"ניתן לראות את המסירות והמחויבות הטוטאלית של הצוותים הרפואיים, קופות החולים, בתי החולים ומערכת הבריאות כולה עוד מימיה הראשונים של המלחמה. מתקפת הטרור האכזרית על מדינת ישראל בשבעה באוקטובר יצרה מציאות מורכבת וקשה, ועוררה חרדה, לחץ ומצוקה - דבר שהביא לזינוק במספר האזרחים הנדרשים לטיפול נפשי מיידי ראשוני וכן טיפול המשכי. היה לנו ברור עוד בימים הראשונים של המלחמה, כי המצב הקשה שנוצר במדינה לא יצר רק פצועים בגוף, אלא כי צפוי זינוק משמעותי בנפגעים ברמה הנפשית״, אומרת מנכ"לית מכבי סיגל דדון־לוי.
1 צפייה בגלריה
סיגל דדון־לוי
סיגל דדון־לוי
סיגל דדון־לוי
(צילום: עופר חג'יוב)

על־פי סקר שערכה מכבי שירותי בריאות במלאת חצי שנה למלחמה עולה, כי כל ישראלי רביעי מעיד כי הוא מרגיש צורך בקבלת סיוע נפשי מאנשי המקצוע. "כחלק מהמאמץ הלאומי, במכבי הגדרנו את בריאות הנפש כפרויקט אסטרטגי, וכל הארגון פועל כדי לחזק ולעבות את מעגל המטפלים, תוך הוספת כלים טכנולוגיים", מתארת דדון־לוי. "פתחנו 15 שלוחות חדשות של בריאות הנפש ועוד 10 מרפאות חדשות נוספות צפויות להיפתח בשנה הקרובה. ביצענו הכשרה לרופאי משפחה וילדים לטיפול גם בתחום בריאות הנפש וכן ביצענו גיוס מסיבי של מטפלים חדשים למערך. אלה הם רק חלק מהצעדים שהובלנו במכבי מפרוץ המלחמה, במטרה להרחיב את מערך בריאות הנפש. הגדלנו בלמעלה מ־40% את כמות המפגשים והביקורים במרפאות הרב־מקצועיות שלנו, והגדלנו גם את כמות הביקורים אצל פסיכיאטריים ב־4,500 ביקורים נוספים בארבעת החודשים הראשונים של השנה", אומרת דדון־לוי.
"בנוסף אנו מטמיעים טכנולוגיות חדשות לאבחון וטיפול ראשוני בבריאות הנפש. לדוגמה, אנו נכניס בקרוב לשירות מכבי אפליקציה למען חברי מכבי, אשר תבצע הערכת מצב נפשי באופן מקוון, ותאפשר קבלת המלצה להמשך טיפול באופן מותאם אישית. הפיתוח יסייע בהפחתת חסמים בזמינות לטיפול בתחום בריאות הנפש, שהביקוש אליו עולה כל העת. ההערכה הדיגיטלית הראשונית תסייע לנו להעניק טיפול ממוקד, המותאם אישית לצרכיו הייחודיים של המטופל, ובכך נאפשר יעילות במענה תוך שיפור הזמינות", מסבירה דדון־לוי.
"החובה שלנו היא להמשיך לפתח ולהרחיב את מערך בריאות הנפש, וכדי להתמודד עם אתגר עצום זה נדרש שינוי פרדיגמות. קיים צורך עמוק בוודאות תקציבית והקמת צוות רב־ארגוני, שיבחן את הפעילות להרחבת כוח האדם בתחום, יקבע יעדים ומדדי הצלחה, יבצע חלוקה חכמה בין רפואת הקהילה לבתי החולים, ובאמצעות כל אלו, נוכל יחד לחזק את מערך בריאות הנפש, שכעת ברור לכולם עד כמה הוא חשוב וקריטי עבור כל תושב ותושבת במדינת ישראל״, מסכמת דדון־לוי.