את הדרך למרכז הבריאות הבינלאומי "הקליניקה של האלפים", Clinic Les Alpes, בהרי האלפים בשוויץ, בסמוך לאגם ז'נבה, העברתי בשתיקה. לא שלא היה על מה לדבר. היה. אלא שככל שהמונית טיפסה במעלה ההר לכיוון המרכז, התמקדתי בנוף הירוק והפסטורלי, ובקולו של השקט.
4 צפייה בגלריה
שווייץ. הקליניקה בהרי האלפים
שווייץ. הקליניקה בהרי האלפים
שווייץ. הקליניקה בהרי האלפים
(צילום: יח"צ חו"ל)

מרכז הבריאות היוקרתי נפתח לפני כ־6 שנים, במטרה לטפל בהתמכרויות למיניהן, כחלק מחזונו של היזם והמשקיע פטריק ווילסון. ההחלטה על בניית המקום, שארכה כעשור, גמלה בליבו, לאחר שהוא עצמו נגמל מהתמכרות לאלכוהול, אז החליט להירתם לעזרת אחרים, להוציא גם אותם לחופשי מכלא ההתמכרות. "בעיית ההתמכרות היא אוניברסלית. את השפעותיה ניתן למצוא בכל מדינה, בכל גזע ומין", הוא אומר. "כל התמכרות יוצרת הרגשה של כאוס וחוסר אונים. העברתי חלק מחיי בהתמודדות עם סוגיות של תלות ורווחה נפשית, והקליניקה היא תוצר של מסע השחרור מזה".
לאחר שהייה של כמה ימים במקום, כאורחת המקום, יכולתי להבין למה הוא מכוון. הבנתי את סוד הצלחת המסע האישי של כל מטופל, מסע לתוך הגוף והנפש פנימה, שמתחיל מרגע ההגעה למקום המבודד, בכוונה תחילה, בו אתה עם עצמך, מתחבר אל רזי נפשך.
4 צפייה בגלריה
חדר טיפול באומנות
חדר טיפול באומנות
חדר טיפול באומנות
(צילום: יח"צ חו"ל)

כל מטופל משוכן בחדר או בסוויטה פרטיים, מכולם נשקף נוף של כרי דשא ירוקים, יערות, הרים מושלגים, ואגם ז'נבה. בתחילה, עובר המטופל מערך בדיקות וסקר מקיף, כדי להבין את מצבו הבריאותי, הגופני והנפשי, ואת הרגלי חייו, כשלמרפאה האשפוזית יש רישיון מלא של משרד הבריאות השוויצרי. בסופו של התהליך, מותאמים לו תפריט תזונה אישי, אימוני כושר וטיפולי ספא אישיים, מפגשים עם אנשי מקצוע, כדוגמת פסיכולוג או פסיכיאטר, טיולים רגליים (הייקינג) באזור, שיעורי ארט תרפי, מדיטציות, וטיפולים שונים. המטפלים, בהם רופאים מומחים, פסיכיאטרים, פסיכולוגים, תזונאים, מאמני כושר, ומטפלים בספורט ובאמנות, שנבחרו בקפידה.
אחד הערכים החשובים הנשמרים במקום הוא דיסקרטיות מירבית, על כך אוכל להעיד. במהלך שהייתי במקום, ככל שביקשתי לצאת מחדרי, נדרשתי לאישור ולליווי של איש צוות, כדי לא לפגוע בפרטיות הנמצאים במקום.
4 צפייה בגלריה
פטריק ווילסון, הבעלים ומנכ"ל הקליניקה
פטריק ווילסון, הבעלים ומנכ"ל הקליניקה
פטריק ווילסון, הבעלים ומנכ"ל הקליניקה
(צילום: פטר ויטל)

