שערו היציג של הדולר נקבע היום בצהריים (שישי) על 4.081 שקלים לאחר שאתמול נקבע על 4.079 שקלים. לפני שלושה שבועות עמד על 3.863 - עלייה של כ-6% בשלושה שבועות. שערו של האירו נקבע על 4.30 שקלים לאחר שאתמול נקבע על 4.29 שקלים - גם כן עלייה של יותר מ-20 אגורות מתחילת המלחמה.
לפי ההערכות בשוק, בנק ישראל התערב אתמול (חמישי) במסחר ומכר כמה מאות מיליוני דולרים, אולם הצעד הזה רק בלם את עליית שער הדולר לשיא מזה 11.5 שנים. אלמלא ההתערבות ההערכה היא כי השער היציג היה גבוה באגורה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
לאור הירידות החדות בשקל, בנק ישראל הכריז כאמור לפני שבועיים וחצי על תוכנית יוצאת דופן למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד שקל. "הבנק יפעל בתקופה הקרובה בשוק ככל שיידרש על מנת למתן את התנודות בשער השקל ולספק את הנזילות הנדרשת להמשך הפעילות הסדירה של השווקים", אמרו אז.
עוד ציינו בבנק המרכזי, כי "בנוסף לתוכנית ה-30 מיליארד, ובמידת הצורך, אספקת הנזילות לשוק תתבצע גם ע"י הפעלת מנגנוני עסקאות SWAP של הבנק בשוק בסכום של עד 15 מיליארדי דולרים. בנק ישראל ממשיך לנטר את ההתפתחויות, עוקב אחר כלל השווקים ויפעל בכלים העומדים לרשותו בהתאם לצורך".
בתחילת השבוע החליטה הוועדה המוניטארית של בנק ישראל שלא לשנות את גובה הריבית במשק, שעומדת על 4.75%, למרות המלחמה ההחלטה נבעה בין היתר מכך שלצד המלחמה שפרצה וכניסת המשק להאטה משמעותית, כולל הוצאת עובדים רבים לחל"ת, שערי הדולר והאירו עלו באופן חד מול השקל, מה שגורם לעליות מחירים של כל מוצרי היבוא ומגביר את החשש לעלייה באינפלציה. זאת, למרות המלחמה ואווירת המיתון המתפתח במשק. פרט לכך עולים לאחרונה מחירי חומרי הגלם בעולם ובעיקר מחיר הנפט.
פורסם לראשונה: 15:54, 26.10.23