רק להגיד את המילה דמנציה, והחשש משתלט. ככל העוברות השנים והמחקר מתפתח, מסתבר, שגם אם אי אפשר לטפל במחלה לאחר התפרצותה, עדיין יש מה לעשות כדי לעכב את התפתחותה ולמנוע את הופעתה.
על פי ההגדרה הרפואית, דמנציה היא קובץ תסמינים, שמצביעים על פגיעה בתפקודי המוח הגבוהים, כמו בעיות זיכרון, שפה, זיהוי, תפיסה שיפוט, שינויים התנהגותיים וירידה תפקודית. עם התקדמות המחלה החולה יתקשה יותר ויותר בביצוע פעילויות יומיומיות, ועם הזמן ייעשה תלוי לחלוטין באחרים. הגורם המוכר והשכיח ביותר לדמנציה היא מחלת אלצהיימר, אותה מחלה ניוונית של המוח, שמחמירה בהדרגה (על פי הערכה, בישראל יש כיום כ־150,000 איש חולים). היא תוארה לראשונה לפני כ־100 שנה על ידי רופא גרמני, אלויס אלצהיימר, שאבחן אותה באישה בת 51.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

יש להדגיש. אבחון דמנציה ואלצהיימר חייב להתבצע באופן מקצועי על ידי רופא פסיכוגריאטר ובאמצעות מבחנים קוגניטיבים והערכה נוירופסיכולוגית. לא כל סימפטום שמופיע, כזה או אחר, מלמד על התפרצות המחלה. עוד יש להדגיש, כי אמנם אלצהיימר הוא הגורם המרכזי לדמנציה, אבל מדובר בשתי מחלות שונות מבחינת התמודדות וטיפול.
עוד יש לדעת, שלמרות שגם אנשים צעירים יכולים לפתח דמנציה או אלצהיימר, הסיכון ללקות במחלה זו גובר עם הגיל, כשאופי הסימפטומים וקצב השתנותם שונים מאדם לאדם.

סימנים שעלולים להעיד על דמנציה

1. אובדן זיכרון - מופיע בהדרגה, ומשפיע על זיכרון לטווח קצר או ארוך. בשלבים ראשונים החולים לא זוכרים דברים קטנים, חוזרים על אותו משפט מספר פעמים או שואלים שאלות חוזרות. בשלבים מאוחרים יותר הם מתקשים בזכירת שמות ופרטים חשובים.
2. בלבול - החולים לא תמיד מודעים למה שקורה סביבם, לא מבינים לעתים היכן הם נמצאים ומהו הזמן האמיתי, ומהו מצבם האישי. כדוגמא, חולה במחלה יכול לבקש לבקר את הוריו, כשאלו נפטרו מזה שנים.
3.הפרעה ביכולת הארגון והתכנון - החולים מבצעים טעויות במהלך ביצוע פעולות פשוטות למדי.
4.הפרעה בהתמצאות במרחב - החולים "הולכים לאיבוד" במקומות שאמורים להיות מוכרים להם.
5.שינויים באישיות - תופעה שפוגעת בעיקר במשפחה ובקרובים. השינוי עלול להתבטא בתוקפנות, פרנויה, הזיות ועוד.

האם אפשר לטפל בדמנציה?

כיום לא קיים טיפול לדמנציה, אך באמצעות שמירה על בריאות תקינה ומעקב אחר גורמי הסיכון לדמנציה וטיפול בהם, ניתן להפחית את הסיכון להתפתחותה ולמנוע את ההתדרדרות הקוגניטיבית. הטיפול תלוי בסוג הדמנציה, ויש להיוועץ ברופאים ובמומחים בתחום.
1. פסאודו דמנציה
הסתמנות קלינית דומה לדמנציה בחולים הסובלים מדיכאון. טיפול מתאים לדיכאון יכול לשפר ואף להעלים את התסמינים.
2. יש דמנציה הפיכה
התסמינים חולפים עם הטיפול במצב הרפואי הגורם לה. למשל: כשהבעיה היא מחסור בוויטמינים.
3. להיעזר במומחים בתחומם
להיעזר במומחים בתחומים ספציפיים, כגון שימור יכולות תקשורת עם החולה באמצעות קלינאי/ת תקשורת, שימור יכולות קוגניטיביות ותפקוד יומיומי, הקפדה על תפקודי הליכה ויציבות, ועל מצב תזונתי.
4. דיאטה בריאה ותוספי מזון
מומלץ לצרוך מזון עשיר באומגה 3, ויטמין E וירקות, ודל בשומן מן החי. לצרוך יין אדום במתינות, עד 50 סמ"ק ביום, לשתות 8–10 כוסות מים ביום. מומלץ ליטול חומצות השומן מסוג אומגה 3.
5. לשמור על פעילות גופנית קבועה וסדירה.
6. לשלב בשיגרה פעילות חברתית ואינטלקטואלית סדירה.
7. במקרים מסוימים, מוצע טיפול בתא לחץ.

2 צפייה בגלריה
ג'וליאן מור בפרימיירת הסרט ecilA llitS
ג'וליאן מור בפרימיירת הסרט ecilA llitS
ג'וליאן מור בפרימיירת הסרט ecilA llitS
(צילום: shutterstock)

דמנזיה בסרטים: נאמנים למציאות

1. היומן
דרמה רומנטית משנת 2004 כעיבוד לרומן של ניקולס ספארקס. בסרט מככבים ראיין גוסלינג (נוח) ורייצ'ל מקאדמס (אלי), כזוג צעיר שמתאהב בשנות ה-40. בהווה מסתבר, שאותה אישה מבוגרת, שמקריאים לה את הסיפור בבית אבות, היא אותה אלי, החולה בדימנציה, שמבקשת שיקראו לה את היומן כדי שתשיב לעצמה את הזיכרון מהעבר. לבכות מהתרגשות, להתפעל מכוחה של אהבה.
2. הרחק ממנה
הסרט משנת 2007, מעמיד במרכז סיפור אהבה של פיונה וגראנט, שחיים יחד כבר שנים. הסתבכות העלילה מתחילה כשזכרונה של פיונה מתחיל לתעתע בה, והיא עוברת להתגורר לבדה במסגרת חדשה.
3. עדיין אליס
דרמה, שיצאה לאקרנים ב־2014, ומבוססת על ספר של ליסה ג'נובה. מככבת בו ג'וליאן מור, שזכתה בפרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר על גילומה את אליס האולנד, פרופ' לבלשנות באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, שמאובחנת בגיל 50 במחלת אלצהיימר בהתבטאות מוקדמת. הסרט מתאר את ניסיון התמודדותה עם המחלת בצורה מכובדת ככל האפשר, ואת השפעת המחלה המידרדרת על חייה האישיים וחיי משפחתה.