מחיר הסופגניות השנה הוא סוג של משל ליוקר המחיה ולגזירות ינואר שעומדות ליפול עלינו כבר בשבוע הבא. בהשוואה לשנה שעברה ניכרת התייקרות משמעותית במחיר הסופגניות, שגם כך אינן זולות, וכבר אינן שוות לכל כיס. בדיקת ynet מגלה התייקרות של 15% ויותר במחיר הסופגניות ברשתות הקונידטוריה המובילות ובשיעורים גבוהים אף יותר בחלק מהסופרמרקטים.
הסופגניות בקונדיטוריות הן מזמן לא מוצר עממי. טווח המחירים נע מ-6 עד 8 שקלים לסופגנייה הקלאסית במילוי ריבת תות ויכול להגיע גם ל-18 שקלים לסופגנייה במילוי משובח ועד 22 שקל אם מדובר בשילוב קרם פטיסייר ותותים טריים. עליות מחירים נרשמו השנה כמעט בכל הקונדיטוריות המובילות.
ומה ברשתות השיווק שפונות לקהל עממי יותר? גילינו עליות מחירים משמעותיות גם אצלן. לדוגמה: המחירים בשופרסל זינקו בעד 50% - מארז שש סופגניות התייקר מ-19.90 שקל ל-29.90 שקל. ב-AM:PM סופגניית מיני התייקרה ב-69% מ-2.90 שקלים ל-4.90 שקלים התייקרויות מצאנו גם ביוחננוף ובקרפור. הרשתות טוענות מצידן כי חומרי הגלם התייקרו, אבל מבטיחות מבצעים לאורך תקופת החג.
ריבה תוצרת בית
איך מסבירים ברשתות הקונדיטוריה את ההתייקרות? הטענה שחוזרת ועולה היא עליית מחירי חומרי הגלם. מחיר השוקולד, למשל, זינק בעשרות אחוזים לצד החמאה, הקמח ומוצרים נוספים. כך, למשל, הסופגניות המיוחדות של רשת הקונדיטוריות "שני" התייקרו בשני שקלים בהשוואה לשנה הקודמת. כעת מחירן עומד על 16.5 שקל לעומת 14.5 שקלים אשתקד. עלייה של 15 אחוז. גם הסופגניות הרגילות במילוי ריבת תות וריבת חלב התייקרו ב-9% עד 15% אחוז. סופגניית ריבת תות עלתה 6.5 שקל לפני שנה וכעת 7 שקלים ואילו במילוי ריבת חלב עלה המחיר מ-7.5 ל-8.5 שקל.
רמי כהן, בעלי רשת שני, מסביר: "לאור המלחמה בשנה האחרונה חל זינוק חד בעלויות חומרי הגלם, כוח האדם והייצור. מאחר ואיננו מתפשרים על האיכות, השתדלנו להעלות באופן מינימלי ככל האפשר את המחיר ולספוג חלק מההתייקרויות עלינו. העלייה אצלנו היא של חצי שקל לסופגנייה רגילה ושקל לסופגנייה מיוחדת, ואינה משקפת את מלוא ההתייקרויות במשק".
מנהלים בכירים נוספים בענף מציינים גם את העלייה במחירי החשמל, המים, הארנונה והריבית הגבוהה כגורמים שמשפיעים מאוד על עליות מחירי הסופגניות ושאר המוצרים כמו עוגות, מאפים וכו'.
גם אצל הקונדיטור מיקי שמו מצאנו עליות מחירים בהשוואה לשנה שעברה. כך, למשל, סופגנייה במילוי קרם פרלינה בציפוי שוקולד מריר שזכתה לציונים גבוהים במבחן הטעימה התייקרה בשקל למחיר של 13 שקלים. "עליית מחירי חומרי הגלם מורגשת בכל תחומי התעשייה", אומר שמו. "מחירי השוקולד עלו משמעותית בשל מחסור עולמי בפולי קקאו, אך זוהי רק דוגמה אחת: גם מחירי הקמח, החמאה, האריזה וחומרי גלם נוספים עלו בצורה חדה. על אף זאת, עשינו מאמץ להעלות את מחירי הסופגניות בצורה מינימלית – בשקל אחד בלבד – תוך שמירה על איכות המוצרים שלנו. לדוגמה, בסופגניית הריבה הקלאסית אנחנו ממשיכים להשתמש בריבה שאנחנו מכינים בעצמנו, ולא בריבות תעשייתיות".
