חמין באוגוסט? אפשר להזיע רק מלשמוע את צמד המילים. כישראלים שחיים במדינה חמה, רובנו ודאי מזדהים עם הצורך לאכול בחודשי הקיץ הלוהטים אוכל קל ומרענן, כמו סלט או אבטיח. זה בדיוק כמו שאנחנו כבר יודעים, שהוספת ג'ינג'ר לתה מסייעת לנו בעת הצטננות. אבל מה הסיבה לכך? מדוע אנו מעדיפים בזמנים מסוימים מאכלים שונים?
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הרפואה הסינית פועלת על־פי חמישה יסודות – אש, אדמה, עץ, מתכת ומים, המסמלים חמש איכויות יסודיות, שמאפשרות להבין ולתאר את כל התופעות המחזוריות בטבע בכלל ובחיי האדם בפרט. תכונותיהם של חמשת האלמנטים נמצאות בכל אדם, אך בהדגשים שונים ובמצב של תנועה ושינוי.
לפי תפיסה זו, הקיץ מתחבר ליסוד האש, והוא מסמל הבשלה ושיא של תהליכים, למשל שיא בהתפתחות הפרחים והפירות. האיבר הקשור לאש הוא הלב, כאשר האש מסמלת תהליכים פיזיולוגים ונפשיים שהגיעו לשיאם. טיפוסי ה"אש" מאופיינים באנרגטיות רבה, אופי מוחצן ולעיתים נטייה להיפר־אקטיביות. בהתאם לכך גם מה שאנחנו אוכלים משפיע על התחושה שמשדר הגוף.

טרי, קר או מוקפץ

דוד פרלה, אחראי רפואה סינית במחלקת העור בבית החולים ע"ש שיבא תל השומר ומטפל מומחה בתחומו, מרחיב: "התזונה הסינית מתייחסת לטמפרטורה של מזונות, כלומר איזו תחושה נוצרת לנו בגוף אחרי שאנו אוכלים מזון מסוים. אם קר בחוץ – נרצה מזון מחמם, ואם חם - נרצה מזון מקרר, ומן הסתם הדבר קשור גם לטמפרטורה של הגוף. אם אתה טיפוס 'יאנג', כלומר חם, התזונה שלך צריכה להיות יותר מקררת כדי לאזן. אם אתה טיפוס 'ין', כלומר קר, תתאים יותר תזונה יותר מחממת, כאשר התזונה בכללותה צריכה להיות מאוזנת. כך למשל בחבל סצ'ואן שבסין צורכים מזון חריף עם איכות מחממת, אבל מאזנים את החריפות בעזרת עלים ירוקים בעלי איכות מצננת.
"בהמשך לכך, בקיץ בדרך כלל ההעדפה היא למזון שגדל מעל פני האדמה, בעוד בחורף ההעדפה היא דווקא למה שצומח מתחת לפני הקרקע, דוגמת שורשים. כמו כן כשמזג האוויר חם, עדיף לאכול את האוכל כשהוא טרי, קר או מוקפץ קלות, לעומת מזון בבישול ארוך או צלוי שעדיף בחורף.
3 צפייה בגלריה
דוד פרלה
דוד פרלה
דוד פרלה
(צילום: פרטי)

"בהיבט הרפואי יש מחלות עור דלקתיות רבות שמאופיינות בחום, כגון פסוריאזיס, אטופיק דרמטיטיס ועוד, לצד דלקות פרקים כרוניות. גם במקרים אלה מומלץ לצרוך מזונות עם איכות מקררת כדי להפחית דלקתיות בגוף".
מול מגוון סוגי התזונה הפופולריים כיום, דוגמת רואו פוד, פליאו או קטוגני, הסינים דוגלים בתזונה מאוזנת, הכוללת מגוון צורות הכנה. "אם תאכל יותר מדי אוכל מקרר, אתה עלול להחליש את מערכת העיכול. בקיץ - יותר מזונות מקררים ומעט מחממים, ובחורף להיפך", מסביר פרלה ומוסיף, שלמזון עצמו יש טמפרטורה, והוא משפיע על הגוף אחרי שהוא נאכל. למשל לג'ינג'ר יש איכות מחממת, לעומת חסה ונענע, שלהן איכות מקררת.

קר, מתחמם, חם

דוגמאות למזונות עם איכות מקררת ואיכות מחממת וגם חסרי ההשפעה:
המקררים
ירקות - מלפפון, ברוקולי, חסה, עגבנייה, בקצ'וי, כרוב סיני, גמבה, אבוקדו, פטריות שמפיניון, צנון, עלי צנון, תרד, סלק אדום, אספרגוס וגם אצות שנחשבות למזון מקרר מצוין.
פירות - אבטיח, בננה, תפוח, אגס, מלון, תפוז, אשכולית, מנגו, שסק, אפרסמון וקרמבולה.
קטניות, דגנים, זרעים ושמנים - גריסים, דוחן, חיטה, טופו, פולי סויה צהובים, סובין חיטה, שעועית מאש, שעועית לימה, שעועית ירוקה, עשב חיטה, עשב שעורה, שמן סומסום.
הניטרליים
לצד המזונות המקררים, יש מזונות, שצריכתם חסרת השפעה על חום הגוף:
ירקות – גזר, דלעת, כרוב, תפוחי אדמה, בטטה, תירס, נבטים, קולרבי, פטריות שיטאקי, ארטישוק ירושלמי.
פירות – ענבים, מישמש, שזיף, קוקוס, אננס, תאנה, שקדים וזיתים.
קטניות, דגנים, זרעים ושמנים - אורז לבן, אפונה, עדשים, פול, שיפון ושעועית ירוקה, שעועית אזוקי ועוד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ומה באשר לבשר ודגים?
"בשר הוא מזון מחמם, במיוחד בשר כבש. מי שסובל מחום, כדאי לו להמעיט בבשר אדום או עוף ולהסתפק בצריכתם עד פעמיים בשבוע", אומר פרלה. לעומת זאת, דגים הם מזון יותר ניטרלי, והעובדה שהם מכילים אומגה 3 מועילה לגוף בכל עונה. "הדגים באים מהים, וברפואה הסינית הים נחשב ל'ין' – כלומר פחות מחמם", הוא מסביר ומוסיף, שתחום מוצרי החלב קשור פחות לסוגיית טמפרטורה, וההמלצה היא להעדיף חלב עיזים, מהסיבה שהוא מתעכל בקלות רבה יותר בגוף.
מאילו מזונות כדאי להימנע, כשהטמפרטורות בחוץ גבוהות?
"רצוי להימנע משום ומבצל טריים, ממזון חריף ומתובל מאוד בתבלינים, כמו קינמון, פפריקה, הל וג'ינג'ר, ואף לוותר על יין ואלכוהול. גם לקפה יש תכונות מחממות מאוד, ועדיף תה ירוק או תה עם נענע, שנחשבת לחריף מקרר".