חג הפסח הקרוב, נראה, אינו דומה לשום פסח אחר שהיה בישראל מאז הקמתה. כולנו נמצאים, עדיין, בתוך המציאות של מלחמת "חרבות ברזל", שנכפתה עלינו. עם זאת מדובר בחג האביב, וימי החג הם זמן מתאים לצאת קצת מהבית. לנשום את האוויר, להריח את הפריחה, להירגע, לצבור כוחות.
הנה כמה המלצות לטיולים ולסיורים, כשהשנה בחרנו להמליץ גם על מסלולים "ירוקים", מתוך חשיבה על נושא הקיימות ודאגה לכדור הארץ. כל שנשאר הוא לקחת תרמיל ומקל ולצאת לתור את ארצנו היפה. כי שלנו היא.
הערה: ההתנהלות בתוך מציאות מלחמתית מחייבת משנה זהירות. לפני כל החלטה על טיול ומסלול, מומלץ להתעדכן ולהישמע להוראות פיקוד העורף.

חוף סוסיתא:

בלי כלים חד־פעמיים
איגוד ערים כינרת פתח בפיילוט, שיתקיים בחוף סוסיתא: ללא שימוש בכלים חד־פעמיים, שגורמים זיהום ונזק עצום לסביבה ופוגעים בדגים ובצמחייה. במסגרת זו, הוצבו עמדות נוספות לרחיצת כלים רב־פעמיים, ומתוכננת פעילות "מסבירנים". כמו כן האיגוד מנהל 15 חופים שקטים סביב הכינרת, שבהם אסורה השמעת מוזיקה או הקמת רעש. הכניסה לחופים היא ללא תשלום, למעט תשלום עבור החניה בחניונים. רוב החופים נגישים למתמודדים עם מוגבלויות.
8 צפייה בגלריה
חוף סוסיתא
חוף סוסיתא
חוף סוסיתא
(צילום: טלי בר איגוד ערים כינרת)

מקיפים את התבור:

לזכרו של יצחק שדה
"הקפת התבור", מרוץ השטח הוותיק לזכר האלוף יצחק שדה, מפקד הפלמ"ח, יחזור ב־3 במאי, עם שלושה מסלולים חדשים, כולל אפשרות לערב ישראלי מוזיקלי מקדים. המירוץ נכנס תחת ניהולה של "מרתון ישראל", בשיתוף המועצה האזורית גליל תחתון.
רגבה: אמת המים
אמת המים ברגבה מביאה את סיפור אמת המים העות׳מאנית העתיקה, שהובילה מים ממעיינות רגבה לעיר עכו. הפעילות, המלווה בהדרכה, מתאימה למשפחות ולילדים מגיל 3. נגיש לעגלות ילדים.
לפרטים: 050-6310602
דבורים, דבוראים ודבש
עם בוא הפסח ועונת האביב, מועצת הדבש קוראת לציבור להגיע ולתמוך בתוצרת הארץ, לרכוש דבש ישירות מדבוראי ישראל במכוורות או באמצעות משלוחים. במכוורות תיירותיות שונות ניתן לסייר, לטעום דבש וללמוד מהדבוראים על עולמן הקסום של הדבורים ועל חשיבותה של פעילות הדבורה. מנתוני "מועצת הדבש" עולה, כי בישראל נמצאים מאות דבוראים המטפלים בעשרות אלפי כוורות.
משק "אופיר" באלון הגליל, בתיאום מראש. להזמנות: 04-9861466
"הכוורת בית חורון", בתיאום מראש. להזמנות: 02-5458856
מכוורת "פורת" בעין יהב, הערבה התיכונה. גם ביקורים וגם הופעה בתיאום מראש - 058-5666032

יום הפוגה בקריית אתא
ב־24 באפריל יתקיים בין השעות 10:00-17:00 בפארק הספורט בקריית אתא פעילות הפגתית לילדים ולמשפחה עם מתנפחים, מתקנים אתגריים, עמדות משחק, סדנאות והפעלות.
הכניסה חופשית

