אחרי שנה קשה של התמודדות עם יוקר המחייה, צונאמי של התייקרויות במחירי מזון צפוי לפתוח את שנת 2025, ולעלות לנו עוד מאות שקלים בחודש.
מלבד העלייה במחירים איתה צפוי להתמודד כל ישראלי בתחילת השנה, ניתוח ההתייקרות של אלפי מוצרים ברשתות הקימעונאות המובילות חושף את השיטות לייקור המוצרים, ועד כמה קשה לצרכנים לנהל צרכנות נבונה.
המוצרים שמתחת לרדאר
ככל שאנחנו הצרכנים, פחות מודעים למחירי מוצרים, או שאנחנו שבויים בדימוי שהם זולים באופן יחסי - כך גדל הסיכוי שניפול ב"פח ההתייקרות". מרגרינה למשל, נתפסת כפחותה ועממית בהשוואה לחמאה, אבל התייקרה כמעט פי ארבעה. מחירי התבלינים, שרבים מאיתנו מתקשים לזכור - קפצו. התה והחליטות הבלתי זכירות, התייקרו גם בעשרות אחוזים. גם גבינות במשקל אשר נמכרות במעדניות ונתפסות כזולות בהשוואה לארוזות במקררים, התייקרו בעשרות אחוזים.
גם קטגוריות המשקאות הקלים והמים המינרליים התייקרה מאוד. ההתייקרויות הגדולות נרשמו במוצרי אימפולס ובמוצרים הפחות פופולריים. שישיית קוקה-קולה של ליטר וחצי, התייקרה פחות משישיית פפסי. בקבוקי המשקאות בבודד ובשישיות של און דה גו כלומר בתכולות של 500 מ"ל או 330 מ"ל ליחידה התייקרו באחוזים הרבה יותר מבקבוקי הליטר וחצי המשפחתיים. אז אולי שווה שתשאירו את האון דה גו על המדף, ותמלאו בבית מהבקבוקים הגדולים. למרות התייקרות העגבניות כחומר גלם במהלך השנה, הקטשופ של אוסם והיינץ שמרו על מחיריהם. רוטבי עגבניות ורסקי עגבניות התייקרו עד לעשרות אחוזים. כי מי זוכר מחיר של רוטב או רסק עגבניות.
בריאות עולה כסף
מוצרים מועשרים בוויטמינים, ובמרכיבים נוספים, יקרים ומתייקרים יותר. ליטר חלב טרי בקרטון תנובה למשל, התייקר ברמי לוי מ-6.72 שקלים ל-7.10 ובאחוזים - 5.65% ברשת שופרסל דיל. התייקרות של 30 אגורות. אם אתם חובבים חלב טרי מועשר, אתם תשלמו יותר. גם הרשתות וגם היצרנים מרוויחים עליו יותר, כי מחירו לא מפוקח. ההתיקרות עומדת על כ-20% בשתי הרשתות וממחיר התחלתי גבוה יותר. חלב טרי מועשר 3% יטבתה באריזה משפחתית (2 ליטרים) ברמי לוי זינק מ-13.8 שקלים בשנה שעברה ל-16.60 השבוע. בשופרסל דיל מ-14.90 שקלים ל-17.90 שקלים. גבינה עם זיתים של תנובה התייקרה ב-8% - 21.4%, בהשוואה לגבינה בלי קישוטי הזיתים שהתייקרה "רק" ב-4.6%. על תוספות משלמים, והרבה.
הצמחונים מאיתנו, ישלמו יותר על תחליפי בשר. גם הצליאקים הנדרשים למוצרים ללא גלוטן. למשל, שקדי מרק רגילים של "אוסם" שמרו על מחירם. לעומתם, שקדי מרק של אותו היצרן, ללא גלוטן קפצו. ב-19%-13%. חגיגת התייקרויות קיימת גם במחירי חטיפים מדגנים מלאים, משקאות תחליפי חלב, שוקולד ומסטיקים ללא סוכר וממתיקים. התחושה היא שמאחורי ההתייקרויות הללו עומדת הגישה: ככל שהקהל שבוי יותר, כך הוא ישלם יותר.
