בשבוע שבו הושלם אישור רפורמת היבוא "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", נוכחנו מדוע הסרת תקנים גורפת בישראל עלולה לפעול לטובת היצרנים והיבואנים ופחות לטובת הצרכנים, ודווקא בשוק החשוב של הילקוטים האורתופדיים. שניים מבין שישה ילקוטים שבדקנו במכון התקנים לא היו מותרים למכירה בישראל כאשר התקן לילקוטים היה עדיין מחייב. הם לא היו עוברים את מבחן העמידה בתקן, למרות שבשניים מהם היצרנים הצהירו כי הם עומדים בו.
התקן לילקוטים אורתופדיים הפך אמנם בלתי מחייב כבר לפני שנה, וללא קשר לרפורמת "מה שטוב לאירופה", אבל זה היה בסמוך לפתיחת שנת הלימודים, ולכן רוב הילקוטים שנמכרו בשנה שעברה היו עדיין ילקוטים שנבדקו במכון התקנים ועמדו בדרישות. השנה זו השנה הראשונה שבה הילקוטים "משוחררים" בפועל מעמידה בתקן.
התוצאה: שני ילקוטים כשלו דווקא בסעיף קריטי של בטיחות: מחזירי האור, שחובה להתקין על כל ילקוט. מחזירי האור נמצאו בבדיקה כקטנים מדי, ובמקרה קיצוני אחד היו דווקא נדיבים בגודלם, אבל פשוט לא תפקדו כמחזירי אור. "מדובר בפיסות בד סתמיות. ילד שהולך עם ילקוט כזה ביום סגריר חורפי חשוך, במיוחד ברחובות לא מוארים במיוחד, פשוט לא ייראה על ידי הנהגים במכוניות", מסביר שחר נזרי, ראש ענף במעבדה לכימיה, בריאות וסביבה במכון התקנים, שבה בוצעו הבדיקות.
חובת הצמדת מחזירי אור לילקוטים הוכנסה לתקן הישראלי ב-2009 בהשראת התקנים שהיו מקובלים אז לילקוטים במדינות צפון אירופה. "בדיקת מחזירי האור היא חלק משמעותי מאוד מבדיקות התקן לילקוטים. אם מחזירי האור לא מתפקדים, או שהמידות שלהם לא עומדות בתקן, יש סיכון גבוה להיפגעות הילד בתאונה", אומר נזרי.
לדבריו, הופתע לגלות כי כבר בשנה הראשונה ל"שחרור" מהתקן, שניים מתוך שישה ילקוטים לא עמדו בו. "לפני שהחוק החדש נכנס היינו בודקים את הילקוטים האורתופדיים לפני היבוא. היו מביאים לנו שני ילקוטים מכל דגם, ויכולנו להצביע מבעוד במועד על ליקויים, שהיו מתוקנים בקו הייצור לפני הבאתם לארץ".
אחד משני הילקוטים כשל גם בסעיף אטימות למים, עוד מרכיב חשוב בבדיקות התקן.
מבין יצרני הילקוטים שבדקנו, רק יצרן אחד, קל גב, שלח גם השנה שני ילקוטים, שלו ושל המותג הפרטי שהוא מייצר לרשת קרביץ, לבדיקת מכון התקנים. "אנחנו ממשיכים כי אני חושב שבדיקות התקן מועילות לנו, והעלות זניחה כשמוכרים כמויות גדולות", מסביר משה גנץ, בעלי קל גב.
על פי הרפורמה, משרד הכלכלה אמור לפקח על איכות המוצרים שתקניהם בוטלו, אלא שהמשרד לא דגם אפילו ילקוט אורתופדי אחד, גם לא מהחדשים של השנה.
