שוק השכירות דשדש בקיץ: חודש אוגוסט, שנחשב לחודש החם בשוק השכרת הדירות, הציג ירידה הן בגובה שכר הדירה והן בהיצע הדירות להשכרה - כך עולה מניתוח שערכה עבור ynet ו"ממון" חברת הפינטק Wecheck (וויצ'ק), המספקת לבעלי דירות ודיירים מגוון פתרונות פיננסיים מבוססי טכנולוגיה.
לפי הבדיקה, מדובר בירידה בשיעור של 0.4% בגובה שכר הדירה ביחס לחודש הקודם (יולי 2024) – מ-4,436 שקל בממוצע ביולי האחרון לסכום ממוצע של 4,418 שקל באוגוסט; ובירידה חדה יותר של 3.8% בהשוואה לאוגוסט אשתקד (אז עמד שכר הדירה הממוצע על סכום חודשי של 4,591 שקל). בהיבט ההיצע, מדובר בירידה שנתית של 26.7% בהיצע הדירות להשכרה, שנובעת ככל הנראה ממיעוט דירות חדשות הנוספות לשוק, נטייה לחידוש חוזים קיימים ופחות מעבר של דיירים בין דירות.
עם זאת, יש לציין כי במדד המחירים לצרכן בחודש אוגוסט נרשמה דווקא מגמה הפוכה - כאשר לפי המדד, העלייה בשכר הדירה לשוכרים חדשים הגיעה ל-5.3%.
ניתוח הנתונים שערכה וויצ'ק משקלל את מחירי עשרות אלפי הדירות שיוצאות לשוק השכירות ומתבצע אימות נוסף כאשר עסקת השכירות נסגרת. הנתונים מתייחסים לדירות בנות 1-5 חדרים שמושכרות תמורת 1,000-15,000 שקל בחודש.
1 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
"שוק השכירות עדיין לא התאושש", מסביר רמי רונן, מנכ"ל וויצ'ק. "בהסתכלות על הערים השונות במחירי הדירות (כפי שניתן לראות בטבלה – ה.צ), תל אביב ממשיכה את מגמת ירידת המחירים. לאחר ירידה של 0.1% ביולי האחרון, באוגוסט חלה ירידה נוספת של 0.9%. בהשוואה לאוגוסט אשתקד הפער ממשיך לגדול עם ירידה של 6.4%, מה שמראה כי תל אביב עוד לא התאוששה ונמצאת בפער מתחת למחירי אוגוסט 2023".
רמי רונןרמי רונןצילום: פוטו פרג'
רונן מוסיף כי בירושלים חלה ירידה נוספת של 1.1% מחודש שעבר וחיפה גם כן הציגה ירידה של 1.2% במחירי הדירות בהשוואה לחודש יולי האחרון. "חשוב לציין כי השוק עדיין לא חזר למחירים של השנה שעברה, עם פערים ארציים ממוצעים של 3.8% בהשוואה לאוגוסט 2023. לאחר שלושה חודשים של עלייה במחירי הדירות להשכרה, החודש אנחנו אכן רואים התייצבות עם ירידה מתונה של 0.4% בהיבט הארצי, ועדיין לא ברור האם יש שינוי במגמה או שזה נקודתי לחודש הנוכחי".

