מיפוי הגנום האנושי היווה פריצת דרך בהבנת מחלות, בינהן סרטן. עם זיהויים של מאות גנים הקשורים להתפתחות סרטן, חוקרים הבינו, שקיימת שונות ברמה המולקולרית הבסיסית בין גידולים ממאירים שמקורם באיברים שונים וכאלה מאותו איבר. למעשה התפתחה ההבנה ששינויים גנטיים (מוטציות) שהתרחשו בגנים מסוימים גורמים להתפתחות ושגשוג המחלה. כך למשל נמצא שמוטציות בגנים כמו האונקוגן EGFR, גורמים להתפתחות ושגשוג סרטן הריאה ועל סמך זאת פותחו תרופות המכוונות לגידול המבטא מוטציות בגן זה. זיהוי אפקטיבי של המוטציות הגורמות להפיכת תא בריא לתא סרטני מסייע למצוא את התרופה שיכולה לעצור את התפשטות הגידול.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אחד הפיתוחים המהפכניים המסייעים לדייק את האבחון והטיפול בסרטן הוא היכולת לזהות מוטציות בגנים רבים בו זמנית בבדיקה גנומית מבוססת ביופסיה נוזלית (מדגימת דם לא פולשנית). מאז תחילת המאה ה־21 פותחו טכנולוגיות לריצוף דנ"א מהדור החדש (Next Generation Sequencing) NGS, שמאפשרות לסרוק במקביל מאות ואלפי גנים ולפיכך לזהות את המוטציות בגידול החולה שעשויים לגרום לשגשוג המחלה שלו. הבדיקה מתבצעת על רקמת הגידול הסרטני הנלקחת בביופסיה או בניתוח. למעשה, טכנולוגיה זו, הובילה לעידן של רפואה אונקולוגית מותאמת אישית, שהובילה לפיתוח תרופות ממוקדי מטרה על סמך ממצאי הבדיקה שמשפרות את הישרדות ואיכות חייהם של החולים.
בשנים האחרונות פותחה בדיקת Guardant360 (גארדנט 360) – בדיקה גנומית פורצת דרך המבוססת על ביופסיה נוזלית מדגימת דם. בדיקה זו מסייעת באיתור המוטציות בגידול של חולי סרטן בשלבים שונים של המחלה גם במקרים שאין דגימה זמינה מרקמת הגידול או במצבים בהם המחלה מתקדמת תחת טיפול ורוצים לקבל תמונה מלאה של המוטציות בכלל מוקדי הגידול ללא ביצוע של ביופסיות פולשניות. Guardant360 מבוצעת באמצעות בדיקת דם פשוטה, שממנה מפיקים מקטעי דנ"א חופשי המופרשים למחזור הדם גם מתאי הגידול, וניתן לרצף אותם בטכנולוגיה דיגיטלית מתקדמת. בבדיקה נסרקים מאות גנים במטרה לאתר שינויים שהתרחשו בדנ"א שמקורו מהגידול הסרטני. תוצאות הבדיקה מתקבלות בתוך כשבוע ימים, ללא צורך בביופסיה פולשנית ואלה היתרונות הגדולים שלה לצד רגישות מאוד גבוהה בזיהוי השינויים.
"כיום במסגרת הטיפול בסרטן אנחנו עורכים לחולה מספר בדיקות אבחון לשם החלטה על טיפול מותאם אישית", מסביר ד"ר עבד אגבאריה, מנהל המכון האונקולוגי בבני ציון. "תחילה מבוצעת בדיקה פתולוגית מרקמת הגידול לקבוע את מקור וסוג הגידול. בשנים האחרונות, מלבד הבדיקה הפתולוגית, נוספו בדיקות מולקולריות, במסגרתן לוקחים את הרקמה מהגידול ובאמצעות בדיקות אלה מבצעים ריצוף גנומי, כדי למצוא מוטציות/שינויים גנומיים ברי טיפול ממוקד. בדיקות אלו הפכו עבורנו לחלק אינטגרלי מתהליך האבחון וההחלטה על הטיפול"

