אם לא די בפקקים שסותמים את הכבישים, ציבור הנהגים בישראל סופג עוד ועוד הוצאות כספיות שלא מפסיקות לתפוח. אלא שאם חשבתם שעד עכשיו שילמתם הרבה על רכישת רכב חדש, טסט או טיפולים, כעת המחירים על כל אלו צפויים לזנק בעשרות אחוזים – וכל זה בשעה שהתחבורה הציבורית עוד רחוקה, במרבית המקרים מלהיות יעילה ונוחה כתחליף לנהיגה ברכב הפרטי.
עליית המע"מ, זינוק בתעריפי התחבורה הציבורית ושינוי מס על כלי רכב חשמליים הם רק חלק מההתייקרויות שצפויות בתחילת שנת 2025 ויכבידו על הכיס של כמעט כל אזרח במדינת ישראל. לצד התייקרויות אלו, יש שורה נוספת של התייקרויות כלליות במשק שעלולות גם הן להתגלגל ולהשפיע על מחירי הרכבים החדשים והמשומשים, התחבורה הציבורית, על שירותי המוסכים ועוד.

מיסים רבותיי מיסים

המע"מ הוא אולי השינוי הגדול ביותר בעלויות מרבית המוצרים במשק, ובפרט בענף הרכב שבו עלייה של אחוז, משיעור מע"מ בגובה 17% ל-18%, משמעותה עוד אלפי שקלים לרוכשי רכבים, מוצרים לרכב, תשלומים עבור שירותי מוסכים ועוד.
התייקרות דרמטית צפויה לכל בעלי כלי הרכב החשמליים ורוכשיהם שהפכו בשנים האחרונות ליותר ויותר פופולריים. מס הקנייה צפוי לזנק מ-35% ל-45% - והמשמעות לצרכן דרמטית: התייקרות של אלפי שקלים לצד זינוק המחיר עבור אגרת הרישוי של אותם רכבים שצפויה לעלות מ-426 שקלים לעד אלפי שקלים, בשל ביטול ההטבה שניתנה עד כה מהממשלה לבעלי רכבים אלו.
במקביל, צפוי שינוי בדרך החישוב של מס הקנייה המוטל על כל המכוניות הלא חשמליות ("המס הירוק") כך שתחול גם החמרה בתנאי הזיהום וגם הפחתה של רף ההטבה מ-17 ל-13 אלף שקלים. כתוצאה מכך יתייקרו גם רכבי הבנזין באלפי שקלים.
yk14200024

תג מחיר חדש

קשה לדעת בדיוק מה יהיה המחיר של הרכבים בשנה הבאה, בין היתר בגלל שיכול להיות שחלק מהיבואנים יחליטו "לספוג" חלק מעליות המחיר על חשבונם, לפחות בחלק מהדגמים, או לחילופין - הם יכולים גם להעלות את המחיר משמעותית מעל העלייה שצפויה בשל השינויים במיסים ובאגרות.
יחד עם זאת, לצורך הדוגמה, רכב חשמלי כדוגמת BYD Atto 3 שנמכר היום סביב 170 אלף שקלים, צפוי לזנק בכ-15-10 אלף שקלים ויעלה קרוב ל-185-180 אלף שקלים. גם רכבי בנזין הנחשבים יחסית מבוקשים בשוק הישראלי כדוגמת קיה ספורטאז', טויוטה קורולה או סקודה אוקטביה, צפויים לזנק ב-10,000-5,000 שקלים בשל העלייה במע"מ והשינוי ב"מס הירוק".