גם ברשת רולדין נרשמת עלייה של עד כ-15%. סופגניות במילויים שונים שעלו לפני שנה 16 שקל, נמכרות החג הזה ב-18 שקל. סופגניית הריבה הקלאסית שנמכרה ברשת לפני שנה ב-7 שקלים עולה כעת 8 שקלים. "עדכון המחירים", מסבירים ברולדין, "נובע מעלייה משמעותית בשנה וחצי האחרונות בעלויות חומרי הגלם העיקריים מהם מורכבות הסופגניות, קקאו (עלייה של 80%), שמנת מתוקה (10%) חמאה (25%) וקמח (40%). לזה צריך להוסיף את עלויות היבוא, חומרי האריזה וכוח האדם".
גם ברשתות מאפה נאמן וביסקוטי העלו את מחירי הסופגניות הבסיסיות בשקל, לצד עלייה גם במחירי הסופגניות המיוחדות. הסופגניה הקלאסית במילוי ריבת תות נמכרת השנה במאפה נאמן ב-6 שקלים לעומת 5 שקלים בחנוכה שעבר, ובמילוי ריבת חלב ב-8 שקלים לעומת 7 שקלים — התייקרות של 15% עד 20%. "במהלך השנתיים האחרונות", אומרים במאפה נאמן, "שמרנו על המחירים חרף העלייה המתמשכת בעלות חומרי הגלם. עם זאת, השנה נאלצה הרשת לבצע עדכון מחירים לאור העלייה החדה במרכיבים המרכזיים".
אמיר פורת, הבעלים של ביסקוטי, מוסיף: "העלינו בשקל אחד את מחירי הסופגניות ביחס לשנה שעברה, באופן שאפילו לא מתקרב לגלם את מלוא עליית התשומות עבורנו".
מצאנו גם כמה צדיקים שלא העלו, ואף מי שדווקא הוזילו, את מחיר הסופגנייה השנה. בקונדיטוריית לחם יין, למשל, המחיר היה ונשאר גם השנה 7 שקלים לסופגנייה הקלאסית במילוי ריבת תות. גם רשת לחמים מחיר הסופגנייה קלאסית נשאר יציב על 9 שקלים. בקונדיטוריה הפופולרית ברמת-גן, G 27, אפילו הוזילו את מחיר הסופגנייה במילויים משובחים מ-24 שקל ל-20 שקל. גם בקונדיטוריית האופט באבן יהודה הוזילו את רוב סופגניות הקולקציה, במגוון מילויים, מ-16 שקלים ל-15 שקלים, למעט סופגניית הדגל, "המלכה", שנמכרת ב-22 שקלים.
ריבה? 24 קראט
בחזרה לרשתות השיווק. בבדיקת "ממון" ו-ynet שפורסמה לפני שבועיים עלה כי בשופרסל דיל ובשופרסל אונליין התייקר מחיר סופגנייה בודדת מ-4.90 שקלים ל-5.90 שקלים, זינוק של 20%. רביעיית סופגניית מיני נמכרה בשופרסל לקראת חנוכה 2023 ב-12.90 שקל וכעת ב-18.90 שקל — עלייה של כ-46%. סופגניית מיני התייקרה מ-4.40 ל-4.90 שקלים, עלייה של 12.5%.
ב-AM:PM נרשמה התייקרות גם במחיר סופגנייה גדולה שזינק מ-4.50 שקלים ל-6.90 שקלים – התייקרות של 53%.
משופרסל נמסר בתגובה: "המחירים הושפעו בעקבות עליית מחירים בידי ספקים והתייקרות התשומות, לרבות חומרי הגלם. הרשת נערכת להעמיק את המבצעים על סופגניות ועל מוצרים נוספים לקראת חג החנוכה".
מ-AM:PM נמסר בתגובה: "הסופגניות התייקרו לאור עליות מחיר של הספק. סופגניית מיני אכן התייקרה מ-2.9 שקלים ל-4.9 שקלים".
ולסיום, מצאנו גם את הסופגנייה היקרה ביותר בישראל: סופגניית הזהב של דודו אוטמזגין, שגם המחיר שלה שווה זהב ועומד על 100 שקל — בעיקר בזכות הגימיק של שילוב זהב אכיל 24k. פאנל הטועמים שלנו פחות התלהב, ובמבחן טעימה עיוורת שבו לא סופר להם מחיר הסופגנייה והיצרן, סופגניית הזהב זכתה לציון בינוני בלבד. ראוי לציין כי מדובר בגימיק וכי שאר המוצרים של אוטזמגין נמכרים במחיר זהים למתחרים — סופגנייה קלאסית במילוי ריבה, למשל, נמכרת ב-8 שקלים.
פורסם לראשונה: 00:00, 24.12.24