אירוע שמחת תורה והמלחמה שפרצה בעקבותיהם שיבשו לכולנו את החיים. אחת התופעות המדאיגות שעולות מהמצב המורכב, היא הנטייה להתעלם מסימנים שדורשים התייחסות רפואית ובעקבותיה דחייה בפנייה לבירור ולקבלת טיפול רפואי. החשיבות באיתור מוקדם של בעיות בריאותיות כבר ברורה כיום לכולם, ולכן פועלת באסותא היחידה לאבחון ובירור מהיר, שמעניקה לפונים מענה יעיל במיוחד ונטול בירוקרטיה.
היחידה קיימת באסותא רמת החייל ובאסותא חיפה ופועלת מתוך ידיעה שאבחון מהיר של בעיה רפואית יכול לשפר את איכות חיים, ולעיתים אף להציל חיים. מטרת האבחון המהיר היא לקבוע ללא דיחוי את אפיוני המחלה והמצב הרפואי, ללא המתנה ממושכת לתורים ובדיקות. האבחון מתבצע על־ידי רופא מומחה וכולל ביצוע של בדיקות רפואיות הנדרשות, חלקן ממש ביום הביקור אצל הרופא.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ראפע מחאג'נה
ד"ר ראפע מחאג'נה
ד"ר ראפע מחאג'נה
(צילום: יוסי צבקר)

