בשעה טובה, את בהיריון ובקרוב תהפכי לאם לראשונה או תרחיבי את התא המשפחתי. את כבר ודאי מדמיינת את הלידה שאת חולמת עליה, אבל אולי גם חוששת מכאבים, אי נוחות או, חלילה, סיבוכים. בין שמדובר בלידה רגילה עם אלחוש או בלידה טבעית בשילוב אביזרים תומכים וטיפולים אלטרנטיביים, מערך היולדות של מרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית מעניק למי שבוחרות ללדת בו, את כל האמצעים לעשות זאת על־פי העדפותיהן, בשילוב מעטפת רפואית מקצועית ובלתי מתפשרת.
2 צפייה בגלריה
חדר לידה במרכז רפואי מאיר
חדר לידה במרכז רפואי מאיר
חדר לידה במרכז רפואי מאיר
(צילום: דוברות מאיר)

"היום אישה שמגיעה ללדת מחפשת גם חוויית לידה טובה ומוצלחת מבחינה רפואית – שזה הדבר הראשון שמנחה אותנו, אבל היא גם מתכננת לעצמה חוויה רגשית", מסבירה ד"ר גיל שכטר-מאור, מנהלת חדרי הלידה במרכז רפואי מאיר. "היום יש המון ידע והבנה בקרב נשים איך תיראה הלידה שלהן, אם זה מבחינת האלחוש, הפרטיות, המלווים, האווירה. כלומר מדובר באירוע שאינו רפואי גרידא, אלא חוויה משנת חיים. במאיר אנחנו מציבים את הפן הרפואי בראש סדר העדיפויות, אבל ברור לנו שחוויית הלידה כוללת מרכיבים נוספים, ושיש להציב במרכז את רצון האישה.
"פרט לצוות שמונה את טובי הרופאים והרופאות בארץ, אחד הדברים שמייחדים את המערך המצוין שלנו הוא שאנחנו קשובים מאוד לנשים ורואים את רצונותיהן, ללא פשרה על האיכות הרפואית. אנחנו לא קטנים מדי, וכך נחשפים למגוון גדול של מטופלות, לסיבוכים שצצים וליכולתנו להתמודד איתם, ואנחנו גם לא גדולים מדי, מה שמאפשר לנו להיות טובים מאוד במה שאנחנו עושים, ובד בבד להישאר מפוקסים על טובת האישה והחוויה שלה. אנחנו כל הזמן עם היד על הדופק לגבי רצון היולדות בחוויית לידה חיובית, תוך הבנה שאנחנו עובדים במסגרת רפואית, שהבטיחות והמקצועיות בה מעל הכול".
איזה סוגי לידות אפשריות במאיר?
"המערך כולל חדרי לידה רגילים וטבעיים, כשגם ברגילים אפשר לבצע לידה טבעית, ללא אלחוש, עם ציוד מתאים ועם יותר תנועתיות. החדרים הטבעיים פתוחים לכולן, ללא צורך ברישום או בתשלום. כמעט תמיד יש חדר זמין, והם מצוידים בכדור פיזיו ובג'קוזי שמאפשר לעבור במים את שלב הצירים הכואבים. עבור המעוניינות יש גם בריכת לידה, כשהמיילדות שלנו עברו הכשרה מיוחדת לכך. זו חוויה מדהימה ליולדת וגם לצוות. המיילדות במרכז רפואי מאיר הוכשרו בנוסף בהיפנובת'ינג (Hypnobirthing) ובספינינג בייבי.
ד"ר גיל שכטר־מאורד"ר גיל שכטר־מאורצילום: דוברות מאיר
"במהלך השבוע זמינים ליולדות טיפולי רפואה משלימה, כגון שיאצו ורפלקסולוגיה, עם מטפלות כללית רפואה משלימה, שמשתלבות היטב עם המיילדות שלנו. לאחרונה הוספנו טיפול במוזיקה בחדר הלידה. אחרי שבפגייה שלנו כבר הוכחה ההשפעה המיטיבה של מוזיקה על הדופק וההחלמה של הילודים, החלטנו לשלבה גם לצורך ההרפיה והתקדמות הלידה".