"תירוץ" עליית מחיר חומרי הגלם
ה"כוכב התורן", הקקאו, הוא הדוגמה העכשווית לסיבה בגינה מעלות החברות מחירים - מחיר חומר הגלם. הקקאו, שהתייקר בשנה האחרונה ב-176.75%, ניצב מאחורי גל ההתייקרויות של מוצרי השוקולד של שטראוס, יוניליבר, אוסם, כרמית ואפילו ממרח שוקולד "השחר" הצנוע. לצידו הקפה שמחירו עלה ב-67%.
אבל, מה קורה כשמחירי חומרי הגלם יורדים? ב"לובי 99" בדקו שורת מוצרים שחומרי הגלם העיקריים לייצורם הוזלו, חלקם משמעותית. בשטח? שילמנו יותר. אורז - מחירו ירד השנה ב-20.3%. הספקים המובילים דווקא העלו מחירים. "סוגת" ב-1.6% בממוצע, ויליפוד ב-6.2% בממוצע, וקרפור העלו את מחירי האורז מהמותג הפרטי ב-9.4%.
מחיר הסויה ירד בשנה האחרונה ב-25.1%. זה לא הפריע לשטראוס להעלות את מחירי מוצרי משק ויילר שהיא משווקת ב-3.4%, ולתנובה להעלות את מוצרי הסויה האלטרנטיביים שהיא מייצרת - משקאות, מעדנים וממרחים ב-4.8% בממוצע. שופרסל הותירה את מחירי הטופו (המיוצר מסויה) במותג הפרטי שלה ללא שינוי למרות הירידה.
גם מחיר החיטה ירד ב-12.8% בשנה האחרונה, אבל מותגי הפסטה המובילים דווקא העלו מחירים. על פי בדיקות "לובי 99" אסם יקרו את הפסטות של "פרפקטו" ב-4.2% , ויסוצקי יקרו את LIGUORI ב-8.4% ופסטות "ברילה" של שסטוביץ התייקרו ב-5.9% בממוצע. לאחרונה הודיעה שסטוביץ על הוזלת הפסטות שהיא מייבאת ב-10%. בשורה מעודדת. אלא שהיא טרם ניכרת בשטח - לפחות בהשוואה שנערכה השבוע מול התאריך המקביל בשנה שעברה.
דוגמה נוספת היא השמן זית. שילוב של בצורת בספרד ושריפה ביוון גרמו להתייקרות עולמית תלולה של שמן הזית מינואר 2024. שטראוס, מובילת השוק באמצעות "יד מרדכי" הגיבה בצורה מתוחכמת. בקבוקי ה-750 מ"ל כמעט נעלמו מהמדפים של חנויות ה"דיסקאונט", ובמקומם קיבלנו אריזות קטנות של 500 מ"ל ואפילו בקבוקים לחיצים של 280 מ"ל. בפועל הצרכן שילם השנה לשמן הזית, ולא רק של שטראוס, ב-50%-30% יותר בהשוואה ל-2023.
המותגים הפרטיים
נשאלת השאלה, מה עם המותג הפרטי? מצד אחד סוג מוצר זה נחשב למגדיל רווח לרשתות, אבל מצד השני, כבולם התייקרויות. זאת מכיוון שהוא מספק מחירים זולים בהשוואה למותגים המפורסמים למוצרים.
אם להיצמד לסיסמה שאוהבים במשרד הכלכלה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", במוצרי המותג הפרטי בתחום המזון אנחנו רחוקים מלהיות אירופה. המותג הפרטי תופס כ-7% בממוצע בארץ מול 36% באירופה. השחקנים העיקריים הם שופרסל המובילה, שהורידה את נתחו של המותג הפרטי, וקרפור, רמי לוי ויוחננוף שמגבירים את פעילות מוצרי המותג הפרטי. ההיסטוריה מלמדת שהעלאות מחירי מוצרי מותג פרטי קיימות, אבל מרוסנות בהשוואה למותגים הגדולים. המהלכים בקטגוריה זו ב-2025 יכולים להשפיע על מה שנשלם.
ה"שטיקים" של הרשתות
בנוסף, ממשיכות רשתות שיווק המזון להשתמש בשיטות הוותיקות, הקטנת אריזות למשל בתחומים רבים, אפילו באריזות של צלחות חד-פעמיות. קיימת עוד שיטה לקידום רווחים שפורחת דווקא בתקופת עליות מחירים רבות - ה"גרייס". העיקרון: כאשר רשת מאשרת מחירון חדש לספק, היא משלמת לו לפי המחירון הישן, אבל גובה מהצרכנים את המחיר החדש. גם אם יש מבצעים הם מחושבים לפי המחיר החדש. האחוזים ומשכי התקופות משתנים מספק לספק, לפעמים גם ממוצר למוצר ומרשת לרשת.