במקרים רבים הבירור הרפואי יכול להיות ארוך ומורכב. למשל, כשמטופלים חשים כאבי בטן לא מוסברים, הם פונים לרופא המשפחה, שלעיתים יפנה אותם למומחה גסטרו, שיפנה אותם לבצע בדיקת קולונוסקופיה. ייתכן שיופנו גם לביצוע בדיקות הדמיה שונות (אולטרסאונד או סי.טי), ועם סיום כל הבדיקות הנדרשות, יחזרו אל הרופא המפנה, שיבחן את ממצאי הבדיקות וייתן המלצות להמשך טיפול תרופתי או כירורגי. השתלשלות אירועים כזו עלולה להימשך זמן רב, כשבמסגרת הליך האבחון והבירור ייאלצו המטופלים להתרוצץ בין רופאים ומבדיקה לבדיקה, ובמקביל להתמודד גם עם בירוקרטיה מתישה.
במצב של חוסר ודאות לאורך זמן המטופלים עלולים להמשיך לסבול ואף לחוות הידרדרות במצבם. אבחון של המטופל/ת באסותא מרוכז כולו בידי רופא מומחה בכיר, שבמידת הצורך יפנה את המטופלים לסדרת בדיקות מהירה המבוצעת במכוני אסותא. עם קבלת התוצאות, הרופא ייתן אבחנה רפואית והמלצות להמשך מעקב וטיפול. בסיום הליך האבחון והבירור ניתן להמשיך את הטיפול באסותא, במסלול פרטי נפרד - מרכז המומחים באסותא, המציע תורים לרופאים מומחים ומנתחים בכירים.
התור לרופאי היחידה, שבה כולם רופאים מומחים, נקבע בתוך שלושה ימים ממועד הפנייה, והבדיקות הנדרשות יתואמו אף הן בתוך שלושה ימי עסקים מיום הפגישה עם הרופאים (למעט בדיקות חריגות), כשחלקן אף יבוצעו באותו היום. גם שיחת הסיכום עם הרופא המאבחן מתבצעת בתוך שלושה ימי עסקים מקבלת התוצאה האחרונה.
ליחידה לאבחון ובירור מהיר פונים במקרים של כאבים, דוגמת כאבי בטן מתמשכים, כאבי ראש, כאבי שלד וכאבי שריר, או במקרים שזקוקים לחוות דעת נוספת. "היחידה שלנו היא One Stop Shop עבור מטופלים שסובלים מכאב מתמשך או בעיה רפואית לא מוסברת. הם מקבלים אצלנו את כל ארסנל הליווי הרפואי, ללא הטרחה של קביעת תורים לבדיקות המשך", אומר ד"ר ראפע מחאג'נה, מנהל היחידה לאבחון ובירור מהיר באסותא רמת החייל. "עם זאת במקרים חריפים ובהופעה פתאומית של כאבים, פציעות וחבלות שונות ובמקרי חירום נוספים, היחידה אינה הכתובת. אם חלילה יש למישהו התקף לב או סימנים של אירוע מוחי, המטופל צריך להגיע לרפואה הדחופה".
במה עוד מתבטא הייחוד שלכם?
"אחת הנקודות הבולטות היא שהמטופלים אצלנו זוכים הן לרפואה איכותית ומקצועית והן למעטפת שירותית תומכת. אנחנו מעניקים לכל מטופל ומטופלת תשומת לב אישית, שמתבטאת גם במסגרת הזמן שמוקדש לשיחה עם כל אחד ואחת, בדיקת התיק הרפואי שלהם והבנת הבעיה. כל מפגש נמשך עד 40 דקות. כרופא, זה מאפשר לי להקשיב ולהכיר את המטופל או המטופלת ולהתעמק בהיסטוריה הרפואית שלהם. בהמשך יש לי אפשרות לפרט מה אני חושב ומהי תוכנית הבירור. אני מנצל את הזמן הזה עד תום. אני לא מוכן להתפשר עליו".
ד"ר מחאג'נה מדגיש, כי "כל רופאי היחידה הם בעלי מומחיות ובעלי ניסיון של שנים רבות. אנחנו באסותא מקפידים על מקצועיות ושירותיות, ובוחנים את עצמנו כל הזמן. חשוב לנו לקבל משוב כדי לשמור על רמת שירות גבוהה. הצוות עומד לרשות המטופלים ומלווה אותם בכל תהליך האבחון והבירור, ומייצר עבורם מעטפת שירותית ותומכת.
לאחר שהמטופל או המטופלת נבדקים על ידי רופא ביחידה, נקבעת להם "תוכנית עבודה" – איזה בדיקות הם נדרשים לבצע, וזאת כמובן ללא החסמים שהם צריכים לעבור בדרך. "המטופלים יוצאים מהרופא עם הפניות לבדיקות, שצריכות לקרות בתוך 72 שעות עד שבעה ימי עבודה, תלוי בסוג הבדיקה ובזמן ההכנה. אנחנו מפחיתים את לחץ המטופלים, כאשר אנחנו עורכים את הבירור בצורה הכי מהירה שניתן. הרופא מקבל את תשובות הבדיקות, יוצר קשר אישי עם המטופל או המטופלת ומסביר מה משמעות הדברים ומפרט את המלצותיו", מבהיר ד"ר מחאג'נה.
מה קורה כשצריך התערבות של מנתח?
"כשעולה צורך בהערכה של מומחה נוסף או כירורג, אנחנו ממליצים על כך למטופלים ומפרטים בפניהם את כל האפשרויות להמשך הטיפול. באסותא ישנה אפשרות להגיע להתייעצות והחלטה סופית עם כירורג. התורים אצלנו הם עד שלושה ימים מרגע הפנייה, דרך מרכז המומחים, כך שהמטופל או המטופלת יכולים להמשיך את הטיפול אצלנו באסותא", מציין ד"ר מחאג'נה. "זאת מרפאת החלומות שלי. אני קם בבוקר כדי לעזור למטופלים".

2 צפייה בגלריה
(צילום: יח"מ)

מתי להגיע ליחידה לאבחון ובירור מהיר?
במצבים תת־חריפים, אשר נמשכים מעל שבועיים ו/או כרוניים, כגון: כאבי בטן, כאבי ראש, סחרחורות, כאבי גב, כאבים בפרקים בודדים או מרובים, בחילות והקאות הנמשכות מעל שבוע, חולשה כללית מתמשכת, כאבים בחזה, קוצר נשימה, שיעול, שלשולים, עצירות, הפרעות במתן שתן, חבלות שעברו הערכה ראשונית במיון, גוש חדש באחד האברים, ירידה במשקל בחודשים האחרונים, מחלת חום מעל שבעה ימים כשהחולה יציב/ה, רדימות בגפיים, חולשה בגפיים (שעברה הערכה ראשונית).
לפרטים נוספים וקביעת תור: חייגו ליחידה לאבחון ובירור מהיר בטל' 03-7643937, או חפשו "אבחון ובירור מהיר באסותא".