איזה מענה אתם מציעים ליולדות במקרה של כאבים?
"אפשר להיעזר בטיפולים האלטרנטיביים במערך או לבחור טיפול תרופתי להפחתת כאב. יש כדור פיזיו ליצירת תנועתיות שמקדמת לידה, אפשר להקל את הכאבים בעזרת שהייה מתחת למים, וכמובן גז צחוק, שניתן בשכיבה בחדר הלידה או אפידורל".
אילו שירותים עומדים לרשות היולדות?
"במסגרת שיתוף פעולה עם מחוז שרון־שומרון בכללית המיילדת מלווה את האישה מתחילת ההיריון. המיילדות שלנו מגיעות לקופת החולים בקהילה, מכירות את היולדת ומלוות אותה בכל הבדיקות, כולל ייעוץ מקיף ללידה עצמה. זה מחבר את היולדת לתהליך.
"מועדון היולדות שלנו מזמין את היולדת לערוך תוכנית לידה. זהו בעצם מסמך המפרט את הדרך שבה נרצה שהדברים יתנהלו בחדר לידה ביום שבו נגיע אליו: מי ילווה אותנו? האם יש טראומה מלידה קודמת? איזה חופש תנועה נרצה כשיופיעו הצירים, משככי כאבים, התערבויות וכן הלאה. בחדר הלידה יעשה הצוות את כל שניתן כדי לחבר בין תוכנית הלידה למצבם הרפואי של היולדת והיילוד תוך שמירה על בריאותם.
2 צפייה בגלריה
טיפולי רפואה משלימה בחדרי הלידה במאיר
טיפולי רפואה משלימה בחדרי הלידה במאיר
טיפולי רפואה משלימה בחדרי הלידה במאיר
(צילום: אפרת קופר)

"אנחנו מקיימים סיורי היכרות והכנה ומציעים גם קורסי הכנה ללידה - טכניקות שיכוך כאבים, מה להביא וכיוב', לצד קורסים בנושא סוכרת בהיריון, לידת תאומים, ניתוח קיסרי ועוד. כל אישה יכולה לבחור בקורס אחד או יותר, לפי הצורך.
"פרויקט מיוחד שלנו הוא פרויקט 'אלמה' הנותן מענה לקראת הלידה ובמהלכה לנשים שעברו טראומה בעברן - אלימות, פגיעה מינית (בילדות או כאישה בוגרת), או טראומה משמעותית בהריון קודם. זהו מסלול תומך שרואה את הטראומות שמאיימות על רגעי ההווה. הוא לא חושף מה שהיולדת מבקשת לשמור לעצמה. רק מאיר באור את הפחדים, ומוצא בעדינות את המקומות שניתן להקל עליהם לקראת הלידה.
"אנחנו מקפידים גם על עיבוד הלידה. לפעמים יש הבדל בין מה שהאישה תכננה למה שאירע בפועל. המיילדות שלנו מעבדות איתן את החוויה ומעניקות להן כלים להתקדם להחלמה ולאימהות חיובית".
ספרי על האשפוז לאחר הלידה?
"במערך היולדות חדרים מרווחים ופינה נוחה למלווה, שיכול לשהות לצד היולדת כל הזמן. יש הדרכות שונות, כמו הנקה ורחצה, והכול בתנאים טובים ונעימים. יש מחלקות ביות מלא עם אפס הפרדה, כשהאישה, בן הזוג והתינוק נמצאים מהרגע הראשון כיחידה אחת, וכמובן - תינוקייה, שמאפשרת ליולדת לנוח.
"הנשים שילדו כאן נפעמות מהצוות המסור, שרואה כל אחת ואינו קהה חושים מול סבלן ומצוקותיהן. אני עצמי מתרגשת עם כל יולדת ובן זוגה, כשאני רואה אותם ברגע שבו משתנים חייהם. עובד כאן צוות מצוין ומקצוען, שמאוהב בעשייה, והיולדות, שמרגישות שהן לא עוד אחת בשרשרת, חוזרות אלינו שוב ושוב. כל אחת היא עולם ומלואו, וזה גם הפידבק המחזק והמרגש שאנחנו מקבלים מהיולדות", מסכמת ד"ר שכטר־מאור.