לרוב, לפני שמקבלים החלטה סופית על מסלול הלימודים בהשכלה הגבוהה, מומלץ לזכור, שכל מסלול הוא מרחיב דעת, אבל רצוי שהתחום הנבחר "ידבר" אל הרגש ובנוסף, להבין את הצורך שיש בו בשוק העבודה. כשמשלבים בין השניים, מגיעים לחיבור הרצוי בין גוף ונפש. יש כמה תחומי לימוד, שיכולים להתאים לחשיבה זו.
4 צפייה בגלריה
המכון לאומנויות תל חי
המכון לאומנויות תל חי
המכון לאומנויות תל חי
(צילום: גל שחר)

לימודי סיעוד:

תפקידים טיפוליים וגם ניהוליים
באופן טבעי, ככל שתוחלת החיים עולה, תחום הסיעוד הולך ומתפתח. מצד אחד עוסק התחום בטיפול באנשים במצבים פיזיים שונים, אבל כולל לא פעם את מצבו הנפשי של האדם, מתוקף הסיטואציה הפיזית שבה הוא נמצא. הלימודים משלבים בין לימודים עיוניים למעשיים, כשהכשרה מעשית נערכת בבתי החולים השונים בארץ. בין נושאי הלימוד: פסיכולוגיה, נוירו־פיזיולוגיה, כלכלת בריאות, אנטומיה, תקשורת בין־אישית ועוד. את התחום לומדים באוניברסיטאות ובמכללות ברחבי הארץ במסלולים שונים. יש לציין, שתנאי הקבלה לסיעוד משתנים בין המוסדות ובין המסלולים השונים. עוד יש להוסיף, שבתום הלימודים בהצלחה, בוגרי המסלולים משתלבים בתפקידים טיפוליים במוסדות בריאות שונים וגם במשרות ניהוליות.

תחום התרפיה:

מסע לנפש של המטופל
רבות ורבים מבקשים לעסוק בתחום הטיפולי, במקביל לעיסוק בתחומי אומנות שונים, כגון אומנות לסוגיה, כמו ציור או פיסול, תיאטרון כמו פסיכודרמה, מוזיקה, מחול, פוטותרפיה וביבליותרפיה. לימודי תרפיה בתחומים אלו מאפשרים גם ללמוד אותם וגם לעסוק בהם, וכך להגיע אל מסתרי הנפש של המטופל. כל זה מבוסס על ההנחה שלפיה תהליכים פסיכולוגיים לא מודעים יכולים להגיע לרמת המודע, באמצעות עבודה יצירתית, כתנאי ראשוני להתמודדות עם תהליכים אלה ולמציאת פתרונות יעילים וריפוי. תוכניות הלימוד כוללות קורסים תיאורטיים בתחום האומנות והפסיכולוגיה והכשרה מעשית. בהינתן המצב הנפשי הקשה שבו מצויים רבות ורבים מאיתנו, בעקבות 7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל", אין ספק שיש ויהיה ביקוש הולך וגובר למקצועות אלו, וצורך באנשי חינוך מיומנים שיכולים לתת מענה רגשי, חברתי וטיפולי גם במסגרות החינוך הבלתי פורמלי הקהילתיות.
4 צפייה בגלריה
שילוב אומנויות בחינוך במכללת אורנים
שילוב אומנויות בחינוך במכללת אורנים
שילוב אומנויות בחינוך במכללת אורנים
(צילום: רוני ישראלי, מכללת אורנים)
כדוגמה, מכללת אורנים פיתחה תוכנית ייחודית שמציעה תואר ראשון עם התמחות בחינוך טיפולי בקהילה בשילוב אומנויות. במסגרת התואר, הסטודנטים רוכשים כלים מתקדמים בעבודה חינוכית־טיפולית ובהובלת תהליכים חינוכיים וחברתיים, באמצעות התנסות במגוון אומנויות: צילום, תנועה, דרמה, ציור ועוד. אנשי החינוך הבלתי הפורמלי פוגשים את הילדים והנוער במרחב פתוח יותר, שמאפשר להתמודד עם סוגיות שפחות עולות במסגרות הפורמליות. במסגרות הקהילתיות הללו עולים ונחשפים הרבה פעמים הפחד, הקושי והתסכול, והופכים מרגשות מודחקים לכאלו שאפשר להתמודד איתם. כמו כן החשיפה האומנותיות של פרט אחד בקבוצה מאפשרת גם לאחרים להכיר בתהליך האישי שלו, וגם לעבור תהליך אישי בעצמם.
מקום נוסף שבו אפשר ללמוד ולהתמחות זו המדרשה, הפקולטה לאומנויות במכללה האקדמית בית ברל, ששואפת ללמד את האומנות כשפה, כדרך חשיבה, תוך יצירת תשתית מעשית-עיצובית העומדת בבסיס. המפגש בין עיסוק באומנות וחינוך לאומנות מחייב את הסטודנט להגדרת עמדה ולתפיסת עולם אישית ביחס לאומנות בפרט ולתרבות בכלל.
4 צפייה בגלריה
המכון לאומנויות תל חי
המכון לאומנויות תל חי
המכון לאומנויות תל חי
(צילום: גל שחר)
ד"ר גל שחר, מנהלת המכון לאומנויות תל-חי, מספרת על המכון, שבו מתחלקים הלימודים לשלוש מחלקות: אומנות פלסטית, קרמיקה וצורפות. ”סטודנט שלומד מסלול מלא בלימודי אומנות, יוצא עם ארגז כלים עשיר שישמש אותו כמטפל בעתיד", היא אומרת, ומוסיפה את זהותו של המכון לאומנויות תל-חי, שהוקם בשנת 1956, הושתת על ערכי ההתיישבות בגבולות הצפוניים של הארץ, ומהווה בסיס לתפיסתו כמרכז אומנות-תרבות אזורי. "המכון לאומנויות תל חי מבקש להכשיר אומנים ומעצבים, שיהפכו להיות פעילים בשדה, ובמקביל להטמיע בהם את ההבנה לצד מקומו של 'האני' האומנותי. כוחה הרחב של האומנות הוא ביצירת אקלים חברתי וחינוכי של אפשרויות לביטוי עצמי וקבלה ושל חשיבה גמישה ויצירתית". ובתוך כך, יוזם המכון לאומנויות מגוון פרויקטים אמנותיים-חברתיים-קהילתיים ואקטיביסטיים, חלקם במסגרת קורס "ארטיביזם - אמנות בקהילה".
4 צפייה בגלריה
המכון לאומנויות תל חי
המכון לאומנויות תל חי
המכון לאומנויות תל חי
(צילום: גל שחר)
מה חשוב לזכור לפני ההחלטה מה ללמוד ואיפה? לזכור שלרוב ההצלחה מגיעה עם ההליכה אחר האהבה. אם אתן/ם מרגישים שהנפש שלכם רוצה להיות נפש מטפלת, לכו עם מקצוע הסיעוד או התרפיה. מאידך, אם אתם, בעיקרון, טיפוסים אנליטיים וריאליים, בדקו עד שתמצאו את התחום המתאים לכם בשטחים אלו.
ובהצלחה!!!