גזירות ינואר
בתחילת השנה נשלם יותר על מים חשמל. גם המע"מ עולה - ותעשיית המזון תגלגל את העליות אלינו, ואף יותר מכך. איש לא יפקח על עיגול המחירים במע"מ כלפי מעלה. עליות מחירי החשמל והמים יהיו סיבה למסיבה של התייקרויות בפברואר ומרץ.
ואפילו עוד לפני שמביאים בחשבון את התייקרות המע"מ, גל עליות מחירים צפוי לשטוף את רשתות השיווק: שטראוס - תייקר בממוצע של 3% שורת מוצרים. טבלאות השוקולד יתייקרו בין 18%-9%, אבקת קקאו - 18%, וקפה טורקי - 14%.יוניליוור תקפיץ את מוצרי השוקולד ב-16%-12%. מחירי המלפפונים החמוצים והזיתים של "בית השיטה" צפויים לנזק בעד 9%. כל מוצרי חברת "כרמית" - שוקולד, ממתקים, עוגיות, גרנולה, מרשמלו ועוד, צפויים להתייקר ב-20% מאחד לינואר, פרט למותג "רפאל'ס". והיד עוד נטויה.
בעיית המשק הריכוזי
בעיית ריכוזיות הספקים תימשך גם היא ב-2025. במידה רבה ריכוזיות זו מאפשרת את השתוללות המחירים. מבקר המדינה כבר הביע את ביקורתו החריפה בדוח האחרון שהתפרסם לפני כחודש. שלושה ספקי מזון בלבד שולטים ביותר מ-85% מסכום המכירות ב-20 קטגוריות מוצרי מזון. נתח השוק של חמשת הספקים הגדולים בשוק המזון והצריכה הגיע ב-2022 ל-37.5%. מכיוון שלא נראה שהבעיה הזו תטופל בקרוב, ההשתוללות תמשיך. בדיקה של "לובי 99" העלתה כי עליית המחירים הממוצעת ב-2024 במוצרי סופרמרקט עמדה על 3.8% (הבסיס לנתון - מעקב מחירים אחרי 29,015 מוצרים ב-450 סניפי סופרמרקטים). עם זאת, 12 מתוך 18 הספקים הגדולים העלו מחירים בשיעור גבוה מהממוצע.
הכוח המוגבל של הצרכן
כבר היינו בסרט הזה. ב-2022 כשזינקו מחירי המשקאות הקלים והכלים החד-פעמיים, השפיעו ההתייקרויות על ירידה בצריכה. ב-2023 ידענו רצף של העלאות מחירים שהשפיעו על ירידה בצריכה הכמותית. נרשמו ירידות בצריכת מוצרי מזון, משקאות, טואלטיקה וניקיון. המלחמה שינתה את התמונה, וב-2024 לא נרשמו ירידות בקניות, אלא להפך - כפי שמצביעים מאזני רשתות המזון, היבואנים והיצרנים. הגורמים בין היתר הם גלי אגירות מזון שאפיינו את השנה החולפת ויותר אזרחים שנשארים בבית ובארץ. נותר לראות איך יתאפיין הצרכן הישראלי בשנת 2025.
בזמן זה, משרד הכלכלה מדבר הרבה ועושה בפועל כלום. רפורמת "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל" שתיכנס לתוקפה בינואר, לא תשפיע בכלל השנה על תחום המזון. סימון המחירים מחרחר בסימן הקידמה. מדבקות המחירים נעלמות יחד עם סימון המחירים על המדפים, והיכולת של הצרכן להשוות מחירים במהירות בתוך נקודת המכירה מתאדה. הדבר יקשה מאוד על הצרכן להילחם בתייקרויות.
ובכל זאת - כוחו של הצרכן הוא בוויתור על המוצרים שמתייקרים באופן פראי, אחרת נשלם ובגדול.
*ניתוח השוואת ההתייקרות התבצע באמצעות "פרייסז", במחירי 3,450 מוצרים שנבדקו בין התאריכים 22 בדצמבר 2023 ל-22 בדצמבר 2024, ברמי לוי ובשופרסל דיל.
פורסם לראשונה: 00:00, 24.12.24