יום כיפור מתקרב, וכמו בכל שנה, בחנויות האופניים כבר מרגישים את התכונה. הילדים, שכבר מתכננים על רכיבה בכבישים ריקים מרכבים, מאיצים בהורים ושולחים אותם אל חנויות האופניים. יותר משליש מאופני הילדים שנמכרים בישראל מדי שנה נמכרים בחודש של לפני יום כיפור, אבל השנה מחיר האופניים יהיה גבוה בהרבה. "בשנה האחרונה, מחירי האופניים בישראל זינקו בצורה משמעותית", אומר ניב זילברשטיין, מנכ"ל מצמן את מרוץ. לדברי גורמים בענף, מדובר בהתייקרויות של 10% עד 20% בשל עליית מחירי היבוא.
שוק האופניים במדינת ישראל מוערך בכחצי מיליארד שקל, עם מכירות של כ-350 אלף זוגות אופניים בשנה: 250 אלף זוגות למבוגרים וכ-100 אלף זוגות לילדים. מתוך אופני הילדים הנמכרים בשנה, כמחצית הם אופני BMX. המחיר הממוצע של אופני ילדים עד מידה 24 הוא כ-800 שקל. השוק המקצועי, הכולל אופני כביש ואופני שטח מקצועיים מוערך בכ-70 אלף זוגות אופניים בשנה (מחירם מתחיל ב-5,000 שקל ויכול להגיע גם ל-60 אלף שקל).
1 צפייה בגלריה
אופניים ביום כיפור
אופניים ביום כיפור
אופניים ביום כיפור בתל אביב, בשנה שעברה. מדי שנה נמכרים בישראל 350 אלף זוגות אופניים
(צילום: דנה קופל)
עם גל הרכישות לקראת יום כיפור עולות שאלות צרכניות רבות – האם לקנות באתר אינטרנט או בחנות אופניים? שלדת ברזל או אלומיניום? עם או בלי הילוכים, מה זה בכלל אופני דחיפה, וכמובן, כמה זה עולה? בסיוע מצמן את מרוץ ודקטלון, הרכבנו מדריך לרכישת אופניים לילדים.

להתאים את המידות לילד

אחד הכללים החשובים ביותר בבחירת אופניים הוא התאמתם לגיל הילד ולגובהו. כדי ללמוד בצורה הטובה ביותר, ילדים צריכים להרגיש בנוח על האופניים שלהם, וכך תבטיחו למידה מהירה יותר. הגודל, שמצוין באינצ'ים, מתייחס לקוטר הגלגלים של האופניים. טווח הגדלים נע בין 10 ל-24 אינץ'.
ברשת רוזן ומינץ מציינים כי הגורם הבא שחשוב להביא בחשבון ברכישת אופניים הוא אם מעדיפים שלדת ברזל או שלדת אלומיניום. לשלדת ברזל יש כמה יתרונות: היא סופגת זעזועים בצורה מעולה, היא עמידה לאורך זמן והיא מסוגלת לשאת משקלים גדולים יותר, אך בהתאם היא גם כבדה יותר משלדת אלומיניום.
כשמדובר באופני ילדים, הברזל הוא לרוב מהסוג הפחות איכותי, השלדה מחלידה די מהר ולכן מחזיקה מעמד פחות זמן והילדים מתקשים להתמודד עם המשקל הגבוה (במיוחד אם הם צריכים להעלות את האופניים הביתה במדרגות, ואפילו במעלית).
שלדת אלומיניום היא קלה יותר, והיא מאפשרת לילדים להעלות אותם לביתם בקלות יחסית. כמו כן, הגימור שלה איכותי, ולרוב הצביעה טובה יותר ונעימה יותר למראה.
בשאלה החשובה של כמה כסף להשקיע באופניים, צריך להבין אם הילד מתכוון לרכוב על האופניים גם לאחר יום כיפור. בכל מקרה, כשמדובר בילדים בני ‭12-7‬ לא מומלץ להשקיע באופניים יקרים מאוד, מאחר שממילא הם ילוו אותם רק לפרק זמן מוגבל של שלוש שנים לכל היותר.

