האם שכר הדירה עולה או יורד? תלוי את מי שואלים. בניגוד לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שהציגו עלייה בגובה השכירות, בשטח מזהים מגמה שונה. מניתוח של חברת הפינטק WeCheck (וויצ'ק), המספקת לבעלי דירות ודיירים מגוון פתרונות פיננסיים מבוססי טכנולוגיה – מגמת הירידה בשכר הדירה החודשי, שנצפתה בחודש אוגוסט, נמשכה גם בחודש ספטמבר האחרון.
בשבוע שעבר, רגע לפני החג, פורסם מדד המחירים לצרכן של הלמ"ס לחודש ספטמבר, שכלל גם את מדד השכירות, ולפיו שכר הדירה עבור שוכרים אשר חידשו חוזה טיפס ב-2.4% ועבור שוכרים חדשים (דירות במדגם שבהן הייתה תחלופת שוכר) הוא עלה ב-4.1%. עם זאת, יש לציין כי חלה התמתנות בגובה שכר הדירה ביחס למדד הקודם של הלמ"ס לחודש אוגוסט, אז מדובר היה בעלייה של 2.6% ו-5.3% בהתאמה. אגב, גם במדד מחירי הדיור (לחודשים יולי-אוגוסט) נרשמה התמתנות בגובה עליית המחירים.
2 צפייה בגלריה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
(צילום: ירון ברנר)
אולם בניתוח של הנתונים בשטח שערכה עבור "ממון" חברת וויצ'ק, ששיקללה את מחירי עשרות אלפי הדירות שיוצאות לשוק השכירות וביצעה אימות נוסף כאשר עסקת השכירות נסגרת, חודש ספטמבר ממשיך את מגמת הירידה. "נתוני שכר הדירה לחודש ספטמבר ממשיכים את מגמת הירידה הארצית שראינו גם בחודש אוגוסט", אומר ל"ממון" רמי רונן, מנכ"ל וויצ'ק.
רמי רונןרמי רונןפוטו פרג'
לדבריו, "לאחר שבאוגוסט האחרון ראינו עלייה קלה של 1.5% בהיצע הדירות בהשוואה ליולי, בספטמבר שוב חלה ירידה של 14.2% בהיצע הדירות להשכרה בהשוואה לחודש שעבר. גם מחירי הדירות להשכרה, כאמור, ממשיכים לרדת, ובספטמבר הם ירדו בשיעור של 0.6% בהיבט הארצי. בהשוואה לספטמבר 2023 מדובר על ירידה של 4.5% במחירים הארציים, שכן השוק עדיין לא חזר למחירים של השנה שעברה".
בהסתכלות על הערים השונות ניתן לראות כי העיר תל-אביב ממשיכה את מגמת ירידת מחירי שכר הדירה, לאחר ירידה של 0.9% באוגוסט האחרון, ומציגה ירידה נוספת של 0.4% בספטמבר. בהשוואה לספטמבר אשתקד, הפער ממשיך לגדול אף יותר עם ירידה של לא פחות מ-6%, מה שמראה, לפי רונן, שתל-אביב "עוד לא התאוששה ונמצאת בפער מתחת למחירי שנת 2023".