תל אביב מובילה

על פי הנתונים, העיר אשדוד מציגה את הירידה החדה ביותר בגובה שכר הדירה בחודש אוגוסט 2024 לעומת חודש יולי, אולם ביחס לאוגוסט אשתקד מדובר בעלייה קלה של 0.3%. בחיפה חלה ירידה של 1.2% בגובה שכר הדירה ביחס לחודש הקודם, אך ביחס לאשתקד גם כן מדובר בעלייה של 2.3%. בירושלים, כאמור, מדובר בירידה חודשית של 1.1% אך בחישוב שנתי חלה עלייה מתונה של 0.8% בגובה שכר הדירה.
אשקלון מציגה ירידה שנתית בשיעור לא מבוטל של 5.9% בגובה שכר הדירה ובירידה חודשית של אחוז. תל אביב מובילה בירידות שכר הדירה השנתיות עם קריסה של 6.4% וירידה חודשית של 0.9%; ובהרצליה חלה ירידה שנתית של 3.4% בגובה שכר הדירה וירידה חודשית של 0.7%.
אנרי שימשילשוילי, זכיין אנגלו סכסון אשדוד, מסביר כי "באזור הדרום, ובעיקר באשדוד ובאשקלון, ניתן לראות מגמה ברורה של ירידות בשכר הדירה בשנה האחרונה. באשקלון, שכר הדירה ירד ב-6.4% בהשוואה לאוגוסט 2023, ובאשדוד הירידה הייתה מתונה יותר, של 1.4%".
אנרי שימשילשויליאנרי שימשילשויליצילום: אנגלו סכסון
לדבריו, "מעבר לגורמים הכלכליים והגידול בהיצע הדירות, בשנה האחרונה מאז פרוץ המלחמה חל שינוי משמעותי בדרישות השוכרים – דגש גדול יותר ניתן לדירות עם ממ"ד. הדירות הישנות, שאינן כוללות ממ"ד, נותרות פעמים רבות ללא ביקוש או מושכרות במחירים נמוכים יותר. זה יוצר הבדל ניכר בין דירות חדשות עם ממ"דים, שמצליחות לשמור על רמות שכר הדירה שלהן, לבין הדירות הישנות יותר, שהשוכרים נמנעים מהן".

גם ההיצע ירד

בהיבטי ההיצע, ישנה ירידה משמעותית בהשוואה לאוגוסט 2023 שעומדת, כאמור, על 26.7%, למרות עלייה של 1.5% מול החודש הקודם. לדברי רונן, "אנחנו עדיין רואים פער גדול משנים קודמות וזה מפתיע כיוון שחודש אוגוסט מציג לרוב עלייה בהיצע הדירות בשל סיום חוזים, תחילתה של שנת הלימודים האקדמית ומעבר לפני פתיחת שנת הלימודים של הילדים".
רונן מציין כי "ההסבר מורכב מכמה סיבות: התחלה מאוד מאוחרת של שנת הלימודים האקדמית (תחילת נובמבר), ירידה בפעילות ההשכרה בערים הקרובות לאזורי העימות, ונטייה של דיירים ובעלי דירות לבצע פחות שינויים בתקופה זאת. בפילוח הערים, תל אביב עם ירידה של 0.4% בהשוואה ליולי האחרון, חיפה עם ירידה נוספת של 1% מיולי שעבר, וירושלים מציגה ירידה דרסטית של 10.4% בהשוואה ליולי האחרון. נתוני הלמ"ס מציגים עלייה בהיצע הדירות באוגוסט רק על פי סקרים, נתון הפוך מהמגמה הנוכחית".
ארז כהןארז כהןצילום: עומר קורן
לדברי שמאי המקרקעין ארז כהן, "הירידות בשכר הדירה בתל אביב ובהרצליה נובעות משילוב של מספר גורמים כלכליים ושוקיים. מצד אחד, ניתן לראות ירידה חדה בשכר הדירה – 5.9% בתל אביב ו-4.4% בהרצליה בהשוואה לאוגוסט של השנה הקודמת, וירידות נוספות בהשוואה לחודש הקודם. מצד שני, באופן מפתיע, היצע הדירות להשכרה דווקא ירד בצורה משמעותית: בתל אביב היצע הדירות ירד ב-29.4% ובהרצליה ב-26.1% בהשוואה לאוגוסט 2023".
"היינו מצפים שכאשר היצע הדירות קטן, המחירים יעלו, אך השפעות מאקרו-כלכליות וירידה בכוח הקנייה של השוכרים, דוחפות את המחירים כלפי מטה"
כהן אומר כי "בדרך כלל היינו מצפים שכאשר היצע הדירות קטן, המחירים יעלו, אך השפעות מאקרו-כלכליות, ירידה בכוח הקנייה של השוכרים וכן מגמות כלליות בשוק הנדל"ן, דוחפות את המחירים כלפי מטה למרות הירידה בהיצע. צריך לזכור ששוק השכירות הוא שוק עונתי, וישנן ממילא תנודות בין החודשים יולי-אוקטובר, בחופשת הקיץ מבתי הספר ועד תחילת שנת הלימודים האקדמית. על כן, אנחנו עוד צפויים לראות התמתנות במגמה".