באמצע חודש ינואר חשפה חברת גוגל את "איימי" AMIE (Articulate Medical Intelligence Explorer), צ'טבוט ייחודי לתחום הרפואה המונע על ידי בינה מלאכותית יוצרת. אחרי תהליך ארוך של אימון המערכת והתגברות על מכשולים רבים באיחוד המידע העצום, נערך מחקר ראש בראש מול רופאי משפחה. במחקר הצ'טבוט "איימי" התחרה מול 20 רופאים ורופאות, שבאופן רנדומלי נתנו ייעוץ ואבחון ל־149 מקרים רפואיים בהתמחויות ותחומים שונים למטופלים מדומים, שגילמו שחקנים מקצועיים. כל הייעוצים בוצעו באמצעות התכתבות בלבד.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התוצאה הייתה מדהימה, "איימי" הפגין יכולות טובות יותר מרופאים אנושיים באבחון מצבים רפואיים שונים, הפגין דיוק גבוה יותר באבחון מצבי נשימה ומצבים קרדיו־וסקולריים בהשוואה לרופאים ראשוניים (משפחה). מה שמדהים עוד יותר הוא שהמערכת מבוססת למידת מכונה, שעדיין נמצאת בשלב הניסוי, הפגינה רמה דומה של אמפתיה כלפי המטופלים. כמו כן "איימי" הצטיין בקריטריונים שונים של איכות השיחה, לרבות נימוס, הסבר על תנאים וטיפולים, כנות וביטויי אכפתיות ומחויבות כלפי המטופלים.
בגוגל הדגישו, כי מדובר בתוצאות ראשוניות, ונראה שגם נזהרו בכבודם של הרופאים ואמרו, כי הצ'טבוט לא נבדק על חולים אמיתיים עם בעיות בריאותיות ממשיות, ונדרשים עוד מחקרים בעולם האמיתי. חוקרי גוגל גם הכירו במגבלות של "איימי" שלדבריהם, לא אמור להחליף אינטראקציות עם רופאים.
דווקא בישראל נראה שהדור הצעיר של הרופאים והרופאות לא מפחד מהבינה המלאכותית היוצרת, וכבר בוחן את גבולותיה ואת היכולות שלה אל מול הידע של הרופא הישראלי. ד"ר ערן כהן, מתמחה בפסיכיאטריה במרכז הרפואי לבריאות הנפש לב השרון, יחד עם ד"ר אוריאל כץ, סטאז'ר בבית החולים וולפסון, פרסמו לאחרונה מאמר בכתב העת היוקרתי לרפואה "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין", שממנו עולה, שצ'ט GPT 4 הצליח לעבור את מבחני הרישוי לרפואה שניתנו למתמחים במקצועות ילדים, כירורגיה כללית, פסיכיאטריה ורפואה פנימית. יותר מכך בחלק מהמבחנים הוא מקבל ציונים טובים יותר מהמתמחים.
צ'ט GPT 4 קיבל ציון ממוצע טוב יותר מהמתמחים בפסיכיאטריה, השתווה לממוצע הציונים של המתמחים בפנימית ובכירורגיה כללית, אך נפל בממוצע אל מול המתמחים ברפואת ילדים. כמו כן הציונים שלו היו יותר יציבים ביחס לטווח הציונים של המתמחים. יחד עם זאת, באף אחד מהמקצועות הוא לא הצליח להביס את המתמחה שקיבל את הציון הגבוה ביותר. המסקנות של החוקרים הישראלים הצעירים היו, שהקפיצה הטכנולוגית מ־GPT 3.5 ל־GPT 4 מסמנת אבן דרך קריטית, שבה בינה מלאכותית יוצרת מצליחה להשיג ביצועים ברמת רופא. "ממצאים אלה מדגישים את הבשלות הפוטנציאלית של הטכנולוגיה, ודוחקים בקהילה הרפואית לחקור את היישומים הנרחבים שלה".
יישומים אלו כבר מתחילים לקבל ביטוי בישראל ובמיוחד בתחומים שבהם קיים מחסור עצום ברופאים ובצוותים רפואיים, לצד תחומים בהם יש עומסים כבדים על הרופאים כתוצאה מהזדקנות האוכלוסייה בישראל.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בריאות הנפש