במרכז מציינים, כי זמן השהות המומלץ בו הוא בהתאם להמלצות הצוות הרפואי, ובהתאם למצבם ובחירתם של המטופלים. במקביל קיימת אפשרות לשכן גם את משפחתו של המטופל במקום, כדי להקל על התהליך. הצוות זמין 24/7, וגם לאחר סיום הטיפול ועזיבת המרכז, ממשיך הקשר עם המטופל, כדי להיווכח בהצלחת הטיפול. "נדרש אומץ כדי לקבל החלטה לפנות לעזרה לבריאות רגשית/נפשית. לעתים קרובות לאדם המבקש עזרה או ליקיריו יש מעט מאוד הבנה לגבי מה לעשות והיכן לבקש עזרה, כי הם מצויים במצב מפחיד ולא ידוע. בקליניקה אנחנו מסייעים בהבהרת המצב ובאפשרויות הפתרון, עושים הכל כדי לשחרר את המטופל מכלא התלות בו הוא נמצא. לכל סובל יש מסלול החלמה משלו, אבל תחושת החירות והשלווה של השתחררות מתלות בחומר או מדפוסי התנהגות לא בריאים, היא, לדעתי, אחד ההישגים האישיים הגדולים ביותר שכל אדם יכול להגיע אליהם", אומר ווילסון, ומדגיש את חשיבות החמלה, ההבנה והכבוד, שמקבל כל מטופל במקום, כחלק מתוכנית הטיפול האישית.
ואיך כל זה מתקשר למדינת ישראל?
"לאחר כשש שנים, מאז נפתח המרכז, החלטנו להרחיב את המיקוד שלנו גם לאזורים אחרים בעולם, כולל ישראל.
עד כמה ההחלטה הזו קשורה באירועי ה־7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל"?
"תכננו לפנות לקהל הישראלי כבר בתחילת 2023, הרבה לפני האירועים הטרגיים של ה-7 באוקטובר", הוא משיב. "למדינת ישראל כלכלה מתוחכמת ואוכלוסייה קטנה יחסית, אך דינמית, עם קירבה גיאוגרפית לשוויץ".
ווילסון מתייחס למחקרים שונים, מהם עולה כי ישראל נמצאת באחד המקומות הראשונים בעולם מבחינת התמכרות למשככי כאבים, ולנוגדי דיכאון וחרדה. הוא מודע לתחושת החרדה, שמקיפה כה רבים מאזרחי המדינה, ולבעיית הטראומה והפוסט טראומה. "למרפאת Les Alpes, מגיעים הרבה אורחים, שמתמודדים עם טראומות ופוסט טראומות. הם מוצאים כאן גישה חומלת ומקיפה לריפוי. לכל מטופל כזה מותאמת תוכנית טיפול אישית, שמטרתה לטפל בסימפטומים הייחודים של טראומה. במקרים אלו אנחנו משלבים פרקטיקות הוליסטיות, כדי לשפר את הקשר של גוף – נפש, החיוני כל כך להתגברות על טראומה. למשל, טיפול באמנות, מדיטציית מיינדפולנס וטיולים מודרכים בטבע, כשהמטפלים מיומנים ומתמחים בהחלמה מטראומה. בין היתר מספקות פעילויות אלה למטופלים כלים מעשיים לניהול מתח וחרדה, ומסייעות להם לבנות מחדש תחושה של שליטה וערך עצמי".
4 צפייה בגלריה
הנוף לאלפים מהקליניקה
הנוף לאלפים מהקליניקה
הנוף לאלפים מהקליניקה
(צילום: פרטי)

כחלק מזה, מציע המרכז למטופלים שיגיעו מישראל ארוחות כשרות, שירותי תרגום לשפה העברית, וטיפולי פוסט טראומה ייחודיים לטראומות מלחמה.
באשר לעלות: המחיר לגמרי לא זול. עלות שהייה שבועית עומדת על כ- 45 אלף פרנק שוויצרי, שהם כ־180,000 שקל. אבל לבריאות, כידוע, אין מחיר.
*** גילוי נאות: הכתבת הייתה אורחת המקום