ערבה תיכונה:

סדנאות ואתרים בעלי ערכים של קיימות וסביבה
קיר מאובנים הסברתי
יהיה מרתק לראות את קיר המאובנים, באורך 2.5 מטרים וברוחב 2 מטרים, שמשחזר את האוקיינוס הקדום ואת היצורים שחיו בו עד לפני 66 מיליון שנה באזור הנגב והערבה. המאובנים ובעלי החיים המשוחזרים מפוסלים בתערובת אדמה, וצבועים בצבעים טבעיים שהופקו מחרסיות.
לפרטים וכניסה בתיאום מראש: 077-568-1603

8 צפייה בגלריה
בן פריטל בסדנה למיומנויות קדומות
בן פריטל בסדנה למיומנויות קדומות
בן פריטל בסדנה למיומנויות קדומות
(צילום: סיאל - מרכז מלאכות מדבר, הערבה התיכונה)

סדנאות מיומנויות קדומות
מסע בזמן בעקבות אבותינו, שנדדו במדבר במשך 40 שנה, יתקיים באמצעות סדנאות בהדרכת האחים בן ואורן פריטל: "סיאל - מרכז מלאכות מדבר". הסדנאות ילמדו על המיומנויות הקדומות ויסבירו כיצד שרדו אבותינו. מדי לילה יתקיימו סיורים להיכרות עם החיים המסתוריים של החיות הפעילות בלילה. בתשלום מגיל 4.
לפרטים: בן פריטל 053-6282481

פארק ספיר
פארק ספיר, המשתרע על פני 150 דונם, עבר שדרוג כחלק ממיזם קהילתי "מקומי בטבע", שמטרתו נטילת אחריות על שטחים פתוחים שאינם שמורות טבע, שיקומם ופיתוחם. בפארק אגם מים, מתקני שעשועים לילדים, מרחבי דשא וגן פסלים של אומניות תושבות הערבה.
פתוח בכל שעות היממה, כניסה ללא תשלום

פתחת ניצנה:

פסטיבל משקים פתוחים
שותפות תיירות הר הנגב ומשרד החקלאות מזמינים לפסטיבל משקים פתוחים ע"ש שמוליק ריפמן ז"ל, שיתקיים בפתחת ניצנה בתאריכים 26-24 באפריל. בימים אלו יהיה ניתן לבחור מסלול מתוך שלושה, שייקחו אל החוות והמשקים החקלאיים. ייערכו גם פעילויות שקיעה וביום חמישי ומופע מוזיקלי. בין המסלולים: חקלאות שורשית, סיור בחוות שירת המדבר, סיור במשקים כרמי שלום, סגולות מדסר, עין מור ובמשק החי של ניצנה, שבו יוצע ביקור ב"ניצנה בשביל החיות" - חווה שיקומית לבעלי חיים.
אירועי מפה ומצה
עשרה אתרי מורשת ברחבי הארץ ישתתפו באירועי "מפה ומצה", שיתקיימו בתאריכים 25-24 באפריל ויכללו ביקורים בחצרות איכרים, קיבוצים ומושבים ראשונים, בהם בכפר תבור, מוזיאון החאן חדרה, מוזיאון כפר סבא, מרכז מורשת גוש קטיף, מוזיאון המייסדים "עתיד במדבר" בירוחם ומרכז המבקרים במקווה ישראל, שם תתקיים הפעילות המרכזית. האתרים יציעו מגוון פעילויות רחב: הדרכות וסיורים באתר, סדנאות שימור ויצירה, הצגות ומופעי מוזיקה. הכניסה ללא עלות.

