בשיתוף בנק הפועלים
תקופות משבר ומלחמה הן שעת מבחן לכל עסק, אשר נדרש לעמוד באתגרים רבים ולהתנהל בחוסר וודאות לגבי העתיד. בימים אלו מדינת ישראל חווה משבר כואב וקשה, ורבים נאבקים על חוסנם הנפשי והכלכלי.
המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים משיק בימים אלו פלטפורמה שמסייעת לבעלי עסקים ולמשקי בית להתמודד עם האתגרים הניצבים בפני כולנו בתקופה מאתגרת זו.
שאלות רבות בנושאים פיננסיים ושיווקיים עולים בימים אלו אצל כל בעל עסק. אספנו שאלות רבות ורלוונטיות שהופנו אל צוות המרכז לצמיחה פיננסית עם התשובות שיסייעו לכם. יש לכם שאלה שלא מופיעה כאן? כתבו לנו ונפרסם את תשובת המומחים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: מור גורן)
-------------
שאלה: לא נעים לי לשווק. האם אפשר לשווק בזמן שגרת חירום?
טל שמשון, יועץ עסקי בכיר, "טל שמשון מאסטרים בניהול": אנחנו אכן בזמנים לא קלים שמלאים ביגון, שכול וכאב. אירוע ארוך שעוד יביא לנו ימים לא פשוטים.
יחד עם זאת, עלינו כבעלי עסקים להשמיע את קולנו ואת קול העסק שלנו גם בזמנים כאלו. זה לא נכון לייצר וואקום ולהעלם מהתודעה של הלקוחות שלכם. עשו זאת ברגישות המתאימה ובעיקר מול קהל שכבר מכיר אתכם, את המותג שלכם ואת הערך שלכם.
לדוגמא:
העלאת פוסטים וסטורי על בסיס יומי!
שליחת מיילים לרשימות תפוצה
תקשורת באמצעות הודעות או טלפונים ללקוחות קיימים, לקוחות עבר, מתענייני עבר וכו'שיתופי פעולה שיכולים להזכיר לשוק המטרה שלכם שאתם פעילים גם בזמנים כאלו!
עסקים פעילים שיזכירו לעולם את הערך שלהם, יוכלו להנות מהפעילות העסקית החלקית הקיימת בשעת חירום וגם להכין את עצמם ל"יום שאחרי".
חשוב - משבוע לשבוע שאנחנו מתרחקים מהאסון הנורא של ה 7/10, יותר ויותר גופים משווקים. עשו פעולות! זה טוב לעסק שלכם ולחוסן הלאומי הכלכלי של מדינת ישראל.
-------------
שאלה : אני מרגיש שלאור המצב הלקוחות מעט חסרי סבלנות ומעוניינים שהכל יהיה כאן ועכשיו, איך אפשר לתת מענה לצורך?
שלומי לחנה- יועץ אסטרטגי שיווקי: חשוב להשתדל כמה שיותר להנגיש את המוצר, להרחיב את שעות הפעילות, לפתוח אתר און ליין אם רלוונטי וכמובן קבוצת ווטסאפ עיסקית. שימוש בווטסאפ מראה אפקטיביות רבה בשל הזמינות שלו לרוב לקוחותינו והיכולת שלנו להציע הצעות ערך מיידיות.
-------------
שאלה: באיזה תחומים כדאי להשקיע היום?
רבקה אלגריסי- מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים: אגע בכמה נקודות:
קיימת מגמה של ירידה באינפלציה שצפויה להמשך גם לאור המצב המלחמתי– ולכן כדאי לשקול השקעות יותר שקליות ופחות צמודות.
מבחינת הריבית- לאור ירידת האינפלציה בנק ישראל צפוי להכריז על הורדת הריבית. לכן, אם אנחנו מעוניינים ליהנות מריבית גבוהה לפרק זמן ארוך יותר אנחנו צריכים
לעבור מפיקדונות קצרי מועד לפיקדונות ארוכים יותר - להאריך את המח"מ (משך חיים ממוצע) לתקופה של 4-5 שנים.
ולגבי שוק המניות- בעיתות משבר יש תנודתיות גבוהה מאד במדדים השונים בבורסה אבל גם נוצרות הזדמנויות בשווקים שאפשר לנצל.
