אירוע שנערך באקספו תל-אביב נראה כמו מחזה סוריאליסטי. באותו יום טיל נורה לתל-אביב, נשמעו אזעקות והעצבים של כולנו היו מתוחים עד הקצה. ואילו בביתן 10 באקספו התגודדו אלפי אנשים כדי ללגום וויסקי. אין ספק, תערוכת "וויסקי לייב תל-אביב 2024", הייתה הזדמנות לאסקפיזם מושלם.
עוד כתבות למנויים:
סצנת הוויסקי הישראלית נראית כמו מועדון אקסקלוסיבי שפתוח לכולם. יש כאן צעירים ומבוגרים, חובבי אלכוהול מהמועדונים בתל-אביב, אנשים מהפריפריה, קיבוצניקים. יש כאן רוב גברי, אבל לא מעט נשים. כל אורח מצטייד בכניסה בכוסית טעימת וויסקי (גלנקיירן) ואיתה הוא עובר מדוכן לדוכן. מיטיבי לגום מסתובבים עם רתמה מיוחדת שתולה את הכוסית על צווארם.
5 צפייה בגלריה
וויסקי
וויסקי
וויסקי
(צילום: Shutterstock)
האנשים כאן יודעים להשוות מזקקות, שנות התיישנות, טיב חביות עץ האלון ואחוזי אלכוהול. נושאי השיחה הם ההבדלים בין וויסקי בעישון חם לוויסקי בעישון קר ובין וויסקי שהתיישן בחבית קברנה לוויסקי שהתיישן בחבית שרי. יש להם קבוצות דיון בפייסבוק, מפגשים חברתיים, וגם השקעות משותפות בוויסקי. הם מגלים הערצה למזקקות מסקוטלנד עילית ומחופי סקוטלנד (נא לא לבלבל, טעם שונה לחלוטין כמובן), אבל המזקקות הישראליות הן הגאווה האמיתית. ויש כבר כמה וכמה כאלה, חלקן כבר קטפו פרסים בתחרויות בינלאומיות.
אל תחשבו על הוויסקי ב-50 דולר שקיבלתם במתנה מהדיוטי פרי, או את הצ'ייסר וויסקי שקיבלתם בין כמה פיינטים של בירה. וויסקי משובח הוא משקה עמוק, מלא בגוונים, מכה בך ומסחרר אותך בניחוחות יער, טחב, רעננות פרי או ארומה של סיגר מעושן. וויסקי טוב צריך לשתות כמו שהוא, בלי תוספות קרח או חלילה משקאות אחרים כמו קולה. מקסימום כמה טיפות מים שפותחות את הטעם. וויסקי טוב עולה הרבה שקלים אבל שווה כל אגורה.
אורח קצת יוצא דופן בתערוכה שנערכה ביוזמת "Whisky Magazine" הבריטי, היה קולין המפדן-ווייט, סר קולין אם נצמדים לפרוטוקול, יליד סקוטלנד כמובן, ואחד ממומחי הוויסקי הבולטים בעולם, בעיקר וויסקי סקוטי (סקוץ'). הוא מפורסם בחוגי האלכוהול גם בעקבות השתתפותו כאחד המנחים בתוכנית The Three Drinkers שמשודרת באמזון פריים. חוץ מזה, הוא עיתונאי מקצועי וצלם אמנותי נלהב, כותב בשורה של מגזיני אלכוהול מכובדים וחבר בשורה של ארגונים, מועדונים ומסדרים בריטיים שכולם עוסקים בוויסקי. הוא משתתף כשופט בתחרויות וויסקי ובשנים האחרונות משמש כמעריך מקצועי של אוספי וויסקי.
המפדן-ווייט הגיע לישראל כאורח של חברת מיי וויסקי (MyWhisky) הישראלית, שממנפת את הטרנד הכי חם בעולמות הוויסקי: השקעה בחביות וויסקי. מיי וויסקי היא לא יצרנית או משווקת וויסקי, אלא למעשה חברה לניהול השקעות בחביות וויסקי. ומדובר בהשקעה לכל דבר, שעשויה להניב אחוזי תשואה שלא היו מביישים השקעות בהייטק. המשקיע רוכש באמצעות החברה חבית, אבל לא רואה אותה. היא מטופלת במחסנים מיוחדים בבריטניה עד שלב האקזיט, ככה מכנים את זה, שבו הוא מוכר אותה וגורף את הרווחים, עם תשואה שיכולה להגיע לעשרות אחוזים בשנה. אבל גם לא.