ירידה חדה בדרום

גם העיר ירושלים מציגה ירידה נוספת, אם כי מתונה יותר, של 0.2% במחירי שכר הדירה בחודש ספטמבר לעומת חודש אוגוסט, כאשר ביחס לתקופה המקבילה של השנה שעברה מדובר בעלייה קלה של 0.6% במחירי שכר הדירה. העיר חיפה מתאזנת עם עלייה קלה של 0.2% במחירי שכר הדירה בחודש ספטמבר בהשוואה לחודש אוגוסט; כאשר באוגוסט היא הציגה ירידה של 1.2% בגובה השכירות לעומת יולי.
הירידה הדרסטית ביותר במחירי שכר הדירה בחודש ספטמבר נרשמה בקרב ערי הדרום. כך, באשדוד חלה ירידה של 1.8% בגובה שכר הדירה לעומת אוגוסט ושל 0.9% לעומת ספטמבר 2023; בבאר-שבע חלה ירידה של 1.4% בהשוואה לחודש שעבר, אם כי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד מדובר בעלייה של 3.7%; ובאשקלון חלה ירידה של 0.7% בגובה שכר הדירה בספטמבר לעומת אוגוסט ושל 4.1% לעומת אשתקד. ערים ספורות הציגו עלייה בשכר הדירה בספטמבר, ובהן חיפה כאמור וגם ראשון-לציון.
ערים ספורות הציגו עלייה בשכר הדירה בחודש ספטמבר, בהן חיפה כאמור וגם ראשון לציון, שם עלה שכר הדירה החודשי ב-1.1% לעומת אוגוסט וב-1.7% לעומת ספטמבר 2023; בחולון, שם חלה עלייה של 0.5% ו-1.3% בהתאמה; ובהרצליה, שם חלה עלייה של 0.4% לעומת אוגוסט, אולם ביחס לשנה שעברה מדובר בירידה של 2.5%. בנתניה חלה עלייה של 0.2% ביחס לחודש שעבר, אולם לעומת אשתקד מדובר בירידה של 0.6%.
בחלוקה לדירות קטנות (1-3 חדרים) ודירות גדולות (4-5 חדרים) ניתן לראות כי מחירי דירות קטנות עלו בספטמבר ב-0.7%, לעומת דירות גדולות, שם המחיר ירד ב-1.3% לעומת חודש אוגוסט האחרון. בהשוואה לספטמבר 2023 ניתן לראות ירידה במחירי דירות קטנות של 3.3%, ובדירות גדולות ירידה גדולה יותר של 4.8%. בהיבט ההיצע בדירות קטנות, אנו רואים ירידה של 8.9% בחודש ספטמבר לעומת חודש אוגוסט האחרון, ובקרב דירות גדולות מדובר בירידה חדה של 19.5% בהיצע הארצי בהשוואה לחודש שעבר".

ירידה בהיצע הדירות

בהיבטי ההיצע, רונן מציין כי "חודש ספטמבר מציג ירידה משמעותית של 14.2% בהשוואה לחודש שעבר, ובהשוואה לספטמבר 2023 מדובר על ירידה של 12.4%, כאשר ספטמבר השנה היה ללא חגים ולכן הירידה גדולה אף יותר. היצע הדירות שממשיך לרדת נובע, ככל הנראה, מירידה בפעילות השכרה בערים הקרובות לאזורי העימות; נטייה של דיירים ובעלי דירות לבצע פחות שינויים בתקופה זאת; וכן מיציאה של דירות משוק ההשכרה, כאשר אין כמעט כניסה של דירות חדשות לשוק".
בפילוח הערים, תל אביב רשמה ירידה של 4.1% בהיצע הדירות להשכרה בחודש ספטמבר בהשוואה לאוגוסט האחרון, בחיפה חלה ירידה נוספת של 4.7% מהחודש שעבר, וירושלים הציגה ירידה דרסטית של 13.6%. ירידות נוספות בהיצע נרשמו בערים חולון (11.6%), באר שבע (8.5%), הרצליה (6.4%), אשדוד (3.4%), נתניה ואשקלון (3.7%) ופתח תקווה (2.9%). רק בראשון לציון נרשמה עלייה קלה בהיצע של 0.5%.
אוהד דנוסאוהד דנוסצילום: שחר שירזי
השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אומר ל"ממון" כי הנתונים אינם מפתיעים: "קיימת חולשה בשוק השכירות, הנובעת מהחולשה הכללית שהמשק חווה כתוצאה מעליית הריבית ובהמשך מפרוץ המלחמה והתמשכותה עד עכשיו. על שוק השכירות משפיעות מגמות שונות ולעיתים סותרות, וביניהן 'צמצום' אזורי מחייה לשוכרים, בעיקר באזורי העימות בצפון ובדרום, הימצאותם של רבים מהצעירים במילואים, עיכובים במסירת דירות חדשות, בין היתר, למשקיעים, יציאתם המתונה של אלה האחרונים מהשוק ואי הוודאות הכללית ששורה במדינה באשר להתמשכות הליכי המלחמה ועצימותה".
לדבריו, "נראה כי שוכרי הדירות מחפשים פתרונות דיור זולים יותר באופן יחסי, כשההיצע לא משתנה באופן מהותי בערים מבוקשות, והשוכרים פונים לערים דוגמת ראשון לציון, למרות שהיצע הדירות להשכרה בה גדל במעט. השילוב של מחירים נוחים יותר, מיקום במרכז ועיר שהמלחמה פחות מורגשת בה בחודשים האחרונים עשו את שלהם - ולכן העלייה במחירים. אני מניח שבחודשים הקרובים המגמה המעורבת תימשך, אם כי הסתלקותו של סינוואר בוודאי שתשיב את האופטימיות לתושבי הדרום - ואיתה גם את מחירי השכירות למציאות שבה, הביקוש עולה על ההיצע והמחירים שבים לעלות".