מחיר הדלק שוב עולה: הלילה בחצות (בין ראשון לשני) יעודכנו מחירי מוצרי הדלק הנמצאים בפיקוח לחודש יולי, הנמכרים לצרכן בתחנות הדלק. המחיר המרבי ביולי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 7.56 שקל לליטר, עלייה של 4 אגורות מעדכון קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 22 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם.
המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) לא יעלה על 6.46 שקל לליטר, עליה של 3 אגורות מעדכון קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 19 אגורות (ללא מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם.
נזכיר כי ביוני מחיר ליטר אוקטן 95 עמד על 7.52 שקלים, ירידה של 38 אגורות לעומת המחיר במאי.
1 צפייה בגלריה
תדלוק
תדלוק
תדלוק
(צילום: עמית שעל)
מאז ביטול הסבסוד על הבנזין בדצמבר 2023, מחיר הדלק עלה באופן עקבי, מלבד כאמור הירידה בחודש יוני. עלייה זו השפיעה על יוקר המחיה בישראל ותרמה לאינפלציה, כאשר היו לא פחות מחמש עליות רצופות במחיר, שהסתמכו ב-96 אגורות.
מחיר השיא בכל הזמנים לליטר אוקטן 95 עומד על 8.25 שקל, שנרשם בחודש ספטמבר של שנת 2012. אז, לפני כ-12 שנה, הגה ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשונה את הרעיון להפחית את המס על הדלק כדי להוזילו בתחנות, וזאת בצל התגברות הכעס בקרב הציבור כשנה לאחר המחאה הגדולה בדרישה ל"צדק חברתי" ברחובות בקיץ שנת 2011.
אחר כך ההנחה במס על הדלק בוטלה, אך חודשה על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן בקיץ 2022 - אז מחיר ליטר דלק בתחנות חצה שוב את ה-8 שקלים והגיע ל-8.08 שקלים, מה שגרם לממשלה להתערב במחיר ולהוזיל את המס. ה"סבסוד" של מס הדלק בוטל בתחילת שנת 2024 ע"י שר האוצר הנוכחי בצלאל סמוטריץ', בין היתר בשל הגירעון הגדל בעקבות המלחמה.
לאחרונה הציעו גורמים כלכליים לחדש את סבסוד מס הדלק על ידי הממשלה, במסגרת המאבק באינפלציה. לדברי גורמים כלכליים, כולל במשרדי האוצר והכלכלה, העלייה במחירי הדלק גרמה לאינפלציה כמעט בכל תחומי המשק. על פי חישובי כלכלנים, עליית מחירי הדלק מאז דצמבר 2023 תרמה כ-0.4% לעליית האינפלציה בישראל.
ועדת האנשים של המדינה 2024 - המערכה הכלכלית - עו״ד טלי ירון אלדר, נציבת מס הכנסה לשעבר, עו״ד בני דרייפוס, מנכ״ל מפעל הפיס, שאול שניידר, יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד
(צילום: סנטרל הפקות)