תל אביב:

הגג הירוק של אברהם
גגות ירוקים הם טרנד אקולוגי עירוני החדש. הגג הירוק של אברהם הוסטל בתל אביב, שנבנה בשיתוף עם חברת Urban Daisy מוכיח איך מרחב ירוק מוסיף ערך סביבתי לסביבה ולאורחי ההוסטל.
8 צפייה בגלריה
גג ירוק בתל-אביב
גג ירוק בתל-אביב
גג ירוק בתל-אביב
(צילום מייק יודין)

ירושלים:

המורשת הקראית
בפסח יתקיימו במרכז המורשת הקראי בירושלים סיורים ליחידים ולקבוצות. בתיאום מראש ניתן לזכות במהלך הביקור לטעימה של מצה קראית אותנטית, מתכון של אלפי שנים שעובר מדור לדור עד היום.
8 צפייה בגלריה
בית הכנסת העתיק בעולם. מרכז המורשת הקראי בירושלים
בית הכנסת העתיק בעולם. מרכז המורשת הקראי בירושלים
בית הכנסת העתיק בעולם. מרכז המורשת הקראי בירושלים
(צילום: גורה ברגר)

קיבוץ עין גדי:

הגן הבוטני
ביקור בגן הבוטני שבקיבוץ עין גדי מעניק חוויה של קשר עם הטבע ומספק רגעי שקט. ברחבי הגן ישנם כ־900 מינים שונים של צמחים, שילוב של צמחייה ארץ ישראלית עם צמחים מכל העולם, בהם צמחים טרופיים. המבקרים מוזמנים לבקר גם במוזיאון הקיבוץ. ללא תשלום.

עמק המעיינות:

גן גורו
בתאריכים 26-24.4 יציע גן גורו - גן החיות האוסטרלי שבעמק המעיינות, חוויה של חיבור לטבע הישראלי עם מתחמי תוכן ברחבי הפארק. בין הפעילויות: מעגלי תיפוף לשחרור הנפש, שעת סיפור מומחזת, פעילויות יצירה מחומרים בטבע, הדרכות שטח על בעלי חיים. בגן ניתן למצוא קנגורו חופשיים מסוגים שונים, צפריית "לורים" ובעלי חיים נוספים, כמו קזואר, אמו ושועלים מעופפים.
*** פרטים, מחירים ומועדים: לבדוק באתרי המקומות והאירועים המוזכרים

זה הטעם, זה הסיפור

לחני הייניק, בעלת מסעדת "הניצחון של חני" באשקלון, יש אופי של מנצחת. של "ללכת כנגד כל הסיכויים", לא לוותר ולנצח.
כך היה כשפתחה מחדש את המסעדה, כמה שנים לאחר שהוריה, יוסף וגבי הייניק, שהקימו את המסעדה המיתולוגית בשנות ה־50, החליטו לסגור בעקבות מגפת הקורונה. כך כשפתחה אותה מחדש 30 יום לאחר שאחיה, ראובן הייניק, מנהל הרפת המיתולוגי של קיבוץ כיסופים, נרצח ב־9 באוקטובר בידי מחבל נתעב. ובמעבר חד לחייה הפרטיים, היא גם ניצחה כשהלכה אחרי ליבה. לפני כחמש שנים, לאחר שהתגרשה, יצאה מהארון ועברה לחיות עם דפי, היום שותפתה לחיים ולמסעדה, וביחד בנו משפחה חדשה ושמחה.
אני מוצאת את האישה האמיצה והמיוחדת הזו יושבת במסעדה, מקבלת את פני האורחים בחיוך ומגישה להם ממיטב האוכל הרומני. "הכאב גדול", היא אומרת, "אחי היה האדם הכי קרוב אליי. אני כואבת בכל יום מחדש, מתגעגעת אליו בכל ליבי, אבל החלטתי שחייבים להמשיך".
כמי שגדלה לאם רומנייה, אני מכירה מונחים וטעמים, כדוגמת מרק צ'ורבה, סלט חצילים וגמבה, כבד קצוץ, בוודאי של המיטיטיי - אותו קבב רומני עם המון שום, ופפאנש, הסופגניה הרומנית, שאם יודעים להכין אותה, מפסיקים ברגע לחשב קלוריות. כל אלו ועוד מוגשים אצל חני.
שווה להגיע במיוחד. זו היד הנוגעת והמתבלת, זה העיצוב שלאחר השיפוץ, זו האווירה וכמובן, המנות הטעימות להפליא, כולל "סלט הצוענייה" הצבעוני, שאני, הצמחונית, לא ידעתי ממנו שובע. כמובן, התענגתי על הפפאנש, שהוגש עם שמנת חמוצה וריבת ענבים ביתית, להלן דולצ׳אצה. לא לרומניות/ים בלבד.
יכין 1255, אשקלון. 050-2005810