מהם הסוגים השונים של קטגוריות האופניים לילדים?

אופני איזון אופני איזון הם אופניים ללא פדלים וללא גלגלי עזר, והם נועדו ללמד את הילדים לרכוב על אופניים. זה למעשה הצעד הראשון של הילדים על רכב דו-גלגלי. מדובר בשלב מאתגר אבל כיף מאוד, ותוכלו ליהנות בו יחד עם הילדים מהחוויות הראשונות שלהם על אופניים. אופניים בלי פדלים נמכרים בהחל מ-90 שקל (טויס אר אס) ועד 280 שקל (הפיראט האדום) ו-339 שקל (דקטלון).
אופני איזון בדרך כלל מתאימים לילדים בני 2 עד 4. כשאתם בוחרים אופניים לילדים שלכם, מומלץ לבחור אופניים עם מושב מתכוונןשניתן להתאים את הגובה שלו בקלות. ככה תוכלו להתאים את המיקום של המושב ככל שהילד יגדל וליהנות מהאופניים לפרק זמן ארוך יותר.
חשוב מאוד שכשגומלים את הילד מגלגלי העזר, יש להוריד את שני גלגלי העזר, ואין להשאיר גלגל אחד בלבד, כי פעולה זו מקנה הרגלי רכיבה לא נכונים ופוגעת ביציבה של הילד על האופניים.
אופני BMX מגיל שנתיים ילדים יכולים לרכוב על אופני BMX המצוידים בזוג גלגלי עזר. אופני BMX מיוצרים תוך שימת לב לפרופורציות גוף הילד, כדי לאפשר לו לשבת בנוחות ולהגיע לכל אחת מנקודות המגע באופניים ובקרקע בצורה נוחה וקלה.
במעמד הקנייה כדאי לבדוק את קלות הפירוק והרכבת השלדה והגלגלים. פרט חשוב לא פחות הוא משקל האופניים, ביחס לשאלה אם צריך להרים אותם לקומה השלישית בבית או להעמיס אותם ברכב לטיול בטבע.
אופני הרים אופני הרים לילדים מיוצרים החל ממידות 20 אינץ'. כמו באופני הרים של מבוגרים, חלק מהדגמים מגיעים עם בלמי דיסק ובולמי זעזועים. אופני ההרים מותאמים לרכיבה בתוואי שטח מגוון, מרכיבה עירונית בפארק ועד לרכיבת שבילי שטח וסינגלים.
ישנם דגמים הכוללים גם מערכות ומכלולים המותאמים לרכיבה אגרסיבית בעיר ובשטח (מדרגות, קפיצות וכד').

ומה באשר למחירים?

ברשת דקטלון מציינים כי עלייה במחירי חומרי הגלם שמהם עשויים האופניים, התייקרות עלויות השינוע, שיבושים בשרשרת האספקה ושינוי במיסוי ובמכס, הובילו לעלייה במחירים בשנים האחרונות.
במצמן את מרוץ מדגישים כי קיים טווח רחב של מחירים שנעים החל מכמה מאות שקלים לילדים וחובבים ועד סכומים של חמש ספרות עבור המקצוענים ממש.
בין החידושים השנה, דקטלון משיקה אופני ילדים מדגם דיסקובר-500 המאפשרים חוויית רכיבה שמתחילה כאופני איזון, ובהמשך ניתן להוסיף להם פדלים וגלגלי עזר.
דגם זה מאפשר לילדים להתרגל לרכיבה בשלבים, והוא מלווה אותם לאורך מספר שנים – ללא צורך בהחלפת אופניים. המחיר: 779 שקל.
כדאי לבדוק לפני רכישת אופני איזון למתחילים האם בהמשך ניתן להרכיב עליהם פדלים וגלגלי עזר (יש גם אופני איזון ללא פדלים, משמע שהילדים מתקדמים עם האופניים על ידי דחיפה עם הרגליים).
בדיקת המחירים נעשתה בקרב הרשתות מצמן את מרוץ, רוזן ומינץ, דקטלון, טויס אר אס, עידן 2000 והפיראט האדום.