התייקרויות ברוב הדגמים
ואיך המחירים? במשך שנים טענו היצרנים שהתקן הוא אבי אבות המחירים הגבוהים של הילקוטים, וגורם לאי-כניסת שחקנים חדשים לשוק. אז התקן בוטל, שחקנים חדשים נכנסו, והשנה יש ילקוטים אורתופדיים של שבעה יצרנים, אחרי שנים שבהן היו שניים-שלושה.
מהבדיקה עולה שרק הילקוטים של יולו – היקרים יחסית ממילא – לא התייקרו, והילקוטים של Cool, יצרן שגם את מחיריו בדקנו, הוזלו במקומות המכירה הזולים ביותר. בכל שאר הילקוטים חלו התייקרויות שבין 5.5% ל-22.4%, והתירוצים שונים – הוספנו קלמר, החות'ים הקפיצו את מחירי ההובלה, ועוד.
הבום הגדול של מכירת הילקוטים אמור להתחיל ביום רביעי השבוע, בכפוף כמובן למצב הביטחוני. "המכירות לילדי כיתה א' לא ייפגעו מהמצב", משוכנע גנץ, שכן קניית ילקוט לכיתה א' הוא גם עניין רגשי, והורים וסבים וסבתות לא יוותרו עליו בקלות. "ייפגעו מכירות תיקים לתלמידי הכיתות הגבוהות, במיוחד תושבי הצפון שמפוזרים בכל הארץ, וחלקם לא יודעים איפה ילמדו ובאיזו מתכונת".
השנה מתעצמת תופעת מכירת מארזי הילקוטים, שבמסגרתם דוחפים לקונים מוצרים שלא בטוח שהילד צריך, כמו שעון, ערכת עפרונות דלה, ועוד. המארזים תופסים השנה כ-50% ממכירות הילקוטים האורתופדיים. צרכנים רבים, ובעיקר הסבים/סבתות, אוהבים את החיסכון בזמן על פני החיסכון שבחיפוש אביזרים משלימים, והולכים על החבילה הנמכרת יחד במקום אחד.
השנה רק יולו ומקס סטוק לא מוכרים מארזים. קל גב יצאה גם עם מארז רק של אביזרים משלימים. מודן נכנסה לראשונה לשוק המארזים עם שתי גרסאות: "מארז מתנה" (ילקוט, עגלה, קלמר ושעון) ו"מארז מנצח" (ילקוט, עגלה, קלמר, שעון, קופסת אוכל ובקבוק עם ריפוד). Cool נכנסה עם עגלה, ילקוט וקלמר. פלפוט עם ילקוט, עגלה, קלמר, בקבוק בלי כיסוי, קופסת אוכל, 2 עפרונות, מחק, מחדד, דבק וסרגל. המחירים: מ-250 למארזים הזולים ועד 450 שקל ליקרים.
שימו לב איזה ילקוטים מנסים להציע לכם בחסות המחיר הזול. השוק מלא בעודפי השנה שעברה. אפילו יולו מוכרת (בחנויות בלבד) את שאריות השנה שעברה, ילקוטי סולו, ב-269 שקל לילקוט. לחלק מהיצרנים יש קווי מוצרים ייעודיים לחנויות הזולות ולסופרמרקטים. למודן, לדוגמה, יש סדרת ילקוטים אורתופדיים בשם "פרו", במחירים שבין 169 ל-179 שקל, לפי החברה. באושר עד מצאנו אותם ב-150 שקל. עם זאת, האיכויות של חומרי הגלם וריפודי הגב שלהם שונות לחלוטין מאלה של קו ילקוטי ׁairflex היוקרתיים של מודן.
ילקוטים זולים חוסכים בטכנולוגיית הייצור של גב הילקוט ובחומרים. כשמורידים באיכות הרוכסנים, ניתן לחסוך 30%-40% מעלות חומר הגלם, כשמורידים באיכות הבדים – ניתן לחסוך 25%-30%, ואפשר לחסוך גם באיכות התפירה ואפילו בחוטים עצמם. יש חוטים שעולים 18-20 דולר לקילוגרם, ויש שיעלו שליש מזה.
