זה מחזה מעט סוריאליסטי: קבוצה של ילדות בנות 12-10 מסתערת משום מקום על פנינה רוזנבלום בבקשה לצלם סרטון משותף לטיקטוק כשהן שרות איתה "איראן דונט שוט". הפגישה עם רוזנבלום נערכה בפינה מוצנעת של בית קפה בקניון רמת אביב, אבל זה לא מונע משיירות בלתי פוסקות של ילדות ומאנשים מכל הגילים להפסיק את הראיון כדי לבקש סלפי. בואו נראה אם אחרי נועה קירל או אנה זק עדיין ירדפו מעריצות צעירות בגיל 70. אחרי פנינה רודפים. פנינה נענית בחדווה לכולן וגם גובה מחיר: היא מבקשת מהן לעשות לה עוקב, והן עוברות תחקיר באילו מוצרים שלה הן משתמשות, כולל המלצות מצידה. גם המלצר בן ה-20 מבקש תמונה.
- לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
"אני לא בן אדם לצאת לפנסיה, אני מרגישה בת 20, בלי עבודה אני פרח נבול", אומרת רוזנבלום, שבסוף החודש תחגוג 70. בתאריך השמחה היא תהיה במיאמי, בניסיון להגשים עוד חלום: להיכנס עם חברת הקוסמטיקה שהקימה "ביוטי אנד וולנס" (Beauty & Wellness) לבורסה המשנית בארה"ב, OTC, המיועדת לחברות קטנות. בקיצור, היא חולמת לכבוש את אמריקה — ובמקביל שוקלת לצאת במופע יחיד עם שיריה.
ביוטי אנד וולנס עוסקת בתחום החם של חומרי קוסמטיקה מבוססי שמן קנאביס, שמייחסים לו תכונות של הצערת העור. כרגע מוצריה נמכרים בארה"ב ברשת "גו גרין" שבבעלות ישראלים לשעבר ממיאמי, שמפעילים כ-16 חנויות למכירת קוסמטיקה ירוקה בקניונים. הכוונה היא למזג את ביוטי אנד וולנס עם גו גרין, ויחד לרכוש שלד בורסאי בארה"ב ודרכו להנפיק בבורסה לפי שווי של כ-45 מיליון דולר. עלות רכישת השלד מוערכת בחצי מיליון דולר, ורוזנבלום מנסה לגייס לצורך כך 3 מיליון שקל בישראל, באמצעות פלטפורמת "פאנד-איט" לגיוס המונים.
מהמצגות שהופצו למשקיעים הפוטנציאליים עולה כי ביוטי אנד וולנס, שהוקמה לפני שלוש שנים, עדיין לא רווחית, וצברה הפסד של 1.2 מיליון שקל ב-2023 על מכירות בסך 2 מיליון שקל. רוזנבלום מסבירה שכל הוצאות הפיתוח הגבוהות של המוצרים הועמסו על השנים הראשונות של פעילות החברה, והן מקור ההפסד.
בינתיים את חגיגת יום ההולדת שלה בארץ כמיטב המסורת עם אורחים ושואו (רמז: היא עובדת על שיר חדש, על גיל 70), היא דחתה לינואר, לאחר שובה לישראל, והן יתקיימו במרכז פרס לשלום ביפו.
53 שנים עברו מאז שהשיקה רוזנבלום כנערה בת 17 קריירת דוגמנות והוכתרה למה שנקרא בימים ההם "נערת זוהר". בזמן הזה אינסוף נערות זהרו לרגע, צצו ונעלמו מחיינו, אבל היא שמרה על ה"מותג" ותירגמה אותו לעסקים: מוצרי הקוסמטיקה שלה מצויים כמעט בכל רשתות המזון והפארם, ובראשם קרם הגוף המיתולוגי בבקבוק הוורוד.
זה לא שהזמן דילג עליה. לאחרונה היא עברה ניתוח להחלפת מפרקי אגן הירכיים, שלא פגע כהוא זה בהליכה האופיינית לה, שמריאנו אידלמן מיטיב לחקות ב"ארץ נהדרת". את הפנטהאוז שלה בן שלוש הקומות ברמת אביב היא מעמידה למכירה (מחיר מבוקש: 10 מיליון שקל) כי הוא גדול עליה וכבר קשה לה לעלות שוב ושוב במדרגות.
