5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

איך הבינה המלאכותית (AI) משתלבת במכשירי השמיעה?
הסביבה שבה אנו חיים כוללת נופים שמיעתיים רבים. לדוגמה, האתגרים הניצבים בפנינו בעת ניהול שיחה בעת נסיעה ברכב שונים בתכלית משיחה במסעדה או מהאזנה לטלוויזיה או לרדיו. מגוון הצרכים השמיעתיים הוביל לפיתוח מערכת, שתאפיין ותשנה איך פועלים מכשירי שמיעה, כדי ליצור נוחות בסביבה השמיעתית והבנה ברורה של דיבור.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

המערכת נקראת AutoSense OS, מערכת הפעלה אוטומטית למכשירי שמיעה המבוססת-AI. המערכת אומנה להכיר מאות שילובים שונים של שבע סביבות השמע הנפוצות ביותר, והיא סורקת את הסביבה 700 פעמים בשנייה על מנת להתאים באופן מיטבי את התוכניות במכשירים לסביבה האמיתית של השומע ממש בכל רגע ורגע, בזמן אמת.
דור המכשירים החדש של פונאק כולל גם את טכנולוגיית SmartSpeech. טכנולוגיית SmartSpeech מאגדת מספר יכולות אוטומטיות מבוססות-AI נוספות, המנגישות ומדגישות את הדיבור בצורה משופרת להבטיח הבנה על ידי השומע:
למכשירי השמיעה יכולת אוטומטית לשינוי כיווניות המיקרופונים במצב של דיבור ברעש, דבר המשפר את הבנת הדיבור בתנאי רעש ב-26%.
UltraZoom ממנפת AI על מנת למקד את כיווניות המיקרופונים קדימה, במטרה לשפר את הבנת הדובר שעימו אנו משוחחים. מנגנון זה מופעל אוטומטית, כאשר מזוהה דיבור על רקע רעש סביבתי. בנוסף מוחלש הרעש הסביבתי הנמצא מאחורי המאזין, כדי להיטיב את תנאי ההאזנה עבורו.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

StereoZoom 2.0 זו פונקציה נוספת המבוססת על טכנולוגיית AI. פונקציית StereoZoom 2.0 נועדה למצבים שבהם הרעש הסביבתי חזק במיוחד. מכשירי השמיעה הנמצאים בתקשורת זה עם זה, ממקדים את ההגברה לכיוון שממנו מגיע הדיבור, ומוסיפים לאיכות שמיעת הדיבור ברעש. השיפור בהבנת הדיבור ברעש בעזרת מנגנון זה, לעומת שימוש בכיווניות קבועה שאיננה מבוססת-AI, יכול להגיע ל־16% (Woodward & Latzel, 2022).
SpeechSensor משתמש באלגוריתמים מבוססי-AI על מנת לזהות את הכיוון שממנו מגיע הדיבור. לאחר זיהוי מקור הדיבור, כיווניות המיקרופונים מתמקדת למיקום שבו זוהה הדיבור החזק ביותר בסביבה. באופן זה גם כאשר המאזין אינו מפנה את ראשו לדובר, המכשירים יכולים לזהות את כיוון הדיבור ולמקד את ההגברה באופן מותאם. מנגנון זה מפחית את המאמץ השמיעתי במצב שהדיבור אינו מגיע מקדימה – ב־11%! (Luts et al., 2010 ;Krueger et al., 2017).
Dynamic Noise Cancellation) DNC) הוא מנגנון הנחתת רעש מרחבי מבוסס-AI, העובד בשיתוף עם המיקרופונים הכיווניים לצורך שיפור היחס בין הדיבור לרעש. נוסף על המנגנון האוטומטי למרכיב מכשירי השמיעה יש אפשרות לבחור את עוצמת ביטול הרעש על ידי שימוש באפליקציה ייעודית למכשירי השמיעה של פונאק (MyPhonak App).
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

Motion Sensor Hearing נועד לשפר את הנגישות לדיבור בזמן תנועה, תוך ניצול לימוד מבוסס-AI (הליכה, ריצה וכד'). החיישן הייחודי מזהה תנועה ומשנה את כיווניות המיקרופונים, כדי שהמשתמש ישמע ויבין היטב גם את האנשים ההולכים לצידו או מאחוריו. שינוי הכיווניות משפר את המודעות השמיעתית לסביבה, מיקום הצליל במרחב והיכולת לעקוב אחר השיחה.
מנגנונים ייחודיים ומתקדמים אלו, המיושמים כבר היום במכשירי השמיעה שלנו, מאפשרים הצצה לתועלת האדירה שנותנת לנו הבינה המלאכותית בבואנו לשפר את היכולת של אדם לקוי שמיעה להבין דיבור. החידושים הטכנולוגיים תורמים לשמיעה איכותית יותר ובאופן ישיר גם להפחתה במאמץ השמיעתי בחיי השגרה. כל המאפיינים הייחודים הללו מופעלים אוטומטית ובזמן אמת באופן המותאם לסביבה, מבלי לדרוש ממרכיב מכשירי השמיעה אף לא לחיצת כפתור. אדם החווה קושי שמיעתי בכל חומרה, יכול ליהנות מיתרונות הקידמה הטכנולוגית שפותחו במהלך למעלה מ־20 שנות מחקר ופיתוח. יתרונות אלה הוכחו מחקרית כיעילים, מקלים ומשפרים איכות חיים. המערכות הנזכרות כאן, מיושמות במכשירי השמיעה של חברת סונובה השוויצרית, תחת המותגים פונאק ויוניטרון (Phonak, Unitron); במכשירי יוניטרון למערכות השונות שמות שונים מאלה שאותם סקרנו כאן, והן מיישמות את הפונקציות השונות באופן אחר מאשר במכשירי פונאק.
היכולת לשמוע ולהבין משפיעה על כישורי התקשורת היומיומיים שלנו, על היכולת שלנו לבנות קשרים חברתיים עמוקים ואינטימיים וכן על יכולתנו לעבוד ביעילות ולהמשיך לתרום לחברה ולסביבה. שמיעה טובה מקנה לאנשים תחושת ביטחון ומאפשרת השתתפות פעילה בחיים ציבוריים בצורה מלאה. בנוסף שמיעה טובה והבנת דיבור יכולות להפחית תחושות של בידוד ולמנוע בעיות נפשיות, כמו דיכאון והידרדרות קוגניטיבית, שעלולה להוביל למחלות כגון אלצהיימר.
את מכשירי השמיעה של סונובה ניתן לקבל לחודש ניסיון, ללא כל התחייבות, בכל מכוני רשת שטיינר מכשירי שמיעה ואצל כ־70 סוכנים מורשים הפזורים ברחבי הארץ. כדאי להתקשר ל־6967* כבר היום כדי לברר איזה מכון קרוב ביותר למקום מגוריכם, ולתאם פגישת ייעוץ.
5 צפייה בגלריה
מבנה משרדי מטה סונובה
מבנה משרדי מטה סונובה
מבנה משרדי מטה סונובה
(צילום: יח"צ)