בכל הילקוטים שבדקנו, למעט מותגים שמוגבלים לרשתות מסוימות, יש פערים משמעותיים במחירים. וכמו בכל שנה, ככל שמתקרבים לפתיחת שנת הלימודים המחירים יורדים.
איך בדקנו:
שנת הלימודים הזאת היא כאמור הראשונה מזה קרוב ל-20 שנה שהילקוטים האורתופדיים נמכרים בישראל מבלי שעברו את בדיקת מכון התקנים. לכן בדקנו אנחנו שישה מהמותגים במעבדת הכימיה של מכון התקנים בראשות שחר נזרי. ביקשנו מהמעבדה להתמקד בבדיקת הפרמטרים העיקריים המעידים על איכות הילקוטים: התפרים, חוזק הרוכסנים והלשוניות של הרוכסנים (בדיקה באמצעות מכשיר כובד באיזה משקל ייפתח הילקוט העמוס או תקרוס הלשונית), חוזק הידיות (איזה משקל תצליח להחזיק), מה קורה לילקוט כשהוא נופל בנפילה חופשית מגובה 5 מטרים, האטימות למים (בדיקה הנעשית באמצעות שקילת הילקוט, התזת מים המדמה גשם, ושקילה נוספת כדי לראות כמה מים נוספו. הפער צריך להיות עד 10 מ"ל), יציבות צבעי הילקוט במים, בזיעה, בשפשוף יבש ורטוב (האם הצבעים דוהים, האם יכתימו את החולצה של הילד?). נבדק גם הפרמטר הבטיחותי החשוב של מחזירי האור בצידי הילקוט, בחלק הקדמי ובכתפיות – האם הם בגדלים שקבע להם התקן, והאם הם מתפקדים כמחזירי אור.
בדקנו ילקוטים מכל אחד מהדגמים גם בהתנסות בשטח בסיוע ילדים והורים — המשקל, חלוקת התאים, נוחות נשיאה, נוחות השימוש ברוכסנים ובתאים, נוחות העמסת פריטים. מכיוון שיותר מ-50% מרוכשי הילקוטים האורתופדיים מעדיפים לרכוש ילקוט עם עגלה נפרדת ולא טרולי מובנה (שקרנו ירדה בגלל משקלו הכבד) בדקנו גם שישה סוגים של עגלות ואת נוחות השימוש בהן. כל הנתונים, כולל מחיר הילקוט, שוקללו בציונים הסופיים.
BAG (אולטרה לייט) של קל גב
הדגם שנבדק במכון התקנים: דובוני אכפת לי • הדגם שנבדק בהתנסות בשטח: גלידה (מופיע ב־58 דגמים נוספים, בהם מיקי מאוס כחול, בטמן, ספיידרמן, דרגון בול, פורטנייט, דגמי כדורגל, חלל, דולפינים, במבי, הלו קיטי ועוד) • המחיר: 220־299 שקל (בשנה שעברה: 219־259 שקל. אפשר להשיג באותו מחיר גם השנה במקומות שנצמדים למחיר המומלץ. ההתייקרות: 15%) • עגלה: 79.90־110 שקל • משקל הילקוט: 1.052 ק"ג • תאים: 2 צידיים, אחד עם כיסוי לגשם, שני לבקבוק, תא קדמי גדול שומר חום לקופסת אוכל, 3 גדולים, אחד נוסף בפתיחת רוכסן • איכות: 9 • אטימות למים: 10 • עמידות בנפילה: 9 • יציבות הצבע: 8.8 • מחזירי האור: 9.5 • מבנה: 9 • נוחות השימוש: 8.8 • עגלת הנשיאה: 8.
