הפתעה במדד חודש ספטמבר. המדד ירד ב-0.2%, ולכן האינפלציה השנתית ירדה בעשירית האחוז ל-3.5% לעומת 3.6% באוגוסט. עם זאת, התחזיות של בנק ישראל היא שהאינפלציה בישראל תתגבר בחודשים הבאים ותעלה לשיעור גבוה מ-4%, כבר בחודש ינואר 2025.
עלייה חריגה במדד של 6.7% נרשמה במחירי הירקות הטריים על רקע המחסור בחלק מהם בשבועות האחרונים, בין השאר בשל התרחבות המלחמה בצפון הארץ והתייקרות יבוא חלק מהירקות מחו"ל.
1 צפייה בגלריה
אינפלציה עליית מחירים
אינפלציה עליית מחירים
(צילום: shutterstock, צביקה טישלר)
ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי תחבורה (2.6%), תרבות ובידור (1.3%), הלבשה והנעלה (1.2%) ופירות טריים (1.1%).
המדד השלילי בספטמבר מגיע אחרי מדד גבוה במיוחד של 0.9% בחודש אוגוסט.
בעקבות מדד ספטמבר, רוב הכלכלנים בבנקים ובבתי ההשקעות סבורים שבנק ישראל לא ימהר להעלות את הריבית במשק כבר בסוף החודש הבא, וימתין למדדים הבאים לקראת החלטת הריבית הראשונה בשנת 2025. עלייה באינפלציה עד ינואר עשויה לגרום להעלאת שיעור הריבית.

לפי שעה, ריבית בנק ישראל עומדת על שיעור של 4.5% וריבית הפריים היא 6.0%. לעומת זאת, הריבית להלוואות ישראל בשווקים הבינלאומיים כבר עלתה לאחרונה במקביל להורדת דירוג האשראי של ישראל, לראשונה מרמות A לדרגת רמה גבוהה עדיין במדרג של B.

מחירי שוק הדירות

מחירי הדירות בישראל ממשיכים לזנק: מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי–אוגוסט 2024, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני–יולי 2024, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.3%. בפילוח לפי מחוזות נרשמו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (0.5%-), צפון (0.4%), חיפה (1.6%), מרכז (0.4%), תל אביב (0.1%) ודרום (0.3%). מחירי הדירות החדשות עלו ב-1.3%.
בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי–אוגוסט לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי– אוגוסט 2023 עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-6.3% (במדד הקודם ההתייקרות השנתית הייתה 5.8%). בפילוח לפי מחוזות נמצאו עליות מחירים במחוזות הבאים: חיפה (10.2%), מרכז (8.8%), צפון (6.3%), דרום (5.7%), ירושלים (5.1%) ותל-אביב (3.3%). מדד מחירי הדירות החדשות השנתי עלה ב-3.2%.

שכר הדירה

במדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט פורסם גם מדד שכר דירה. מהנתונים עולה כי בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 2.4% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.1%.
איך הפער הצפוי בין הריביות של ארה"ב וישראל ישפיע עלינו?