אחד היישומים החשובים לתקופתנו, כאשר ישראל מתמודדת עם משבר בריאות הנפש הלאומי בקנה מידה עצום, הוא פיתוח של חברת הטכנולוגיה טליאז הישראלית, שכבר מיושם בישראל ובבריטניה. Healthy mind, שירות פסיכיאטרי אינטגרטיבי שפיתחה, מבצע באופן דיגיטלי מיון - אבחון – טיפול פסיכיאטרי – מרשם וסיכום בשילוב AI ומעקב אחרי הטיפול התרופתי. ד"ר דקל טליאז, חוקר מוח ומייסד החברה: "פלטפורמת התוכנה שפיתחנו לניהול המהלך הקליני בתחום בריאות הנפש, מאפשרת קיצור משמעותי של זמני ההמתנה לפסיכיאטר, יעול זמן המטפל ויעול תהליך התאמת הטיפול. באמצעות אלגוריתמים מבוססי בינה חישובית, המערכת מייעלת את המיון הראשוני למטופלי בריאות הנפש, את איסוף הנתונים הקליניים, ואת הסיכום הרפואי.
ד"ר דקל טליאזד"ר דקל טליאזצילום: פרטי
בנוסף לכך, אלגוריתמים מבוססי למידת מכונה שפיתחנו מאפשרים למערכת לתמוך בהתאמת הטיפול על ידי הפסיכיאטר ובכך מסייעים בקיצור הסבל למטופל. המערכת מאפשרת למטופל לקבל טיפול יעיל בתוך זמן קצר, תוך שהיא אוספת ומסכמת לרופא את כל נתוני המטופל, ומסייעת לרופא להתמקד באיבחון ובהחלטה הטיפולית. בתום הפגישה עם המטופל הרופא מקבל סיכום אוטומטי ודו"ח המפרט את סוגי הטיפול השונים וסיכויי ההתאמה שלהם למטופל הספציפי. כמובן שההחלטה הקלינית מתקבלת על ידי הרופא על בסיס ניסיונו, אבל הטכנולוגיה שלנו מסייעת לרופאים לייעל דרמטית את זמנם, והזמן שלהם הוא משאב במחסור עצום".

רפואת עיניים

חברת רוש ישראל, Start-Up Nation Central ובית חולים בילינסון השיקו בתחילת השנה תוכנית לאיתור סטרטאפים ישראלים בתחום מחלות הרשתית, במסגרת פלטפורמת החדשנות Roche for a Better Future. התוכנית, שנערכה בהשתתפות רשות החדשנות, איגוד העיניים ואלמדה ונצ'רס, נועדה לאתר טכנולוגיה חדשנית, שתיתן מענה לצורכי המטופלים במחלות רשתית, המהוות הגורם העיקרי לאובדן ראייה בגיל המבוגר ובקרב חולי סוכרת. מחלות אלו מייצרות עומס עצום על רופאי העיניים.
הסטרטאפ שנבחר, הציג טכנולוגיית בינה מלאכותית שתנתח את הנתונים מרחוק ולמעשה, תאפשר להעביר את האבחון מהמרפאה אל הבית. NOTAL VISION הישראלית מספקת שירותי בריאות דיגיטליים ממוקדי מטופלים לניטור מרחוק. הטכנולוגיה שהחברה פיתחה, מרחיבה את הניטור של מחלות רשתית מהמרפאה לבית, ומספקת לרופאי עיניים כלי אבחון מרחוק כדי לתמוך בטיפול בחולים. הטכנולוגיה מאפשרת גישה מוכחת לניטור עצמי ואבחון ביתי, ניתוח נתונים בעזרת בינה מלאכותית ומערך תמיכת לקוחות, ועוזרת לשמר את הראייה בקרב המטופלים לטווח ארוך.
פלטפורמת Home OCT, שפותחה במרכז הטכנולוגי של החברה בת"א, מיועדת לתמוך בטיפול מותאם אישית על ידי ניטור מרחוק של פעילות המחלה והתגובות לטיפול. בכך הטכנולוגיה תפחית את עומס הביקורים במרפאה וגם תקדם התמדה והיענות לטיפול לאורך זמן.
החברה זכתה למענק כספי ולמעטפת מלאה לביצוע מחקר קליני בבית החולים בילינסון. המחקר הקליני יאפשר לחברה להוכיח את האפקטיביות של הטכנולוגיה שלה בעולם האמיתי. בנוסף NOTAL VISION תקבל תמיכה וליווי של בית החולים, חברת רוש וטובי המומחים בישראל.
אבי דנציגר, מנכ"ל רוש ישראל, הדגיש, כי "בתקופה זו יותר מתמיד ראינו חשיבות גדולה לקדם טכנולוגיות ישראליות, במסגרת Roche For a Better Future. מצאנו כאן, כמו תמיד, יזמים מדהימים עם פתרונות טכנולוגיים ברמה העולמית, ובאמת הרגשנו שאנחנו בוחרים פתרון מעולה מבין שש הטכנולוגיות המעולות שהגיעו לגמר".
גידי בנימיני נוטל, CTO ומנהל הפעילות בישראל של NOTAL VISION, מוסיף: "יש חשיבות רבה להצלחה שלנו בשלב הבא - שלב הפיילוט. הפתרון של NOTAL VISION יחולל מהפכה בטיפול בחולי רשתית ויאפשר לנטר אותם מרחוק בנוחות של ביתם".
לסיכום שאלנו את צ'ט GPT עד כמה AI חיוני לשירותי הרפואה בימנו, וזו תשובתו: AI משנה את השירותים הרפואיים על ידי שיפור האבחון, התאמה אישית של הטיפול ושיפור היעילות התפעולית. ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתקדם, תפקידה של בינה מלאכותית בתחום הבריאות עשוי להתרחב, מה שהופך אותה לכלי הכרחי למתן טיפול איכותי, יעיל וממוקד מטופל.