בבית מאירוב בחולון, במסגרת סדרת תערוכות על גיבורי תרבות, מתקיימת כעת תערוכה על חייה – מהצריף הדל בפתח-תקווה כבת לאמא חד-הורית ועד הלום. "הנה אני בתערוכה של גיבורי תרבות, שלא לכל בן אדם עושים, והביקוש מטורף, האריכו את התערוכה", היא אומרת בגאווה גלויה. שלא לדבר על הדמות שזכתה לה ב"ארץ נהדרת", שמגחיכה אותה, או לא מגחיכה אותה – פנינה מאמינה שכל אזכור הוא לטובה – אבל מסייעת במכירות המוצרים שלה.
המפגש עם המעריצות הצעירות מבהיר גם את הגאונות השיווקית שבהוצאת השירים שלה בזמן המלחמה, אף שספק אם גם רוזנבלום עצמה האמינה שזו תהיה התוצאה. אפשר להריץ דאחקות על רוזנבלום ואיראן דונט שוט בארץ נהדרת, אבל כשמסתובבים איתה כמה שעות בשטח מבינים שרוזנבלום היא זו שצוחקת אחרונה. אם מוצריה הוותיקים נחשדו ככאלה שנצרכים על ידי נשים מבוגרות יותר, כעת דור שלם של ילדות הפכו לרוכשות פוטנציאליות ומכירות את המותג בעקבות השיר שהפך ללהיט בטיקטוק.
לפי הערכות, מוצרי הטואלטיקה והטיפוח של פנינה רוזנבלום (ללא המוצרים מבוססי הקנאביס שפועלים בחברה נפרדת) מגלגלים כ-35 מיליון שקל בשנה, ועד היום רוזנבלום נוהגת להגיע גם לקניון הכי נידח כדי לעמוד אישית ולקדם את מוצריה. בשנות ה-90 היא ניסתה להנפיק את החברה בבורסה בתל-אביב. באותם ימים נטולי דיגיטל, התשקיפים הוגשו למשקיעים מודפסים וכרוכים. זה של פנינה רוזנבלום היה היחיד שהוגש בצבע ורוד בזוקה. ההנפקה, בלי קשר, לא יצאה בסוף לדרך. בעלי רשתות המזון הוותיקים שומרים לה אמונים. כשביצעה גיוס כספים כדי להקים את חברת מוצרי הקנאביס, השתתפו בגיוס שמות מוכרים כמו איתן יוחננוף, רמי לוי, ליאורה עופר, עדי צים וחיים הורוביץ ממשפחת המייסדים של חברת התרופות טבע, שהשקיע בחברה גם הוא ואמר אז כי "לפנינה יש פורמולות מצוינות". לאחרונה היא עשתה שיתוף פעולה עם רמי לוי, שבמסגרת המותג הפרטי שלו הכניס את ניחוח קרם הגוף המפורסם שלה לשורה של מוצרי ניקוי: נוזל לשטיפת רצפות, מרכך כביסה וכו', כולל כיתוב שמה על האריזה.
"אני בולדוזר רצינית מאוד, לא פראיירית, פרפקציוניסטית ומנהלת את החברה ביד רמה. העסק שלי הוא ההישג החשוב של חיי. למדתי בעצמי הכל מא' ועד ת'. לא למדתי בפקולטה לניהול, וכשהתחלתי מעמד האישה היה בתחתית"
את כבר 30 שנה עובדת קשה בעסק שלך. בגילך, מה בוער לך להיכנס להרפתקאות מעבר לים?
רוזנבלום: "אני לא יכולה לפספס הזדמנות. מאז שגו גרין הכניסו אותי לחנויות שלהם, נהיה לי אתגר לכבוש את אמריקה. נקרתה לי הזדמנות חיים לפתוח את השוק האמריקאי. המוצרים שלי כבר תופסים 15% ממכירות גו גרין. הייתי שם בקידום מכירות – הם מציגים אותי בתור 'דה ביגסט סופרסטאר פרום יזראל'".