5 צפייה בגלריה
מומחה הוויסקי העולמי קולין המפדן־ווייט
מומחה הוויסקי העולמי קולין המפדן־ווייט
''וויסקי לא מתיישן בזמן שהוא בבקבוק''. קולין המפדן-ווייט
(צילום: טל שחר)
זו לא השקעה נטולת סיכונים. הטרנד החדש הביא איתו אלפי משקיעים והרבה כסף ואיתם כמובן הרבה מאוד הונאות ותרגילי עוקץ. צריך לזכור שמדובר בשוק חסר רגולציה ופיקוח, שאינו כפוף לשום חוק או רישוי. אם עבדו עליך, אין לך איפה להתלונן. אם מכרו לך וויסקי נחות, לא תצליח למכור אותו במחיר שיכסה את ההשקעה. אם מכרו לך חבית על הנייר, תגלה את זה כנראה רק כשתרצה למכור אותה. וגם אם העסקה שעשית כשרה וחוקית, אתה נתון בידיהם של מנהלי מחסני הוויסקי, שקובעים את שוויו בכל רגע נתון וכמה הרווחת, או לא הרווחת.
איך אפשר לדעת ממי לקנות, לוודא את איכות הוויסקי ושלא גובים ממך מחיר מופרז? המפדן-ווייט: "אני חושב שזה כמו בכל מוצר. אני למשל לא מבין בכספים. אם אני צריך לקבל החלטות על השקעות כספיות אני מוצא יועץ כספי שאני יכול לסמוך עליו. ואני לא בוחר בחברה הראשונה, אלא בודק מה יש לשוק להציע באופן כללי. אותו דבר בדיוק עם וויסקי".
ערן לוין, המייסד של מיי-וויסקי: "וויסקי זה נכס פיזי, חסר קורלציה לשוק ההון או לשוק הנדל"ן, לא מושפע מתנודות הריבית. בשונה מהשקעה בזהב, וויסקי משתבח עם הזמן. זה נכון שגם וויסקי מושפע מהיצע וביקוש, אבל המגמות בעולם מאוד חיוביות כבר כמה עשרות שנים."
אתה, כמעריך וויסקי, יודע להחליט אם ההשקעה שלי שווה יותר או פחות? "זה לא בדיוק ככה. ערך הוויסקי נקבע לפי המותג ולפי רמת האלכוהול. אבל יכולות להיות שתי חביות של אותו וויסקי, שהתיישנו זו ליד זו באותן חביות עץ ובאותו בית אחסון, ועדיין יהיה הבדל באיכות שלהן, ולמרות זאת השווי שלהן יהיה זהה".
לא כדאי פשוט לקנות חמישה-שישה בקבוקי וויסקי ולמכור אותם כעבור כמה שנים במחיר גבוה יותר? "וויסקי לא מתיישן בזמן שהוא בבקבוק, אם תקנה וויסקי בן 12 שנה ותשמור אותו 30 שנה, הוא עדיין יהיה וויסקי בן 12 שנה. ההשקעה בבקבוקים היא הרבה יותר מסובכת, כי צריך בקבוקים נדירים עם ביקוש גדול, ובקבוקים כאלה הרבה יותר קשה למצוא במחיר סביר".
השקעה בוויסקי היא כמו השקעה במוצרי מותרות אחרים, נגיד אמנות או יהלומים. אבל בשעה שאמנות אפשר לתלות בסלון ותכשיטים אפשר לענוד, מה אפשר לעשות עם חבית וויסקי שנמצאת בכלל בסקוטלנד? איפה ההנאה כאן? "קודם כל אתה נהנה מעצם המסע, ממש כמו ברכישת יהלומים או אמנות. ואתה יכול לקבל דוגמה של בקבוק מהוויסקי שלך בפרקי זמן קבועים, כדי לראות איך הטעם מתפתח. אתה מקבל הביתה בקבוק שנשאב מתוך החבית שלך. יש גם בתי אחסון בסקוטלנד שאתה יכול לבקר בהם ולראות את החבית שלך במו עיניך".
סקוטלנד היא מדינה ששותה הרבה וויסקי, לא? היא השיאנית העולמית? "תלוי איזה וויסקי. אם מדובר בסקוץ', הצרפתים הם הראשונים בצריכה לנפש. אבל אמריקה מובילה בכמות הכללית של צריכת וויסקי. והם לא שותים רק ברבן (וויסקי אמריקאי) אלא גם סקוץ'. גם מדינות במזרח אסיה הופכות לשווקים חשובים, בעיקר הודו. אבל הם שותים בעיקר וויסקי שהם מייצרים, שמבוסס לא על דגנים אלא על מולסה. ביפן מייצרים וויסקי טוב מאוד – מאוד מדויק, מעט מורכב ומעודן, כמו התרבות שלהם".
וויסקי הוא עדיין בעיקר משקה של גברים?" אני חושב שפער המגדרים הולך ונסגר. באופן מסורתי, בעיקר גברים שתו וויסקי, כי ככה שיווקו את זה. תראה את סרטי ג'יימס בונד למשל. אם תנסה לשתות את כמויות הוויסקי שמוזכרות בספרי ג'יימס בונד, כשתגיע לפרק השלישי כבר תהיה שפוך לגמרי".
