אם לא די בקשיים הביטחוניים והכלכליים שעימם מתמודדים תושבי הגולן מאז פרוץ המלחמה – הפגיעה בתיירות והעסקים הקורסים – פוטרו בסוף השבוע 57 נהגי האוטובוסים של חברת "רמה", שהפסידה במכרז להפעלת שירותי תחבורה ציבורית בגולן.
"זה אסון גדול עבורנו", סיפר נור בטחיש מהכפר מסעדה שבצפון הגולן, אחד מ-57 הנהגים. "הבטיחו לנו שכל חברה שתזכה במכרז תקלוט אותנו, אבל מצאנו את עצמנו ללא כלום".
כ-30 מהנהגים המפוטרים הם תושבי הכפרים הדרוזיים בגולן, והיתר הם בעלי משפחות מקצרין ומיישובי הגולן והסביבה, שבעיצומה של מלחמה וחוסר ודאות ביטחונית, מצאו עצמם ללא פרנסה.
"מדובר באזור מוכה מלחמה. אני מקווה שהמועצה לא תפקיר את הנהגים", אמר אבי גבאי, יו"ר מרחב טבריה בהסתדרות. לדבריו, הרקע למשבר התעסוקתי הוא זכיית חברת "אלקטרה אפיקים" במכרז התחבורה הציבורית החדש. זו הייתה אמורה לקלוט את כל העובדים בתנאים זהים למקום עבודתם הקודם. אלא שחברת "רמה" שהפסידה, עירערה לבית המשפט נגד תקינות הליך המכרז, והוא נפסל. מחרתיים יתקיים דיון בבית המשפט העליון בערעור חברת "אלקטרה אפיקים" נגד פסילת המכרז.
בינתיים שכרה המועצה האזורית גולן ארבע חברות קבלניות שייתנו מענה לנושא התחבורה הציבורית, עד להסדרת העניין, שיכולה להימשך גם חודשים ארוכים. אלו הביאו אוטובוסים ונהגים משלהן ולא יעסיקו את הנהגים המפוטרים.
"לא נסכים בשום אופן שנהגים מיומנים ונאמנים, ששירתו את תושבי הגולן יותר מ-13 שנים, בימים קשים, בשלג ובחום לוהט, יאבדו את מקום עבודתם כי חברות קבלניות תופסת את המקום שלהם", אמר גבאי. "לא נאפשר זאת".
אורי קלנר, ראש המועצה האזורית גולן, הסביר: "מצאנו את עצמנו בין הפטיש לסדן. בעקבות המכרז וההליכים המשפטיים שהובילו החברות המעורבות, המועצה לא יכולה להעסיק אף אחת מהן, עד להחלטת בית המשפט. הנהגים המפוטרים היו אמורים להיקלט ב'אלקטרה אפיקים', אבל ברגע שהמכרז נפסל העובדים נותרו חסרי אונים, ולא יודעים מי תהיה החברה שבסוף תקבל את המכרז להפעלת התחבורה".
לדברי קלנר הליך המכרז, שנעשה עוד טרם כהונתו, היה שקוף לחלוטין ויש להמתין להחלטת בית המשפט באשר לעתיד הפעלת התחבורה הציבורית בגולן. הוא מקווה שאז יימצא פתרון לנהגים הוותיקים שפוטרו ולא יודעים מה יעלה בגורל פרנסתם.