למנוע סיבוכי ביופסיה נוספת

"אנו כבר יודעים לזהות מוטציות בכ־500 גנים ואף יותר, אבל רק עבור כ־10 מהם קיים טיפול ממוקד מטרה. הגנים המובילים הם: EGFR - בכ־15% מהחולים; KRAS - בכ־12% ;ALK בכ־4-5% ועוד מספר גנים, שמוטציות בהם שכיחות ב־1-2% מהחולים, סך הכול מוצאים בקרב 40-45% מהחולים מוטציות שניתן לטפל בהן. זה מאפשר לנו לתת טיפול ביולוגי מכוון מטרה, עם יעילות מצוינת, ועם תופעות לוואי פחותות מכימותרפיה".
2 צפייה בגלריה
ד"ר עבד אגבאריה
ד"ר עבד אגבאריה
ד"ר עבד אגבאריה
(צילום: פרטי)

כאמור, לצורך השגת תאי גידול, נלקחת ביופסיה פולשנית של רקמה מהגידול ישירות מאיבר הנגוע. הרקמה עוברת בדיקה פתולוגית, ומה שנשאר ממנה עובר לבדיקות מולקולריות. אלא שלא תמיד זה מספק לאבחון מיטבי, וכאן נכנסת לתמונה הביופסיה הנוזלית. ד"ר אגבאריה: "לא תמיד ניתן לקחת מספיק חומר עם תאים מהרקמה, ואז לא ניתן לבצע בדיקה מולקולרית, שהיא חיונית להחלטה על הטיפול. לקחת שוב ביופסיה, זה תהליך מורכב הכרוך בסיכונים. כמו כן יש חולים שהגידול נמצא במקום שלא מאפשר גישה לבצע ביופסיה באמצעות מחט, וניתוח עלול להיות מסוכן עבורם בשל מצבם הרפואי. הבדיקה הגנומית בביופסיה נוזלית מתבצעת על בדיקת דם. תאי הגידול, כמו תאים נורמליים מפרישים דנ"א למחזור הדם. בבדיקה הגנומית על דגימת דם אנחנו מפיקים את שאריות הדנ"א החופשי של הגידול הנמצא בזרם הדם, ואת אותן בדיקות מולקולרית שעשינו על רקמת הגידול, אנחנו עושים כעת דנ"א שאנחנו מפיקים ממחזור הדם. כך חסכנו מהחולה ביופסיה מיותרת שכרוכה בסיבוכים, וביצענו בדיקה שהיא קלה יותר עבורו". לדבריו, לבדיקת הביופסיה הנוזלית יתרון מובהק בכך שהיא מייצגת את כלל תאי הגידול, שכן העקבות הדנ"א הן של תאי הגידול הראשוני והן התאים הממאירים מהגרורות זורמים במחזור הדם.
הבדיקה מסייעת גם במקרים בהם המטופל אובחן וקיבל טיפול תרופתי אולם בשלב מסוים, התפתחה עמידות לטיפול עקב התפתחות מוטציה חדשה שגורמת לשגשוג של המחלה. במקרים כאלו ניתן לבצע שוב ביופסיה נוזלית כדי לגלות את אותה המוטציה ולנסות ולהתאים לה טיפול ממוקד. "באופן אישי, צברתי ניסיון עשיר עם הביופסיה הנוזלית של 'גארדנט 360', ואני ממליץ עליה למי שמחזיק בביטוח פרטי", אומר ד"ר אגבאריה.
לא רק בסרטן ריאה
כמי שעוסק בטיפול בסרטן ריאות, סוגי גידולים שעבורם קיימים טיפולים ממוקדי מטרה למספר גדול יחסית של מוטציות, ד"ר אגבאריה מספר שהבדיקות המולקולריות הפכו לחלק קריטי באבחון ובהחלטה הטיפולית. "כיום ניתן להשתמש בבדיקה הזו גם בגידולים נוספים, בהם המעי, הלבלב, השד, הערמונית ועוד. חשוב לי לוודא שהמטופל יודע מה האפשרויות שעומדות בפניו, וכשיש ביטוח פרטי ישנן הרבה יותר אפשרויות", הוא מסכם.