ההשקעה הראשונית שנדרשת היא כ–30 אלף שקל לחבית. התשואה הגדולה ביותר תתקבל מרכישת וויסקי בן חמש שנים ומכירתו כוויסקי בן 15 שנה. השלב הקריטי הוא המכירה. אם העיתוי לא טוב או שאין ביקוש מתאים, התוצאה עלולה להיות מאכזבת
איכשהו יוצא שנשים מעדיפות ג'ין וגברים וויסקי. "בהחלט, אבל מה שחיבר את המשקאות האלה הוא עולם הקוקטיילים, שגדל אקספוננציאלית בעשר השנים האחרונות. לפני שלוש שנים היית רואה בתערוכה כמו זו נשים בודדות, אם בכלל. עכשיו אתה מסתובב ורואה נשים, וזה נפלא כי וויסקי הוא משקה לכולם, לא רק של גברים סקוטים בגיל העמידה".
טרנד ההשקעה בוויסקי הולך ומתרחב בעולם. "ב-15 השנים האחרונות אנחנו ממש רואים וויסקי בום", אומר המייסד והמנכ"ל של מיי וויסקי, ערן לוין. שוק הוויסקי העולמי הוערך בכ-69 מיליארד דולר בשנת 2023. כ-35% ממנו הוא וויסקי סקוטי. על פי התחזית של "Global Market Insights", עד שנת 2032 הוא צפוי להגיע ל-123 מיליארד דולר, עם קצב צמיחה שנתי של 6.9%.
לוין התחיל כחובב וויסקי שגילה ש"יש פה משהו מעניין", המשיך בקנייה של כמה חביות לעצמו, ולאחר מכן גייס חברים, משפחה ומכרים לרכישת חביות נוספות. כשראה את דוחות עליית הערך, הבין שיש פה אפיק רווחי שעשוי לעניין משקיעים רבים.
"אנחנו רואים את ההשקעה בוויסקי כדרך לגוון את תיק ההשקעות שלך", אומר לוין, "זה נכס פיזי, חסר קורלציה לשוק ההון או לשוק הנדל"ן, לא מושפע מתנודות הריבית. בשונה מהשקעה בזהב, וויסקי משתבח עם הזמן. זה נכון שגם וויסקי מושפע מהיצע וביקוש, אבל המגמות בעולם מאוד חיוביות כבר כמה עשרות שנים. אם אנשים שותים את אותו וויסקי כבר 200 או 300 שנה, סביר להניח שגם בעשר השנים הקרובות הם ימשיכו לשתות את אותו מותג".
ההשקעה הראשונית שנדרשת היא כ-30 אלף שקל לחבית. התשואה הגדולה ביותר תתקבל מרכישת וויסקי בן חמש שנים ומכירתו כוויסקי בן 15 שנה. השלב הקריטי הוא המכירה. אם העיתוי לא טוב או שאין ביקוש מתאים, התוצאה עלולה להיות מאכזבת. "זה כמו למכור דירה: אם אתה מנסה למכור מעל שווי השוק, כנראה יהיה מאוד קשה למכור, ואם אתה מוכר מתחת, זה יהיה מאוד מהיר. בסוף זו שאלה של איזה החזר אתה רוצה על ההשקעה", אומר לוין.
5 צפייה בגלריה
ערן לוין, מייסד ומנכ"ל "מיי וויסקי"
ערן לוין, מייסד ומנכ"ל "מיי וויסקי"
ערן לוין. ''וויסקי הוא דרך לגוון את תיק ההשקעות שלך''
(צילום: טל שחר)
איך אתה מגן על המשקיעים מפני הונאות ועוקץ? "כל המודל שלנו בנוי על הליכה יד ביד עם המשקיעים. הרווח שלנו נגזר מהרווח שלהם. רוב הכסף שאנחנו מרוויחים בעסקה מגיע אחרי מכירת החבית. אנחנו חיים ונושמים את העולם הזה, יודעים מה כדאי ומה נדיר. אנחנו יודעים איפה כל חבית מאוחסנת ומי הבעלים שלה. אנחנו עובדים עם הרבה חביות באנגליה, מקבלים הרבה הצעות מדי שבוע, אנחנו יודעים לבחור את המחיר שאנחנו מאמינים שיהיה בעל הערך הגדול ביותר ללקוחות".
