אין עוררין על כך שהשגרה בישראל משובשת מאז 7 באוקטובר. לעובדה זו השפעה על כל תחומי החיים, ובהם גם המיקוד בשמירה השוטפת על הבריאות. אלא שדווקא בזמנים קשים ומאתגרים הקפדה על אורח חיים בריא חיונית לטווח הרחוק ובדרך חוסכת הוצאות רפואיות.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אפליקציית active של כללית לא רק מסייעת למשתמשים בה להיות בריאים יותר, היא גם מתגמלת אותם על התנהגות בריאותית. האפליקציה מבוססת על מודל מוטיבציוני של צבירת מטבעות על עמידה ביעדים או משימות ועל יכולת להמירן למתנות אטרקטיביות מתחום הבריאות. המתנות הכי "מנוצלות" בכללית active הן: צמידים חכמים, אוזניות אלחוטיות, שוברים כספיים לרשתות ספורט, משקאות בריאות, משקל חכם וטיפולי רפואה משלימה.
בימים אלה התחדשה האפליקציה הפופולרית active בפיצ'ר חדש: תגמול על ביצוע בדיקות סקר וחיסונים.

יעדים יומיים וגם שבועיים

"כולם יודעים, וזו גם אמת מחקרית מוכחת, שפעילות גופנית מונעת תחלואה וכפועל יוצא מכך מפחיתה את ההוצאות בתחום הבריאות, אולם לא פשוט לגרום לאנשים לבצע פעילות. כולם רוצים, אבל בסוף אנשים לא מוצאים בעצמם כוחות או לא מצליחים להטמיע ולהתמיד בהרגלים האלה. לצורך כך הכנסנו באפליקציה תמריצים - הן חומריים, דוגמת מתנות או הטבות, והן רגשיים, שבאמצעותם נצליח להניע אנשים לפעולה, וזה גם מה שראינו שבאמת מצליח לקרות בפועל", כך פותח ומסביר עפר הדס, ראש אגף הסכמים ופיתוח שירותי בריאות בכללית מושלם, ומוסיף, כי "מהות התוכנית היא הצבת יעדים בתחום אורח חיים בריא, ומי שעומדים בהם, מקבלים תגמול במטבעות בריאות, שאותן אפשר להמיר להטבות".
עפר הדס, ראש אגף הסכמים ופיתוח שירותי בריאות בכללית מושלםעפר הדס, ראש אגף הסכמים ופיתוח שירותי בריאות בכללית מושלםצילום: באדיבות כללית
הדס מסביר, שמדובר באפליקציה הוליסטית הכוללת יעדים ממגוון סוגים - גם ספירת צעדים, גם הצבת יעד של פעילות אירובית המבוססת על מהירות ריצה או עליית דופק, גם דיווח על שתיית מים, שעות שינה ומשקל ותזונה, קריאת מאמרי בריאות ועוד. "חלק מהיעדים הם יומיים, אבל המשמעותיים יותר הם אלה השבועיים. היעדים עצמם אינם סטטיים, אלא מותאמים אישית למשתמש ומתכווננים לפי הפעילות שלו - ככל שהוא עומד בהם, ככה הם עולים בהדרגה. כך האפליקציה מושכת את המשתמשים בהדרגה קדימה, כל פעם קצת יותר ובתחומים שונים".
איך אתם מודדים את איכות השימוש בכללית active?
"אנחנו רואים תוצאות מטורפות, גם מבחינת הפעילות עצמה. במחקר שעשינו, חילקנו את הלקוחות לחמש קבוצות: ממי שמבצעים פעילות גופנית בעצימות יחסית גבוהה ועד מי שממעטים בה, ולאחר ארבעה חודשים עלתה הפעילות הגופנית של המשתמשים ב־86%, זה נתון מדהים. הפעילות בקרב המשתתפים הפחות פעילים עלתה ב־35%. מה שאנחנו עושים באפליקציה, פשוט עובד ומשפיע".
מה היקף המשתמשים ותדירות השימוש?
"יש כיום קרוב למיליון משתמשים רשומים בתוכנית. מעל 30% נכנסים לאפלקציה לפחות שלוש פעמים בחודש. המטרה בסוף היא לגרום לשינוי הרגלים, והאפליקציה נותנת פוש ראשוני ולמשך תקופה ארוכה מספיק כדי לייצר התמדה".
לאילו גילאים מיועדת כללית active?
"היא פתוחה מגיל 14 עד 120. בני נוער צריכים אישור הורים, ועבורם יצרנו מודל מותאם, שלא עוסק בתזונה ובמשקל, כי זה רגיש מדי, אבל אנחנו רואים לא מעט מהם שנכנסים לעניין".
2 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות כללית)

האפליקציה לא שוקטת על השמרים ובכללית דואגים לשפר ולהוסיף בה פיצ'רים נוספים שימקסמו את התוכנית, שנועדה לסייע בהתמדה על אורח חיים בריא. "יש עוד דברים שתורמים לבריאות, ובכללית מאוד רוצים לקדם אותם, ביניהם בדיקות תקופתיות, חלקן ממש מצילות חיים. למשל, בדיקת דם סמוי בצואה היא בדיקת סקר לסרטן מעי הגס, שמגיל 50 יש לבצע פעם בשנה. הבדיקה עולה באפליקציה כמשימה עבור לקוח, והוא מקבל המון מטבעות על ביצועה. זו הנעה לפעולה בדרך הכי פשוטה, והיא מוכיחה את עצמה".
אפשר לאפיין את פרופיל המשתמשים?
"הרוב הגדול, כ־50% הם בין 18 ל־40, וזה היה די צפוי. עד גיל 65+ - כ־38%, מעל גיל 65 – 12%, שעבור בני גיל זה כניסה לשירות דיגיטלי זה מרשים. שמעתי כבר יותר מסיפור אחד על סבים וסבתות שהחלו פתאום לצעוד, כי הם מקבלים מטבעות ומעבירים לנכדים. זה מניע אנשים בכל גיל".
לדברי הדס, שיטת התמריצים בכללית active מביאה לשינוי הרגלים בקרב הציבור הרחב ואפקטיבית גם לאורך זמן. "אנחנו עובדים שלוש וחצי שנים, ולמיטב ידיעתי אין בעולם תוכנית בהיקף כזה ועם תוצאות כאלה. אורח חיים בריא זה לא רק לצעוד או ללכת לחדר כושר, יש פה באמת פתרון הוליסטי ברמה של שישה מדדים שונים של אורח חיים בריא.
"עם כללית active הוכחנו, ששיטת התגמול על עמידה ביעדים עובדת בצורה אפקטיבית בקרב קבוצות גדולות מאוד – אנחנו היום קרובים למיליון משתמשים, ואנו רואים שלאורך זמן מדדי הבריאות משתפרים, כשהפעילות של המשתמשים הולכת ועולה".

כללית active במספרים

מספר משתמשים:
מתקרב למיליון, מתוכם 60% נשים ו־40% גברים
גיל רוב המשתמשים:
39-20, כ־44%
דוגמאות לתגמולים:
תיעוד גובה ומשקל:
820 מטבעות
מדידת לחץ דם במרפאה:
820 מטבעות
בדיקת קריאטינין בדם:
4,100 מטבעות
בדיקת פרופיל שומנים בדם: 4,100 מטבעות
בדיקת דם סמוי בצואה:
12,300 מטבעות