התוספות? גם עלינו

בתחילת החודש התבשרנו על עוד עלייה מדאיגה: מחירי מבחן הרישוי (טסט) במכון הרישוי זינקו מ-96 שקלים ל-117.6 שקלים עבור רכב פרטי (עלייה של כ-23%), ומ-35 שקלים ל-74.3 שקלים עבור אופנועים וקטנועים (זינוק של 112%). בנוסף, בשל ההתייקרות של רכבים חדשים, גם עלויות השכרת הרכב (ליסינג) צפויות להתייקר בעד כמה מאות שקלים, בשל אופן חישוב המחיר שמושפע בין היתר ממחיר הרכב החדש.
3 צפייה בגלריה
מכון רישוי
מכון רישוי
מכון רישוי
(צילום: אוראל כהן)
עלויות אלו מתווספות לעלייה דרמטית שנרשמה בשנים האחרונות במחירים של הטיפולים ושל ביטוחי הרכב, אשר לא צפויה להתמתן גם בשנה הבאה. כך למשל, בדיקת "ידיעות אחרונות" העלתה כי 15 הדגמים הנמכרים ביותר ברבעון הראשון של שנת 2024 רשמו עליית מחירים ממוצעת של 13% בשנתיים האחרונות, כאשר חלק מהדגמים, כמו יונדאי i20 ויונדאי קונה, זינקו ביותר מ-20%. בנוסף, מנתוני אתר השוואת הביטוחים Wobi עולה כי מחיר הביטוח הממוצע של 16 דגמי מכוניות מובילים זינק ב-30%-10% בשנה האחרונה. בדגמים מסוימים, כדוגמת טויוטה קורולה, מאזדה 3 וסקודה אוקטביה, מחיר הביטוח השנתי זינק בממוצע בלא פחות מ-55% בשנתיים האחרונות, ובשיעור חד אף יותר של עד כ-80% בהסתכלות על אפריל 2024 לעומת אפריל 2021.

טיפול לעובר ושב

ומה באשר למחירי הטיפול במוסך? גם הם התייקרו בשיעור ניכר. לפי נתוני "גלגלים", זירת מסחר אלקטרונית אשר מחוברת ליותר מ-1,000 מוסכים וליותר מ-120 ספקי חלפים, עולה כי מחיר טיפול "קטן" לאחד מעשרת הדגמים המובילים במכירות מתחילת השנה עלה בכ-11% בממוצע בשנתיים האחרונות, כאשר בדגמים כמו פורד פוקוס, ניסאן מיקרה ויונדאי i20, נרשם זינוק של יותר מ-15% בממוצע במחירי הטיפולים בין חודש אפריל 2022 לאפריל 2024.
עלות טיפול "גדול", אשר לרוב מתרחש אחת לכ-30 אלף ק"מ, זינקה לפי נתוני "גלגלים" בשיעור ממוצע של כ-17% בשנתיים האחרונות. גם כאן, כאמור, יש שוני רב בין הדגמים.

התייקרות חדה בתחב"צ

עלייה משמעותית נוספת שצפויה להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים היא זינוק של שני שקלים בתעריף הנסיעה הבודדת בתחבורה הציבורית - משישה שקלים כיום לשמונה שקלים. התייקרות התעריפים צפויה לייקר בהתאם גם את תעריפי ה"חופשי חודשי" ו"חופשי שנתי" בעשרות אחוזים. לטענת שרת התחבורה מירי רגב, המהלך יאפשר לקדם הנחות בתחבורה ציבורית לאוכלוסיות חלשות יותר.
3 צפייה בגלריה
אוטובוס אגד אילוס ארכיון
אוטובוס אגד אילוס ארכיון
אוטובוס אגד
(צילום: Igor Rozhkov \ Shutterstock)
אבל זה לא נגמר כאן. לצד עליות המחירים הישירות, יש לא מעט התייקרויות נוספות שיחולו כבר בעוד שבוע ועלולות גם הן להשפיע על המשק כולו, ובתוכו גם על ענף הרכב. כך למשל, מחיר החשמל שצפוי לזנק ב-3.8% יעלה את העלות להטענת כלי רכב חשמליים. עליות נוספות שצפויות בסבירות גבוהה גם כן להתגלגל אל המחיר לצרכן הן הזינוק הצפוי בארנונה של עד 5.3% וההתייקרות של תעריפי המים שצפויה לעמוד על 2%.
שינוי נוסף שעשוי להוביל להתייקרות מחירים הוא גידול באינפלציה, בעיקר בשל העלייה בשיעור המע"מ, מה שעלול להגדיל את החזרי החובות של עסקים שונים ולהאיץ עליות מחירים נוספות.
פורסם לראשונה: 00:00, 25.12.24