8 צפייה בגלריה
הניצחון של חני
הניצחון של חני
הניצחון של חני
(צילום: אלבום פרטי)

ירושלים, תל אביב
לה פלפולה, להקת גרוב עיראקי, תשיק ב־11 באפריל אלבום חדש במופע: "וואלה עג'בני ג'מאלק" (נשבע שמעריץ את יופייך) בבית הקונפדרציה בירושלים. הלהקה, שמנגנת מוזיקה עיראקית רִיפִית, משדרת תחושה של חופשה אקזוטית ומפתיעה. לכרטיסים: 02-5399360
על במות זאפה יעלו במהלך אפריל אומנים שונים. ב־10 באפריל יופיע יואב יצחק בזאפה ירושלים, יום לאחר מכן יופיע שמעון בוסקילה בזאפה באר שבע, יהודה פוליקר יופיע ב־13 באפריל בזאפה הרצליה. גם עמיר בניון, שיארח את כנסיית השכל, ורמי קלינשטיין, שיארח את קורין אלאל, יופיעו במסגרת זאפה. גידי גוב יופיע בזאפה הרצליה ובפארק גני יהושע.
לכרטיסים: אתר זאפה
במועדון הג'אז בשבלול יתקיים בין 26 ל־28 באפריל פסטיבל ביג בנד. שישה הרכבים גדולים, חמש תזמורות ושמינייה אחת, כ־80 נגנים ושלושה זמרים אורחים, ישמיעו שם מגוון סגנונות, מהסווינג של שנות ה־30 וה־40 ועד הג'אז המודרני וגם עיבודים תזמורתיים לשירים ישראליים.
לכרטיסים: אתר TICKETSI

8 צפייה בגלריה
אנדרו פארוט
אנדרו פארוט
אנדרו פארוט
(צילום: דן פורגס)
בארוק במאי
לרגל פסטיבל באך השמיני, שיתקיים בארץ, תארח תזמורת הבארוק ירושלים את אייל סטריט, נגן בסון בארוק, שמגיע מספרד לתוכנית קלאסית בניצוחו של אנדרו פארוט מאנגליה. בתאריכים 18־21 במאי, תחת הכותרת "בין שתי ערים: מוצרט והיידן", יבוצעו יצירות מרגשות בתל אביב ובירושלים.
ימי זמר בחולון
בין 24-17 באפריל יתקיימו בתיאטרון חולון ימי זמר, שיעניקו במה ליצירות מוכרות מהעבר ומההווה. השנה יתקיימו ימים אלו ללא הכותרת "פסטיבל", מתוך מחשבה ששם פשוט וישיר כמו "ימי זמר" מאפשר להתמקד בכוח המרפא והמאחד של המוזיקה. בין היתר יזכרו את אריק לביא, יפה ירקוני, עמוס אטינגר, אילנה רובינא ואלכסנדר פן, יעשו כבוד לשירי צרויה להב, להקת כוורת, לששי קשת, ויחגגו 80 ליאיר קלינגר. במופע "אני גיטרה" יארח אסף אמדורסקי את שלומי שבן. המנהלת האומנותית היא נעמי אטיאס.
לפרטים נוספים ומחירים: 03-5023001