למה כן: בגלל המבנה הארגונומי, החלוקה הפנימית, מבנה הגב המרופד והמאוורר, והאפשרות לייצר בקלות תא נוסף. עמד בכבוד בבדיקות המעבדה. מחזירי האור גדולים ועושים את העבודה. יושב היטב על גב של ילדים בגבהים ומבני גוף שונים. החברה קשובה לביקורות: בשנה שעברה התלוננו על כיסוי הגשם הלא מחובר, השנה חובר הכיסוי. עגלה טובה. מגוון דגמים גדול.
למה לא: לא זול. למרות איכות הרוכסנים, אחת הנסייניות התקשתה קצת לפתוח ולסגור. אם אחת התלוננה על נוחות התאמת הכתפיות. התאים ללא חלוקה פנימית, לא כולם אהבו זאת.
העגלה: השחלת המוט בגב הי
לקוט טובה, שליפתו וסגירתו טובות מאוד. נוחה מאוד במדרכות, הילקוט יושב יציב, פחות נוחה במדרגות. הידית סבירה, המוט ארוך מספיק (89 ס"מ) גם לשימוש על ידי מבוגר.
שורה תחתונה: למי שרוצה ללכת על בטוח. לא במקרה מדובר בילקוט האורתופדי הנמכר ביותר.
יולו PRO
הדגם שנבדק במכון התקנים: מרוץ מכוניות • הדגם שנבדק בהתנסות בשטח: טאי־צ'י כוכב (מופיע בעשרה דגמים נוספים, בהם פרפר, ביוטי, פרופלור, מגרש כדורגל ועוד) • המחיר: 299 שקל (ללא שינוי משנה שעברה) • עגלה: 99.90 שקל • משקל הילקוט: 1.030 ק"ג • תאים: קדמי שומר קור וחום לאוכל, תא גדול עם תאים לעפרונות וטושים, עוד תא גדול עם תא למחברות, תא קטן לכיסוי גשם שניתן לניתוק, 2 תאים צידיים • איכות: 9 • אטימות למים: 9 • עמידות בנפילה: 9 • יציבות הצבע: 8.8 • מחזירי האור: 9 • מבנה: 9 • נוחות השימוש: 9 • עגלת הנשיאה: 9.
למה כן: המבנה הארגונומי הטוב ביותר, כולל חשיבה על הפרטים הקטנים, כמו מחזיק מפתחות נאה בחזית, ידית תלייה גדולה ונוחה, תאים מחולקים היטב, תא פנימי נגיש לכיסוי גשם שניתן לניתוק בקיץ, ואז התא יכול לשמש לרב־קו או לסלולרי. שני תאים צידיים נוחים ומשוחררים. נוח מאוד למלא את הילקוט, תא האוכל שודרג והפך מבודד חום וקור. שתי רצועות מותן עבות ויציבות לסגירה מותאמת על הגב התחתון מוסיפות ליציבות. רצועות הגב רחבות, מרופדות ונוחות. תוספת של השנה: אפשרות חיבור לעגלה. רוכסנים מעולים ונוחים, ידית נשיאה גדולה ומרופדת.
למה לא: היקר ביותר. נמכר רק ברשת יולו, שלא פרוסה בכל הארץ, ובאתר החברה. יצוין שהילקוטים האורתופדיים שנמכרים ברשת במחירים נמוכים יותר הם שאריות מהשנה שעברה, ללא השיפורים של השנה. מגוון הדגמים מצומצם יחסית. דגם הטאי־צ'י לא יציב כשהוא ריק.
העגלה: ידית אחיזה נוחה ונעימה במיוחד. גם מבוגרים יסתדרו בקלות עם המוט הארוך, שניתן לכיוון לארבעה אורכים שונים. הגלגלים נוחים. נוחה לשימוש במדרגות. נוח מאוד להשחיל את הילקוט, להוציא פחות נוח כי הדבר מחייב לחיצה על תופסן, וחלק מהילדים התקשו, וגם נשים עם ציפורניים ארוכות.
