצמאות לצורכי הגנה ותצפית; וכן שימש מגדל תצפית במלחמות העולם הראשונה והשנייה. המגדל, המהווה חלק ממתחם מוסקוביה, היה חלק ממנזר גורני בעין כרם.
2 צפייה בגלריה
מגדל קפוסטין ירושלים
מגדל קפוסטין ירושלים
הכנסייה הרוסית
(צילום: שרון דינור, הממונה על השימור בעיריית ירושלים)
שרון דינור, הממונה על השימור בעיריית ירושלים, מספרת: "פנה אלינו סטודנט מהמחלקה לאסטרונומיה באוניברסיטה העברית שנתקל בסיפורו של הנזיר, שהיה איש אשכולות וחובב אסטרונומיה ובנה לעצמו למעשה את מגדל התצפית. הסיפור עצמו נשכח בדפי ההיסטוריה, אבל מדובר בנקודה שמטיבי לכת מכירים. על פי הערכות, בירושלים יש למעלה מ-10,000 מבנים היסטוריים ובכל פעם נחשפים עוד ועוד סודות מהעבר".
לדברי ראש העיר ירושלים, משה ליאון, "הכרזת מגדל קפוסטין כאתר היסטורי מוגן היא צעד נוסף בשמירה על ההיסטוריה והמורשת של ירושלים. ההחלטה להכניסו לרשימת השימור העירונית נובעת מהבנה כי מדובר באוצר היסטורי ייחודי שיש לשמרו לטובת הציבור. המגדל הוא עדות חיה לתקופות שונות בתולדות העיר, ואנו גאים לשמר אותו לדורות הבאים".