8 צפייה בגלריה
אסף אמדורסקי
אסף אמדורסקי
אסף אמדורסקי
(צילום: ורדי כהנא)

מדיטק בחולון, מוז"א בת"א, מדעטק בחיפה

התערוכה "מול מה את עומדת" תיפתח במדיטק בחולון ב־5 באפריל, ותוצג עד 29 ביוני. עקבותיה של האימפריה העות׳מאנית הם נקודת המוצא וההשראה לעבודות האומנות בצילום, פיסול, וידאו וסאונד, שנוצרו עבור התערוכה.
במוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל תל־אביב שברח' חיים לבנון 2, תוצג עד 15 ביוני התערוכה "אסאנה לרגע, נשימה מדיטטיבית במציאות עכשווית", בה ישתתפו 24 אומנים בינלאומיים. התערוכה נולדה מתוך המציאות העכשווית בישראל, כמענה לצורך הנפשי הבסיסי בהפוגה ובהתרחקות מ"ה־כאן וה־עכשיו".
במדעטק בחיפה תיפתח בפסח התערוכה "מגלים גלים", המדגימה בצורה חווייתית ואינטראקטיבית את מאפייני הגלים הבלתי נראים, והופכת אותם למוחשיים. כמו כן יהיה אפשר להתנסות במדע שמאחורי הקסם, בתערוכה "FOOL ME", ולבקר בעשרות תערוכות קבע, פארק מדע ומרכז חדשנות.
"הבית של סיוני", לזכרם של סיון אלקבץ ונאור חסידים
שמעון אלקבץ, שלעבר מפקד גלי צה"ל, ורעייתו, ענתי, פסיכותרפיסטית, להנציח את זכרם של בתם, סיוון, ובן זוגה, נאור חסידים, שנרצחו באכזריות בידי מחבלי חמאס נתעבים, בשבת השחורה, בביתם שבשכונת הדור הצעיר שבכפר עזה, באמצעות התרבות והאמנות.
שמעון כתב את השיר "הכי מפחיד זה הגעגוע", שהולחן על ידי המוזיקאי אמיר בן־דוד מלהקת אבטיפוס ומושר על ידי הלהקה. ענתי מציגה את התערוכה "הבית של סיוני" במכללת בית ברל, בשיתוף ד"ר חנה חימי וד"ר מיכה קטן, וממחישה את האימה, הדם והמאבק עד לרצח הברוטאלי באמצעות תמונות מזירת הטבח.
ספריית בית ברל. ימים א'-ה', 10.00 – 16.00, עד 9 במאי, ללא תשלום

8 צפייה בגלריה
המרכז לאומנות דיגיטלית, התערוכה מול מה את עומדת
המרכז לאומנות דיגיטלית, התערוכה מול מה את עומדת
המרכז לאומנות דיגיטלית, התערוכה מול מה את עומדת
(צילום: מיכל בראור)

מוזיאונים ומורשת בחינם

גם השנה יתקיים פרויקט פסח של בנק הפועלים, שיציע כניסה בחינם לכ־170 אתרי מורשת, מוזיאונים לצד סיורים מודרכים ברחבי הארץ וביקור בעסקי תיירות מהדרום. כניסה חינם תוצע למוזיאונים רבים ברחבי הארץ, כשהשנה תוצע כניסה בחינם גם למוזיאונים המובילים של משרד הביטחון, בהם: מוזיאון ההגנה, מוזיאון לח"י, מוזיאון אצ"ל ובית הפלמ"ח. בנוסף מציע הפרויקט מעל 120 סיורי יום וערב ללא תשלום עם מורי דרך מוסמכים של עמותת "אשכולות", וכניסה ללא עלות לשמונה אתרים ופעילויות של עסקי תיירות קטנים בדרום הארץ של העמותה לקידום התיירות במרחב שקמה בשור. הפעילויות, האטרקציות והסיורים המודרכים מותנים בהרשמה מראש.