בחדרי הלידה, בכמה עשרות שנים אחרונות, התרגלו לראות נשים שיולדות את הילד הראשון שלהן, כשהן מקוטלגות במשבצת של "נשים מבוגרות", כשלפי ההגדרה הרפואית, היריון בגיל מבוגר מיוחס לאישה שעברה את גיל ה־40. התקדמות הרפואה, המדע והטכנולגיה, הגדילו את כמות הנשים שחוות היריון בגיל מבוגר, והתופעה הולכת ומתרחבת. יותר ויותר נשים, בישראל ובעולם, בוחרות שלא לתת לגיל להוות מכשול בפני הרצון שלהן לממש את האימהות, ולא נדיר עוד לפגוש יולדות בנות 45 ומעלה, כשהן מרוצות ומחויכות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

להיריון בגיל מבוגר יכולות להוביל סיבות שונות. זה יכול להגיע בעקבות שינויים של התא המשפחתי, שאנו עדים להם בעשורים האחרונים, יכול להיות תוצאה של רצון האישה לממש קודם לימודים גבוהים וקריירה, ויש גם יותר אימהות חד־הוריות בגיל מבוגר.
"בשנים האחרונות פוגשים יותר נשים, שהתחילו להכין את התוכנית המיילדותית שלהן בגיל ממוצע של 30 עד 32, בערך 10 שנים מאוחר יותר ממה שהיה מקובל לפני כ־15 עד 20 שנה", אומרת פרופ' טל בירון, מנהלת אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא. "יש אחוז הולך וגדל של נשים, שיולדות מעל גיל 40, שמוגדר בספרות הרפואית כגיל מבוגר להיריון. היריון בגיל 45 ומעלה כבר נחשב להיריון בגיל מבוגר מאוד. מדובר בתופעה כלל עולמית, כשישראל ידועה כמדינה שבה שיעורי הפריון הם מהגבוהים בעולם".

היריון בגיל מבוגר: היתרונות והסיכונים

להיריון בגיל מבוגר, כמו לעוד דברים בגילאים אלו, יש צדדים חיוביים ויש פחות חיוביים, שיש לדעת אותם ולקחת אותם בחשבון. חשוב לדעת, שבצד היכולות הרפואיות והטכנולוגיות, שמאפשרות היריון בגיל מבוגר, מחקרים מצביעים על סיבוכים וסיכונים לאם ולעובר, הקשורים לגיל, כדוגמת דימומים, לחץ דם גבוה, בעיות נשימה, סכרת היריון, רעלת היריון ולעיתים גם בעיות בהתפתחות העובר. לזה מוסיפה פרופ' בירון נקודה חשובה. "אם פעם חשבנו שרק גיל האם הוא גורם סיכון, היום אנחנו יודעים שגם גיל אב מבוגר מעלה סיכון לכל מיני מחלות, שעלולות להופיע בעובר, בעיקר אוטיזם והפרעות התפתחות. לרוב, לבנות 40 ומעלה יש בני זוג מבוגרים, והסיכון בולט בקרב אבות שעברו את גיל ה־50. אם פעם ידענו לדבר על גנטיקה רק בהקשר של תסמונת דאון, היום אנחנו יודעים שהגנטיקה משפיעה במקומות נוספים, הקשורים בהתפתחות העובר".
3 צפייה בגלריה
פרופ' טל בירון־שנטל, מנהלת אגף נשים ויולדות, המרכז הרפואי מאיר - כפר סבא
פרופ' טל בירון־שנטל, מנהלת אגף נשים ויולדות, המרכז הרפואי מאיר - כפר סבא
פרופ' טל בירון־שנטל, מנהלת אגף נשים ויולדות, המרכז הרפואי מאיר - כפר סבא
(צילום: המרכז הרפואי מאיר - כפר סבא)

