שרת התחבורה מירי רגב והשרה להגנת הסביבה עידית סילמן נמצאות בימים אלה בוועידת האקלים העולמית שמתקיימת בבאקו, בירת אזרבייג'ן. הן יצאו לשם עם הרבה מלווים, העלויות עצומות, והתועלת - מוטלת בספק.
רגב טסה אמש לוועידה מלווה במנכ"ל משרדה, משה בן זקן. צפויים להצטרף אליהם מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), מנהל השירות המטאורולוגי, מנהלת האגף לתחבורה חכמה וגורמי מקצוע נוספים ממשרד התחבורה. בדומה למה שקרה בנסיעות מקצועיות אחרות של רגב, גם הפעם היא החליטה להאריך את שהותה ותשהה בבאקו גם במהלך סוף השבוע. העלות המשוערת של המשלחת לקופת המדינה: בין 1.1 ל-1.5 מיליון שקל.
מדובר בטיסתה השביעית לפחות של רגב לחו"ל מתחילת מלחמת חרבות ברזל. היעדים כללו את הודו, סרי לנקה, מרוקו, צרפת, שוב הודו, תאילנד, הונגריה וכעת אזרבייג'ן. ברובן התלוותה אליה פמליה של כמה אנשים. כל נסיעה כזאת עולה הון לקופת המדינה, בעיקר כי עלויות האבטחה בחו"ל עלו באופן ניכר.
אולם רגב ממשיכה להתעקש כי המיליונים ששולמו על נסיעותיה חשובים לקידום התחבורה בישראל. מדוע היא בוועידת האקלים? במשרד התחבורה הסבירו כי "התחבורה היא אחד הגורמים הגדולים ביותר לפליטת גזי חממה, ולכן בוועידת האקלים נפגשים גורמים ממדינות שונות על מנת לפעול יחד במטרה לתת פתרון למשבר האקלים העולמי. בנוסף, אזרבייג'ן הינה מדינה מוסלמית שעימה יש לישראל יחסים אסטרטגיים ראשונים במעלה. עלויות האבטחה אינן באחריות משרד התחבורה אלא תחת משרד ראש הממשלה בלבד".
אולם לא בטוח שזה מה שצריך להעסיק את שרת התחבורה. אולי כדאי שתשקיע יותר מזמנה במלחמה בנושאים שקריטיים יותר לאזרחי המדינה: 384 בני אדם נהרגו בכבישים מתחילת השנה, זינוק של כ-22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מחיר התחבורה הציבורית צפוי לעלות בשני שקלים באופן גורף בשנה הבאה, אבל רמת השירות שנקבל לא השתפרה באופן משמעותי והיא עדיין מהגרועות בין המדינות המפותחות. בשל כך יש צורך להשתמש במכוניות פרטיות. אולם הפקקים האדירים הם שמגדילים מאוד את זיהום האוויר במדינה. אה, וגם מחירי הטיסות ממשיכים להרקיע שחקים. זאת אומרת אם אתה לא מאלה שטסים על חשבון המדינה.
גם בצד של השרה סילמן עולים סימני שאלה – מעבר לעלויות. ועידת האקלים כוללת את יום החדשנות, שמוקדש לפיתוחים טכנולוגיים. לישראל דווקא יש הרבה מה להציע בתחום, 20 חברות מקומיות נסעו לבאקו כדי להציג את המוצרים שלהן, אבל הביתן הישראלי היה סגור בגלל שזה היה בשבת. במשרד להגנת הסביבה טענו כי הביתן ונהליו באחריות בלעדית של משרד החוץ. ממשרד החוץ נמסר: "כמקובל בכל משרדי הממשלה, לא מתקיימת בביתן פעילות רשמית מדינתית בשבת. עם זאת, הוא ניתן לשימוש חברות ישראליות בכל ימי הוועידה, לרבות שבת".