לא רק הטיסות לחו"ל מתייקרות, גם טיסות המטען ליבוא ויצוא סחורה מישראל. ל-ynet ו"ממון" נודע כי חברת צ'אלנג' איירליינס ישראל (לשעבר ק.א.ל) מעלה את תעריף הטסת המטען ב-0.7 אירו לק"ג, עלייה של כמעט 30% במחיר לק"ג של מטען רגיל, שעלולה להתגלגל לצרכן ולייקר את מחיר המוצרים המיובאים כמו גם העלויות ליצואנים.
צ'אלנג' שלחה מכתב ללקוחותיה, ובו נאמר: "בעקבות העומס על טיסות המטען וביקושים כבדים לטיסות מטען בקווים בין אירופה לת"א, צ'אלנג' איירליינס מגיבים למצב השוק בעניין הטיסות לישראל. החל מ-14 באוקטובר יעלה התעריף בסך 0.7 אירו לק"ג. ההעלאה תחול על כל ההסכמים עם הלקוחות". למעשה, החברה אומרת במפורש כי עליית המחיר היא בעקבות עליית הביקושים. יש לציין, כי צ'אלנג' שולטת על כ-32% משוק המטענים בישראל.
1 צפייה בגלריה
מטוס של צ'אלנג' איירליינס
מטוס של צ'אלנג' איירליינס
מטוס של צ'אלנג' איירליינס
(צילום: יח"צ)
יבואן גדול אמר אתמול כי "מחיר דלק המטוסים לא עלה ואני לא רואה שום סיבה להעלאה, אלא ניצול מצב של ביקושים. הם מעלים כי הם יכולים בדומה לעליות מחירי הכרטיסים בחברות התעופה. אני אהיה חייב לגלגל חלק מהעלויות על הלקוח וברור שיהיו לזה השלכות על המחיר".
יצוין כי כי שליש מהסחורות שמיובאות לישראל מגיעות בזמנים רגילים דרך האוויר. כמו כן, 56% מייצוא סחורות מהארץ מתבצע דרך קווי אוויר.
החשש בענף הוא כי לאחר שצ'אלנג' העלתה את המחיר, אל על תיישר קו ותעלה גם היא כבר בתקופה הקרובה את מחירי טיסות המטען. אל על, לצד הטסת נוסעים, פעילה גם בהטסת מטענים, בעיקר בבטן המטוסים, ובנוסף מפעילה מטוס מטען חכור. חלקה של אל על בשוק הטסת המטענים עומד על 29%.
בעקבות המלחמה פעילות המטענים של אל על עלתה. ברבעון השני רשמה החברה גידול של 107% בהכנסות מהטסת מטענים, שהסתכמו ב-57 מיליון דולר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הגידול החד של אל על בהכנסות מהטסת מטענים נובע מצמצום חד של הטיסות של חברות זרות, כך שהיקף הטסת מטענים בבטן מטוסי הנוסעים הזרים שמגיעים לישראל ירד ועבר לחברות הישראליות, כדוגמת אל על וצ'אלנג'. בנוסף, גם המצור הימי של החות'ים שהסיט את התנועה בים האדום, האריך מאוד את משך ההובלה בגלל המסלול העוקף שהאוניות צריכות כעת לעשות, והביא לגידול בביקושים להטסות מטען באוויר.
גורם בכיר בצ'אלנג' אמר בתגובה: "גילינו אחריות יוצא דופן מאז המלחמה והכפלנו את הקיבולת בהטסת מטענים לישראל. לשם כך נרכש מטוס ג'מבו נוסף שחיפה על יציאת חברות זרות מהקו לנתב"ג. צ'אלנג' היא חברה יחידה מסוגה, שמתמחה במטענים מיוחדים שנדרשים בעיתות מלחמה וחירום כמו אמבולנסים, תרופות ועוד. עליית המחיר משקפת את השינוי בתמהיל המטענים, שכולל כעת יותר מטענים מיוחדים שהתעריף עליהם מלכתחילה גבוה יותר, כך שאם עושים ממוצע של סוגי המטענים - העלייה במחיר סבירה".
ב-2010 רכש עופר גלבוע את ק.א.ל (קווי אוויר למטען) שהטיסה מטענים בעיקר חקלאיים ונקלעה לקשיים - בתמורה ל-10 מיליון דולר. היום מוערך שוויה של החברה, ששמה הוחלף לצ'אלנג', בכמיליארד דולר והיא מפעילה צי של 10 מטוסים למטענים עם הכנסות של כ-800 מיליון דולר. לחברה מסוף מטענים גדול בבלגיה.