שורה תחתונה: חבל שהילקוט הטוב הזה יקר כל כך.
ultimate של קל גב, בלעדי לקרביץ
הדגם שנבדק: חד קרן, מתוך שישה דגמים • המחיר: 189 שקל (לא נמכר בשנה שעברה) • עגלה: 89.90 שקל • משקל הילקוט: 932 גרם • תאים: 3 תאים, כולל תא אוכל קדמי עם בידוד • איכות: 9 • אטימות למים: 10 • עמידות בנפילה: 9 • יציבות הצבע: 8.5 • מחזירי האור: 9.5 • מבנה: 8 • נוחות השימוש: 8 • עגלת הנשיאה: 8.
למה כן: מוצר ברמה טובה, אם כי מעט פחות, גם על פי היצרן, מילקוט הדגל של החברה, ה־XBAG, למשל בעמידות הצבע.
למה לא: נמכר רק בקרביץ ובאונליין שלה. הגב פשוט בהשוואה לגב של ילקוט הדגל, אם כי הילדים לא התלוננו. היצרן טוען שהוא תומך בגב במידה זהה. אין אפשרות ליצירת תא נוסף. גם התאמת הכתפיות פחות טובה. היצרן מבטיח שהוא הילקוט האורתופדי הקל ביותר, אבל יש קלים ממנו. לא בטוח שפער המחירים מצדיק את ההתפשרות על האיכות.
העגלה: עגלת קל גב סנטדרטית, עם יתרונות וחסרונות המותג.
שורה תחתונה: למחפשי מחיר שמתעקשים על קל גב.
AIR FLEX של מודן
הדגם שבדקנו במכון התקנים: קשת בענן • הדגם שבדקנו בהתנסות בשטח: גיימר (מופיע גם ב־51 דגמים נוספים, בהם כדורגל תלת־ממד, סוניק, ברבי, הלו קיטי, חלליות, כדורסל ועוד) • המחיר: 219־279.90 שקל (בחנויות שמוכרות ביותר מ־250 שקל מוסיפים בדרך כלל קלמר. המחיר בשנה שעברה: 189.90־249.90 שקל. ההתייקרות של 12%-15%) • משקל הילקוט: 1.032 ק"ג • תאים: תא לאוכל מחולק לתא לרב־קו ומקומות ייעודיים ל־4 עפרונות/טושים + מחזיק מפתחות, 2 תאים גדולים ללא חלוקה פנימית, 2 תאים צידיים, באחד כיסוי גשם • איכות: 9 • אטימות למים: 9 • עמידות בנפילה: 9 • יציבות הצבע: 8.8 • מחזירי האור: 9 • מבנה: 7 • נוחות השימוש: 8 • עגלת הנשיאה: 7.5.
למה כן: נוח מאוד לשימוש, קל מאוד להתאים את הכתפיות הרחבות (6.5 ס"מ) והמרופדות היטב. יושב בנוחות על הגב, הרוכסנים איכותיים ונוחים. מחזירי האור בגדלים נדיבים מעל התקן, ומתפקדים כראוי. בעקבות ביקורת שלנו בשנה שעברה, בוטל חיוב הצרכנים ב־40 שקל על תיקון לאחר שנת האחריות.
למה לא: לא ברור מדוע הכיסוי נגד גשם שנוסף השנה, מחובר בחוט מתכת, שקל לחתוך ולהעיף, ומדוע תא האוכל מצויד בבידוד בצד אחד בלבד, ומי מניח עפרונות או טושים בתא אחד עם אוכל.
העגלה: המוט באורך סביר, נשלף ונסגר בנוחות, אבל השחלתו בגב הילקוט בעייתית, במיוחד לילדים, בגלל כפתור מעצבן. ההליכה על רצפות ומדרכות מסוגים שונים והעלייה במדרגות נוחות מאוד, אבל הילדים התלוננו על קושי בירידה במדרגות.
שורה תחתונה: תיק ראוי, קחו בחשבון את העגלה הטעונה שיפור.