התחזיות של רוזנבלום אופטימיות. ישראלים רבים לפניה ניסו לכבוש את אמריקה ונכשלו. היא תצטרך לעמוד כמובן במבחן התוצאה. "לפי התחזיות שלי, ב-2025 כבר נרוויח 5 מיליון דולר", היא אומרת. "אם יהיו לנו 100 חנויות כמו שאני מתכננת, נגיע ל-55 מיליון דולר רווח לשנה. גם המוצרים הוותיקים שלי יתחילו להיות מופצים בארה"ב. קיקו (אלי טל), שהיה הבעלים של רשת הסופרמרקטים ברקת ומכר אותה, עזב לארה"ב ופתח חברת הפצה למזון ישראלי, שתפיץ גם אותי. אני לא יכולה להנפיק בארץ – הבירוקרטיה כאן מטורפת, הרמתי ידיים. לא חשבתי אף פעם לייצא את המוצרים שלי לארה"ב, כי העלויות מטורפות, במיוחד בקוסמטיקה, שצריך תקציבים גדולים לשיווק וכו'. והנה גו גרין נתנה לי הזדמנות על הפלטפורמה שלהם.
"במקביל אני חוזרת בארץ לתחום האיפור, וזה מרגש אותי מאוד. ההשקה תהיה ברשת גוד פארם. אני התחלתי את העסק עם מוצרי איפור לפני 30 שנה, מכרתי מהמרפסת של חנות 'ראש אינדיאני' ליד כלבו שלום. ב-2010 הפסקתי עם האיפור, כי הרשתות דרשו להפעיל דיילות. היו לי 120 דיילות, והתחילה מלחמה גדולה בין הרשתות שבגללה דרשו מהספקים לשאת בחלק מהעלויות של מבצעי 50% הנחה שהחלו, ואז לא נותר לי רווח. אם אין רווח אני חותכת, והפסקתי".
לא חששת שהשירים שהוצאת במלחמה יפגעו בתדמית שלך כאשת עסקים?
"בחיים לא הייתי אשת עסקים שגרתית. התחלתי כדוגמנית מספר 1 בישראל, הייתי הסלב הכי גדולה בישראל, ותמיד הייתי אשת עסקים. אני בולדוזר רצינית מאוד, לא פראיירית, פרפקציוניסטית ומנהלת את החברה ביד רמה. העסק שלי הוא ההישג החשוב של חיי. למדתי בעצמי הכל מא' ועד ת'. לא למדתי בפקולטה לניהול, וכשהתחלתי מעמד האישה היה בתחתית. בתי חן, שהיא קופי שלי, מנהלת את החברה בנושאים של מאחורי הקלעים. שלומי, בעלה, שותף בסניף ארקפה במרכז שוסטר ברמת אביב. הוא רכש את חלקו של אוהד סנדלר, מבעלי גוד פארם. לחן ולשלומי יש תאומים. היא כמוני מסוגלת לעשות 100 דברים בדקה. אני שרת החוץ של העסק: פגישות עם קניינים וכו'. בני גל, שהתחתן לאחרונה, הוא איש המכירות בעסק.
"שירה זה ההובי שלי, אני מאוד נהנית מהיכולת היצירתית שלי, ואני כותבת נורא בקלות. קורה משהו? תוך חמש דקות יוצא לי שיר. זה נותן לי רגיעה מהמרוץ אחרי קנייניים, לקוחות, מעקב אחרי מספרי המכירות. זה לא פוגע לי בעסק. השירה זה לנפש, ואני גאה שגם בתחום השירה אני מצליחה. כל ילד שר היום 'איראן דונט שוט'. בגיל 70 הפכתי לכוכבת ילדים. אני חזקה מאוד באינסטגרם ובטיקטוק. אני עובדת עם המפיק המוזיקלי אורן כהן, בעלי אולפני 'קולות', שכותב לי לחנים. עופר ניסים עשה את 'איפה הייתם ב-7 באוקטובר', עוד להיט שלי. אני מקבלת סרטונים מחיילים בעזה ששרים את השירים שלי".