נשים, שבוחרות להיכנס להיריון בגיל מבוגר, צריכות לדעת את הסיכונים הכרוכים בו, ולערוך לכל אורך התקופה בדיקות ומעקב בצורה תקינה ויסודית. בסופו של דבר זה מה שיכול להבטיח את בריאות האם והעובר. "סיבוכים משמעותיים בהיריון עלולים לקרות גם בגילאים צעירים, אבל ככל שגיל האישה ההריונית עולה, כך ההיריון דורש התייחסות מיוחדת", אומרת פרופ' בירון. "יש נשים, שמגיעות לגילים אלו עם מחלות רקע, כדוגמת משקל עודף, יתר לחץ דם, סכרת ועוד תסמינים רפואיים, שמעלים בצורה משמעותית את הסיכון לתחלואה נלווית בהיריון, שתוביל ללידה מוקדמת ו/או לניתוח קיסרי.
כמו כן לא מעט מהריונות אלה הושגו באמצעות טיפולי פריון, שמגדילים את הסיכוי להיריון רב־עוברי, כדוגמת תאומים, שבהגדרתו הוא היריון בסיכון".
עד כמה היריון הופך מכביד יותר, ככל שעולה גיל האישה ההרה?
"כל היריון הוא מאמץ. זה לסחוב משהו כבד במשך תקופה ארוכה יחסית, שבה מופעל לחץ על הגב, המפרקים והשרירים, ולנשים מבוגרות זה קשה יותר. גם תהליך הלידה עצמו דורש כושר וכוח, שלא תמיד מתאים לנשים בגיל מבוגר. אסייג זאת ואומר, שיש נשים בנות 40 שמגיעות רזות, בריאות ועם כושר טוב, ותוצאות הבדיקות שלהן ותהליך הלידה יהיו טובים וקלים יותר משל נשים שמגיעות עם משקל עודף או בעיה בריאותית אחרת".
וכאן המקום להזכיר גם את יתרונות הגיל המבוגר בהקשר זה. "נשים מבוגרות לוקחות את הדברים בפרופורציות נכונות, הן כבר חוו דבר או שניים בחייהן, יודעות מה הן רוצות ומוכנות לכל התהליך. אומנם בסוף הגיל עושה את שלו, ואנחנו לא יכולים לגמרי לבטל אותו, אבל זה לא אומר שאישה אמורה לוותר על החלום הזה שלה. היום, בזכות טכנולוגיות מתקדמות ותרופות מתקדמות, הרבה נשים מגיעות לנקודה זו בחייהן עם בריאות מאוזנת, וההיריון הוא אפשרות שמתקיימת במציאות".
גם עולם המושגים לובש צורה חדשה עם התפתחות התופעה. כדוגמה, במקום המושג היריון בסיכון גבוה, שנשמע מפחיד משהו, הוחלף המושג ב"רפואת האם והעובר".
בנוסף התפתחה ברפואת הנשים תת־התמחות מותאמת לתחום. המומחים לנושא יודעים לשלב בין גורמי סיכון וצרכים של היריון בגיל מבוגר למינימום פגיעה בעובר ולהפך. "בהיריון כזה, למעשה, מטפלים בשניים", מסבירה פרופ' בירון.
מטפלים באם ובעובר, כשמהות המקצוע המיוחד הזה הוא למצוא את השילוב הנכון של האינטרסים, שיהיה הטוב ביותר גם לאם וגם לעובר, או את נקודת הפשרה שמתאימה לשניהם".