אפי גריבי השקיע לפני כשנתיים 27 אלף שקל בחבית וויסקי של גלן מוריי באמצעות מיי וויסקי. לפני כחודש הוא מכר את החבית וקיבל 36 אלף שקל – 33% תשואה בשנתיים. "אני לא מבין בוויסקי יותר מדי, אבל ראיתי תשואה ברוך השם. ההשקעה הייתה יחסית קצרה. אם הייתי משאיר את זה עוד שנה-שנתיים הייתי יכול להשיג רווח יותר גדול", הוא אומר. ויש לו גם הסבר לבהילות: הוא עומד להתחתן וזקוק לכסף. אז שיהיה במזל טוב.
השקעה באמצעות מיי וויסקי אינה האפשרות היחידה למשקיע הישראלי. רבים מיבואני הוויסקי הגדולים שמוכרים בישראל מאפשרים למשקיעים לרכוש חביות וויסקי שלהם, אבל מדובר בהשקעה מסובכת יותר, שכן היבואנים אינם עוסקים בזה, ונדרשת פנייה באמצעות ברוקרים בריטים. מתברר שגם מזקקות ישראליות מציעות למשקיעים לרכוש חביות וויסקי שלהן, ובמחירים תחרותיים לחביות הוויסקי הסקוטי. עמוס ניר, משותפי ההקמה של מזקקת NGK בגן השומרון, ליד פרדס חנה, מספר שביום הראשון לתערוכה הוא מכר שלוש חביות וויסקי למשקיעים פרטיים. בקבוצות האינטרנט של חובבי הוויסקי גם מתארגנות הרבה פעמים קבוצות רכישה של חביות וויסקי לא לצורכי השקעה. במקרים האלה בדרך כלל הוויסקי יבוקבק ויחולק בין המשתתפים.
ההתעוררות שעוברת על שוק הוויסקי המקומי מזכירה את הצעדים הראשונים שעשה ענף היין הישראלי. זכות הראשונים שייכת כנראה למזקקת מילק אנד האני מתל-אביב, שהוקמה ב-2013 ובשנים האחרונות זכתה בשורה של פרסים בינלאומיים נוצצים כמו מזקקת הקראפט הטובה ביותר בעולם. הישגים מנביטים יוזמות נוספות, ושורה של מזקקות ישראליות נוספות כיכבו בתערוכה השנה, ובהן מזקקת גולני מקצרין ומזקקת פלטר מעין זיוון, שהוקמו שתיהן ב-2014. אחריהן קמו מזקקות נוספות כמו הינשוף השיכור מסריגים, מזקקת ירושלמי ממושב זנוח, מזקקת רוח של מבשלת הבירה שבט מפרדס חנה, ומזקקת Legend מעמק האלה.
5 צפייה בגלריה
בקבוק וויסקי במכירה פומבית
בקבוק וויסקי במכירה פומבית
מקאלן. מירב תשומת הלב
(צילום: אנטולי מיכאלו)
אבל הישראלים מתעניינים מאוד כמובן גם במותגים הבינלאומיים. בתערוכה ראינו מותגים כמו סינגלטון, גלנליווט או לפרויג בטעם מעושן, אבל מוקד תשומת הלב היה, איך לא, הוויסקי של מקאלן. ג'ודי מריוט, המנהלת המקצועית של מקאלן במזרח התיכון, אומרת: "שוק הוויסקי הישראלי צעיר בהשוואה לאירופה. צרכני הוויסקי הישראלים מתחילים להכיר לאט-לאט יותר ויותר מותגים. הצרכן הישראלי יותר פתוח למהדורות מוגבלות ושיתופי פעולה ייחודיים ולהתנסויות בטעמים חדשים ומיוחדים".
נראה שקולין המפדן-ווייט בכלל מאוהב בישראלים. הוא טייל בתל-אביב ביום של אזעקות, ונראה שאנן יותר מרוב הישראלים. מבחינתו שיא הביקור היה ב"וויסקי בר מוזיאון" במתחם שרונה: "הם היו כל כך בקיאים, והמבחר פנטסטי, ממש עפתי עליהם. הבר שלהם יכול להתחרות מול כל בר וויסקי בעולם".
יש קשר בין שתיית וויסקי למזג של האנשים? נראה שהטמפרמנט הישראלי הכי רחוק שאפשר מהבריטי. "תודה לאל שזה שונה אצלכם. אני מוצא כל כך הרבה גישה חיובית בישראל וזה לא תמיד כך בבריטניה. הגישה של הישראלים מרעננת, אנשים ניגשים ישר לעניין, זה דבר טוב. אני לא רואה סיבה לדבר על מזג האוויר במשך חצי שעה".
בשביל ישראלים שרוצים לעשות את הצעד הראשון עם וויסקי, מה היית ממליץ? "בורכתם במזג אוויר נפלא, ואין דבר מרענן יותר מקוקטייל Highball, מאוד פשוט, עם וויסקי, סודה, קרח, אולי פרוסת מלפפון, אולי נגיעה של ליים. משקה קריר, ומבוא מצוין לטעמים של וויסקי".