איזה רגע את זוכרת במיוחד מכל שנות הקריירה העסקית שלך?
"הייתה לי חנות ראשונה ויחידה בדיזנגוף סנטר. הייתי צריכה לשחרר משלוח מוצרים שהגיע מחו"ל, ולא היה לי כסף. הייתי צריכה 10,000 דולר לשחרור. מנהל הבנק שלי, עיראקי (רוזנבלום אוהבת לא פעם לציין גם את המוצא העדתי של הוריה: "אני חצי עיראקית חצי יקית" – נ"ז), לא הסכים לתת לי הלוואה, לא האמין בי ולא ראה את הוויז'ן שלי. הייתי במצב רוח, ונכנסה לקוחה, רחל זימן, ישראלית לשעבר מניו-ג'רזי ארה"ב, שקנתה אצלי בחופשות שלה בארץ, ושאלה אותי למה את עצובה? סיפרתי לה והיא אמרה, אל תדאגי, אני אלווה לך, אני יודעת שתצליחי ויודעת שתוכלי להחזיר. היא עד היום חברה טובה שלי. שנים לא עבדתי עם הבנק הזה.
"גם הרגע שבו קיבלתי את פרס נעמת מידי יצחק רבין כאישה חלוצה בתחום העסקים היה מרגש (ב-1994 – נ"ז). כתבו עליי אז אפילו ב'וול סטריט ג'ורנל'. אני גאה שאני כבר 35 שנה על המדף. אם המוצרים לא היו טובים, אפילו השם שלי לא היה מוכר אותם. להחזיק 35 שנה בתחרות מטורפת, זה הישג".
מה את חושבת על המקרה של ענבל אור, שעד רגע מסוים הייתה כמוך, אישה שצמחה מלמטה והשם שלה הפך למותג. בשלב מסוים כמעט רכשה ממך את הווילה שמכרת ברמת גן?
"מקרה עצוב, מכיוון שהייתה מאוד מוכשרת ויכלה להצליח בענק. היא הביאה לשוק את קבוצות הרכישה (בנדל"ן). בסוף הכל ניהול. היא הייתה בזבזנית. אנשים לא מבינים: בהוצאות צריך לקצץ, עסק לא מרוויח – אין לו זכות קיום. היא פשוט פיזרה ופיזרה ועוד משרדים מפוארים ועוד מכוניות. אמא שלי העיראקית לימדה אותי תמיד: תשמרי משהו ליום שחור. ענבל עשתה המון טעויות. בן אדם צריך לחשוב על כל שקל שהוא מוציא. היא הסתחררה מהפרסום ומהתקשורת. אני לא מאבדת את הראש מפרסום, כי אני מפורסמת כבר מגיל 17. זה עניין של אופי, אני תמיד עם שתי רגליים על הקרקע. גם שר פיטנס (שיר סנדה) קפצה מעל הפופיק, כמו ענבל. הן נפגשו בפעם הראשונה בחיים עם הרבה כסף, והסתנוורו. עסק מתחיל ונגמר בניהול".
מה היו ההצלחות הכי חשובות בחייך?
"לאמץ את חן וגל, ולפתוח את חברת הקוסמטיקה שלי".
מה היו הכישלונות שלך במשך השנים?
"היו תקופות שהשקעתי והפסדתי. ב-2008 פתחתי בית ספר לקוסמטיקה, ואז הבנתי שלהתעסק עם הרגולציה של משרד הכלכלה לא אפשרי, וסגרתי. זה עלה לי בהפסד של כ-5 מיליון שקל (רוזנבלום החזירה את כל חובותיה אז ומכרה לשם כך וילה ומשרדים ברמת גן. את המשרדים קנה רמי לוי – נ"ז). הוצאתי בזמנו קו איפור לרוני סופרסטאר, שלא הצליח – ההפסד היה כ-2 מיליון שקל. הכישלונות עלו לי בעוד עבודה קשה, וגם בעלי רשתות המזון מאוד עזרו לי – אני אדם ישר שאפשר לסמוך עליו".
פורסם לראשונה: 00:00, 26.11.24