תזונה ועלייה במשקל: במה להרבות וממה רצוי להימנע

במהלך היריון, הגוף מתכונן להתפתחות העובר ולהנקה, רקמות הרחם והשיליה מתפתחות, ואספקת הדם בגוף גדלה. שינויים אלה דורשים הקפדה על תזונה בריאה ושמירה על אורח חיים פעיל, ששומרים על בריאות האישה והעובר, ויפחיתו סיכונים לסיבוכים. מחקרים מוכיחים שתזונת האישה, קצב העלייה שלה במשקל והרגלי האכילה בזמן ההיריון יכולים להשפיע על ההתפתחות הקוגניטיבית של התינוק, על הנטייה שלו להשמנה בעתיד ועל הסיכויים לפתח בעתיד מחלות שונות. חשוב להיוועץ לאורך התקופה ברופאים ותזונאים, שימליצו אילו מזונות מומלץ לצרוך, וממה כדאי להימנע.
מחקרים הוכיחו, כי תזונה ים־תיכונית, שנחשבת לתזונה המומלצת לכולם, עוזרת לשמור על אורח חיים בריא ומסייעת במניעת מחלות, מומלצת גם בתקופת היריון. זה אומר הקפדה על צריכת פירות וירקות, קטניות, דגנים מלאים, דגים, שמן זית ומעט מוצרי חלב. כמו כן מומלץ לשמור על ארוחות מסודרות במהלך היום.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

נושא שחשוב להתייחס אליו בתקופת ההיריון בכל גיל הוא העלייה במשקל. גם במקרה זה מעקב רפואי הוא חשוב עד הכרחי, כשהמדדים התקינים לעלייה במשקל לאורך שלושת שלישי ההיריון, ייקבעו על ידי הרופא המטפל או תזונאי/ת. יש לזכור, שמשקל תקין לפני הכניסה להיריון ועלייה מותאמת במשקל במהלכו, מפחיתים סיכונים לסיבוכי היריון ולידה מוקדמת.
1 להקפיד על שתיית מים, שמפחיתה את הסיכון לפגיעה בעובר וכן מפחיתה את הסיכון להתפתחות צירים מוקדמים.
2 לצרוך סיבים תזונתיים, שיכולים לשפר את פעילות מערכת העיכול ולמנוע עצירות, שידועה כתופעה מוכרת בזמן ההיריון.
3 לצרוך הרבה ירקות ופירות מגוונים, לבדוק מה מהם מותר לאכול כשהם טריים, ומה מבושלים.
4 רצוי להימנע ממזונות מעובדים או משומרים וממרכיבי מזון, שעלולים להוביל למחלות זיהומיות.
5 להקפיד על תוספים חשובים, כמובן לאחר היוועצות עם רופא או מומחה בתחום. מדובר בוויטמינים או מינרלים.

מתכננת היריון בגיל מבוגר? מה צריך לדעת:

1 אם הגעת לגל 30 ועדיין אין לך תכנון להרות וללדת, מכל סיבה, כדאי לשקול שימור פריון. אז אפשר להחדיר לרחם האישה, היחסית מבוגרת, עוברים או ביציות מוקפאות, ורמת הסיכון בהיריון כזה יורדת.
2 יש תכנון להיריון? להשתדל להגיע אליו עם משקל תקין ובכושר גופני סביר. אם יש מחלות רקע, להשתדל לאזן אותן כמה שיותר, זה מונע סיכונים.
3 להגיע להחלטה לאחר חשיבה.
4 לערוך בדיקות ומעקב היריון בצורה תקינה ויסודית.
5 להכיר את הבדיקות הנדרשות: בדיקת כרומוזומים לעובר, בדיקת שקיפות עורפית בין השבוע ה־11 לשבוע ה־14 של ההיריון, סקירת מערכות בין השבוע ה־14 לשבוע ה־16 של ההיריון, בדיקת חלבון עוברי בין השבוע ה־16 לשבוע ה־19 של ההיריון, בדיקות סקר גנטיות בשבוע ה־17 של ההיריון, בדיקת דיקור מי שפיר.
6 להקפיד על תזונה מתאימה להריון ועל אורח חיים רגוע ככל האפשר.
7 לא לחשוש מניתוח קיסרי. הרפואה העכשווית ממליצה לנשים, שעברו את גיל ה־40, ללדת באמצעות ניתוח קיסרי, מאחר שלאחר גיל ה־40 ישנו אחוז גבוה של נשים אשר סובלות מגידולים באזור הרחם, דבר המקשה על מהלך של לידה טבעית. ניתוח קיסרי מומלץ גם במקרה שהעובר עבר את משקל ה־4 קילו.