אל בית המשפט המחוזי בת"א תוגש היום (שני) תביעת ענק מטעם משפחות נרצחי "מיניבוס הדמים" בשדרות במתקפת הפתע ב-7 באוקטובר. 13 קשישים נרצחו באירוע הקשה. ומאחורי התביעה בסך 12 מילון שקלים, עומדות שמונה ממשפחות הקשישים אשר מאשימות את עיריית שדרות וחברת מוטורולה ברשלנות חמורה שהובילה להירצחם, בעקבות כשל חמור במערכת המיגונית החכמה – "שומר הסף".
כזכור, ב-7 לאוקטובר נרצחו 13 קשישים בשדרות בדרכם ליום ספא בים המלח. בשעה 6:30 בבוקר, עם תחילתו של מטח רקטות מסיבי על העיר, ועקב פנצ'ר בגלגל המיניבוס, נתקעה קבוצת הקשישים בצד הדרך, בסמוך למיגונית של עיריית שדרות.
1 צפייה בגלריה
yk14115353
yk14115353
הנרצחים נעולים מחוץ למיגונית בבוקר 7 באוקטובר
מדובר במיגונית חכמה שמפעילה חברת מוטורלה, האמורה להיפתח אוטומטית במקרה הצורך ובמקרה של אזעקת צבע אדום, ומצוידת בדלת כבדה הניתנת לנעילה מבפנים. כשהקשישים ניסו להיכנס לתוכה, המיגונית החכמה כשלה, דלתותיה נותרו נעולות, וכל ניסיונות הקשישים והשוטרים שעברו במקום לפתחה לא צלחו. דקות לאחר מכן הגיעו למקום מחבלי חמאס בטנדרים, וטבחו בכל 13 הקשישים שעמדו חסרי ישע וללא כל הגנה לצד המיגונית הנעולה. אילו המגונית הייתה נפתחת, נטען בכתב התביעה, היו המחבלים ממשיכים לנסוע ברכביהם מבלי להבחין בהם, וחייהם היו ניצלים. מאחורי התביעה עומדות בני המשפחות של הנרצחים ביילין זיניאדה ז"ל, פורמן ליודמילה ז"ל, פרידמן ולרי ז"ל, איגור קורצר ז"ל, נדיז'דה ספריבצ'קוב ז"ל, שמיאייב בטסיין ברטה ז"ל, מיכל זרבאילוב ז"ל וליליה גילר ז"ל.
איריס זרבאילוב, בתה של מיכל מראל זרבאילוב ז"ל אמרה: "כל הנוסעים יכלו להינצל אילו רק דלתות המיגונית היו נפתחות. הם פשוט היו נכנסים ונועלים את עצמם, מסתתרים. המחבלים נסעו בשדרות וירו בעיקר במי שהיה בחוץ, שלא כמו שהיה בקיבוצים בעוטף. אם הדלת של הממ"ד הייתה פתוחה הכל היה נראה אחרת". איריס מוסיפה: "לא היה להם איפה להסתתר ולכן הם נורו. אני דיברתי עם אמא שלי כשהכל התחיל. הם לא ידעו מה לעשות עם עצמם. היא אמרה לי שהדלת נעולה ואין לה לאן איפה להסתתר, שהיא לא יודעת מה לעשות. אני זוכרת אותה אומרת לי במפורש שהדלת נעולה, ושהם נמצאים בחוץ".
yk14115358עו"ד עומר חרל"פעומרי שפרן
בכתב התביעה נטען נגד עיריית שדרות כי “הקבוצה למעשה נותרה חסרת ישע וללא כל מחסה. מחבלי הנוח'בה, פתחו באש תופת וטבחו בחברי הקבוצה ללא רחם. כך מצאו את מותם 13 נפשות, מוות מיותר, שיכול היה להיחסך, לו המיגוניות היו נפתחות ומגשימות את ייעודן – להיפתח בשעת הצורך".
התביעה הוגשה באמצעות עו"ד עומר חרל"פ, שמסר: "מדובר במיגונית חכמה שהייתה אמורה להיפתח אוטומטית במקרה של אזעקת צבע אדום, אך ברגע האמת כשלה ודלתה נותרה נעולה. יש להצטער שעיריית שדרות וחברת ‘מוטורלה סולושנס’ לא טרחו לדאוג לתקינות המערכת כנדרש וכמצופה".
מעיריית שדרות נמסר בתגובה: "העירייה משתתפת בצערן של המשפחות. כתב התביעה טרם נמסר לעירייה. לאחר שתלמד את פרטי כתב התביעה, העירייה תמסור את תגובתה לבית המשפט".
מחברת ‘מוטורולה סולושנס’ טרם נמסרה תגובה.