גלקסי של פלפוט
הדגם שנבדק במכון התקנים: כדורגל • הדגם שנבדק בהתנסות בשטח: במבי (מופיע ב־23 דגמים נוספים, בהם גיימינג, צבי הנינג'ה, חדי קרן, דרדסים ועוד) • המחיר: 189.90־249 שקל (בשנה שעברה: 180־239 שקל, התייקרות של 4.1%-5.5%) • עגלה: 79־99 שקל • משקל הילקוט: 0.970 ק"ג • תאים: תא קדמי גדול שומר חום וקור, 2 תאים גדולים ללא חלוקה פנימית, תא עליון קטן מרופד לסלולרי/מפתחות/רב קו, תא לכיסוי גשם • איכות: 9 • אטימות למים: 9 • עמידות בנפילה: 9 • יציבות הצבע: 9 • מחזירי האור: 6 • מבנה: 8.5 • נוחות השימוש: 9 • עגלת הנשיאה: 6.
למה כן: נוח לשימוש, הכתפיות רחבות ונוחות מאוד להתאמה, גימור יפה, חלוקה טובה, התוצאות הטובות ביותר במבחן יציבות הצבע.
למה לא: מבטיח עמידה בדרישות התקן הישראלי, אבל במעבדת מכון התקנים לא עמד בסעיף של מחזירי האור, שקטנים מהנדרש בתקן. בולט במיוחד שטח מחזיר האור בחלק הקדמי, המגיע ל־38 סמ"ר, לעומת דרישה ל־60 סמ"ר לפחות. תפקוד מחזירי האור תקין. מפוספס בפרטים קטנים, כמו כיסוי הגשם שלא ניתן לניתוק.
העגלה: המוט סטנדרטי, בעל שני אורכים, נוח לשליפה וסגירה, אבל קשה יחסית להשחלה בגב הילקוט, במיוחד לילדים קטנים. נוחה להליכה על מדרכות ורצפות מסוגים שונים, אבל רועשת במיוחד בעלייה ובירידה במדרגות. כשנוסה ילקוט עמוס בירידה במדרגות, הוא הסתובב על בסיס העגלה. עלול להיות מסוכן.
שורה תחתונה: מחלות הילדות של יצרן חדש יחסית במגרש רק החמירו מהשנה שעברה.
תגובת החברה: "התיק עומד בתקן למרות שאין צורך להעביר את התיקים במכון התקנים. לנו יש 3 מחזירי אור קדמיים שנותנים יחד מעבר ל־60 סמ"ר".
סקוויק של מקס סטוק
הדגם שנבדק במכון התקנים: הלו קיטי עם קלמר • הדגם שנבדק בהתנסות בשטח: חללית (מופיע בעוד 8 דגמים, בהם גיימינג, כדורגל ועוד) • המחיר: 159.90 שקל ללא קלמר, 169.90 שקל עם קלמר (בשנה שעברה, ללא קלמר: 129.90שקל, התייקרות של 23%) • עגלה: 75 שקל (של מודן) • משקל הילקוט: 678 גרם • תאים: 2 צידיים, תא קדמי גדול לאוכל עם כיסוי לבידוד רק בצידו האחד, ועוד 2 תאים גדולים לא מחולקים • איכות: 7 • אטימות למים: 4 • עמידות בנפילה: 9 • יציבות הצבע: 8.5 • מחזירי האור: 4 • מבנה: 7 • נוחות השימוש: 7.5 • עגלת הנשיאה: 6.
למה כן: הילקוט הקל ביותר, הכתפיות מרופדות, הגב נוח, המחיר נמוך.
