"למה את חושבת שיוחננוף וויקטורי בשיחות ביניהם שהוקלטו על ידי רשות התחרות, קראו לי 'המחבל'? כי אני מוריד מחירים ולא נותן להם לעלות אותם כמו שהיו שרוצים"? כך אומר רמי לוי בשיחה עם ynet ו"ממון", עם סיום פרסום הדוחות הכספיים של כל רשתות שיווק המזון הנסחרות (רמי לוי, יוחננוף, ויקטורי, שופרסל).
כזכור, באמצע יוני רשות התחרות חשפה חשדות חדשים נגד אייל רביד, הבעלים של ויקטורי, אחרי שכבר נחקר ברשות. הטענות נגד רביד הציפו על פני השטח שיטות מפוקפקות לכאורה לשמור על מחירים גבוהים לצרכן. הפרשה נחשפה אחרי שוויקטורי נחשד שקרא לספקים וקמעונאים להעלות מחירים באמצעות פוסט בפייסבוק, בין היתר. עקב כך, הוגש נגדו כתב חשדות, ובחודש מאי השנה הוא עבר שימוע. רק שהחקירה שערכה רשות התחרות בעניין זה חשפה פרשייה מסועפת בהרבה שלא קשורה ישירות להתבטאויות האלה - לכן הוחלט על שימוע שני.
לפי ההודעה והממצאים שפרסמה הרשות, רביד התערב מספר פעמים במחירים לצרכן של מוצרי שסטוביץ' ברמי לוי. במסגרת זו אמר רביד לנציגי שסטוביץ' כי רמי לוי 'מקלקל' ו'הורס' לשסטוביץ' את השוק כאשר הוא מוכר במחירים נמוכים. עוד נמסר מטעם הרשות כי "רביד אף ציין ששסטוביץ' צריכה 'להשבית' את רמי לוי ואף הפציר בשסטוביץ' שלא תספק מוצרים לרמי לוי בשל מחיריו הנמוכים.
בין השאר, נטען כי "רביד כתב לנציג בית השיטה שהלוואי שיעלה את המחיר ב-20%, 'רק ששני המחבלים יעלו', כשכוונתו לרשתות רמי לוי ויוחננוף. כשביקש ממנו נציג בית השיטה להתאזר בסבלנות בנוגע להעלאת המחירים לצרכן, כתב לו רביד שאם 'המחיר לא למעלה, אני אומר לך ביי'".
"לא ניצלנו את המצב לעליות מחיר"
לוי התייחס בשיחה עם ynet ו"ממון", לתוצאות המאכזבות של הרשת שלו ברבעון השני של 2024 בהשוואה למתחרות, למרות עיתוי חג הפסח, ההצטיידות של הציבור למלחמה, עליות מחיר וההישארות של הציבור בארץ שהביאה לחגיגה אצל המתחרים. "כל אחד יכול לראות בדוחות שלנו את הרווח הגולמי (מחיר מכירה בקיזוז מחיר הקנייה ‑ נ"ז), שכולם העלו מחירים והרווח הגולמי שלהם עלה בהתאם והיחיד שהתחשב בציבור זה אני. הרווח הגולמי שלנו ירד ולא עלה, והיה נמוך בהשוואה למתחרים. זה אומר שאנחנו לא ניצלנו את המצב לעליות מחיר. המבצעים אצלנו לפסח היו עמוקים".
אולי שוק ההון לא מעריך את אסטרטגיית הסל הזול ביותר. מתחילת השנה המניה של רמי לוי עלתה פחות מכל הרשתות האחרות.
"מחיר המניה לא מדאיג אותי אני לא קונה מניות ולא מוכר מניות. שוק ההון ציפה לרווח נקי הרבה יותר נמוך, ממה שהצגתי. נכון שלא עלינו בחנויות זהות כמו שציפו, אבל ברווח הנקי לחצי שנה ראשונה 2024 מול חצי שנה קודמת, עלינו ב-25% יותר מכל המתחרים".
אולי זו מפת התחרות שהשתנתה. אושר עד, יוחננוף שממשיך לצמוח, שופרסל עם בעלים חדשים.
"יוחננוף פתח חנויות חדשות באזורים שאנחנו לא נמצאים וברגע שאנחנו נפתח הוא ירגיש את זה. אני לא מרגיש שינוי בתחרות".
ירדתם ב-22% במכירות באונליין. זה לא רווחי?
"זה היה מהלך יזום על ידנו כיוון שהיה מחסור חריף בכוח אדם. הבנו שאנחנו לא יכולים לתת שירות מיטבי ולכן היו סגירות יזומות על ידנו של האתר לפרקי זמן. בעיות כוח האדם מאז נפתרו ועכשיו חזרנו להיקפים הרגילים באונליין".