למה לא: כשל מאוד במבחני מכון התקנים, למרות שמתיימר לעמוד בתקנים. מחזירי האור הם למעשה פיסות בד, שאינן מחזירות אור. התקן דורש רמה של 250 cd – הן הגיעו ל־12 cd בלבד. אין כיסוי לגשם. בבדיקת האטימות למים הצטברו בילקוט 412 מ"ל מים. הרוכסנים מאיכות נמוכה, הבדים הפנימיים דקיקים, תא האוכל הקדמי לא מבודד, הכתפיות מרופדות אבל פחות נוחות להתאמה. הילקוט היחיד שדורש 40 שקל לכל תיקון אחרי שנת האחריות.
העגלה: עגלה זולה ברמה הנמוכה של מודן, אלא שגודל בסיס הילקוט לא מתאים, והחלק התחתון עומד באוויר. בהליכה מהירה, בשטחים לא ישרים, בעלייה ובירידה במדרגות – הוא נוטה הצידה, מכביד ומעצבן. המוט הוא הקצר ביותר מבין העגלות שבדקנו.
שורה תחתונה: למחפשי מחיר עדיף לקנות ילקוט איכותי של מתחרים מדגמי השנה שעברה.
תגובת הרשת: "מקס סטוק משקיעה משאבים מרובים על מנת לתת לצרכן מוצרים ברמת איכות גבוהה ובלתי מתפשרת לצד מחיר המתאים לכל כיס. אנו פועלים בהתאם להוראות כל דין, וכל מוצרינו עוברים את הבדיקות והתקנים הנדרשים בהתאם להוראות החוק. ב־2022 נכנס לתוקף חוק המסיר את רשמיות תקן הילקוטים, לפיכך שיטת הבדיקה של מכון התקנים אינה נדרשת. חשוב לציין, כי המוצר עומד בדרישות התקן האירופאי כחלק מרפורמת 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל' ומדיניות הוזלת יוקר המחיה בישראל".
איך לקנות ילקוט אורתופדי
- מדדו את גובה גב הילד מנקודת החיבור בין הצוואר והכתף, ועד סנטימטר אחד מעל קו האגן – זה צריך להיות אורך הילקוט, כדי שלא ייגע בזמן ההליכה בישבן או ברגליים. ילקוט בגובה שגוי מפריע להליכה ומטיל עומס רב מדי על עמוד השדרה. את רוחב הגב מודדים מהחלק הפנימי של הזרוע, קרוב לבית השחי, מצד לצד – וזהו הרוחב המומלץ לילקוט.
- מדדו את הילקוט בחנות. אם קונים אונליין, רוקנו אותו כשהוא מגיע הביתה ומדדו, תוך הקפדה על שמירת התוויות ומראה הילקוט.
- גב הילקוט צריך להיות מרופד ונוח, בשילוב קשיחות למניעת חדירת עפרון או חפצים חדים אחרים.
- ככל ששטח המגע בין גב הילקוט לגב הילד גדול יותר ביחס לילקוט כולו, הילקוט יהיה נוח יותר.
- נפח הילקוט צריך להיות עד בערך פי שניים מנפח בית החזה של הילד, ולא יותר, למניעת עומס ואי־נוחות.
- לא להתלהב ממספר גדול של תאים. הם עלולים לבלבל את הקטנים. חשבו האם הילד האישי שלכם יסתדר עם ילקוט מרובה תאים.
- על הילקוט המלא לשקול לא יותר מ־15% ממשקל הילד.
- הכתפיות צריכות להיות מרופדות, ברוחב מינימלי של 3 ס"מ.
- עדיף ילקוט עם תא אוכל מובנה שומר חום וקור, על פני שימוש בקופסאות.
- רוכסנים הם נקודת תורפה, נסו שוב ושוב ובדקו איך הם נפתחים ונסגרים.
- קונים עגלה? נסו בחנות האם הילד מצליח להשחיל ולהוציא בקלות את הילקוט.
- כיסוי גשם – חובה.
(באדיבות האורתופד והמנתח ד"ר גונן חבה ומכון התקנים)
פורסם לראשונה: 00:00, 09.08.24