להשקיע בחברות גדולות, חזקות ויציבות שיכולות לצלוח את התקופה הזו בצורה אופטימלית יותר.
*אין לראות במידע האמור לעיל משום ייעוץ, המלצה, חוות דעת או תחליף לייעוץ מקצועי המותאם ללקוח באופן אישי.
-------------
שאלה: מה הדבר הכי חשוב והכי קריטי שאני חייב לעשות בשגרת חירום כבעל עסק?
טל שמשון, יועץ עסקי בכיר "טל שמשון מאסטרים בניהול": לנהל את תזרים המזומנים. הכוונה היא לייצר קובץ מסודר שייתן תמונת מצב (הערכה/תחזית כמובן) לגבי ההוצאות התזרימיות הצפויות מול הערכת הכנסות צפויות. תזרים. ממש כפי שזה בחשבון הבנק. כולל החזר הלוואות צפוי ותשלום מיסים. התמונה הזאת תאפשר להבין האם וכמה כסף ייחסר לי ב"גלגל התזרימי" ולהיערך בהתאם ממקורות זמינים כגון - חסכונות, הלוואות וכו'.
חשוב - ברור שהריביות להלוואות אינן נוחות כיום אבל זה עדיף על פניי לסכן את העסק בחדלות פירעון.
-------------
שאלה: אשמח לקבל טיפים לכתיבת פוסטים פרסומיים לעת הזו.
שלומי עמית, בעלים של משרד פרסום ודיגיטל:
1. תהיו חיוביים - אל תתחילו פוסט עם "לרגל המצב", "במיוחד בימים אלו" – זה קצת שחוק. אל תכתבו "עייפים?" כתבו: "רוצים לשמור על הערנות שלכם לאורך זמן?"
2. אל תפרסמו. תנו ערך! – אל תנסו למכור לקהל שלכם עניינו אותם.
3. נסו להיות קורקטיים וענייניים עד כמה שניתן בסגנון הכתיבה שלכם. פחות פוסטים נוצצים ויותר איפוק.
4. טיפ בונוס- ספרו איך עזרתם/התנדבתם במסגרת העסק.
-------------
שאלה: אני מרגיש שהעובדים מגיעים בבוקר לעבודה ללא אנרגיות לאור המצב והם זקוקים לחיזוק – איך אני יכול להרים להם את המורל?
שלומי לחנה – יועץ אסטרטגי שיווקי: בתקופה הזו גם העובדים שלכם זקוקים לחיזוק- שקפו להם מה קורה בעסק, תתעניינו בשלומם, גלו אמפטיה, הציעו סיוע באם נדרש, תרתמו אותם לעשייה, פרגנו לעובדים על עבודה מסורה וסביב השעון. זה נותן להם תחושת ייעוד ושליחות. תציעו להם להתנדב דרך החברה. הם מצפים לראות את החברה בה הם מועסקים מתגייסת למאמץ המלחמתי.
-------------
שאלה: איך נקבעת השתתפות המדינה בהוצאות שכר עובדים?
עו"ד עינת כרמי ברק: לעובדים שפונו מישובים (בעוטף ובצפון) לפי רשימה שפורסמה על ידי רשות המיסים, ואשר לא הגיעו לעבודה, ישולם פיצוי על מלוא שכרם למעסיקים עד תקרה של פעמיים וחצי השכר הממוצע במשק.
לגבי יתר הוצאות השכר ששולם בתקופה שמיום 7.10 ישולם מענק המותנה בתנאי סף של ירידה במחזור של מעל 25% וגובהו מחושב לפי שקלול בין גובה ההוצאות הקבועות לבין השתתפות בשכר העובדים, ועד תקרת פיצוי.
-------------
שאלה: אילו עסקים יהיו זכאים לפיצוי?
עו"ד עינת כרמי ברק: העסקים שיהיו זכאים לפיצוי לפי מתווה משרד האוצר הם עסקים עם מחזור שנתי של עד 400 מיליון ש"ח שחוו בחודשים אוקטובר -נובמבר ירידה של לפחות 25% במחזור העסקים (ביחס לחודשים אלו בשנה קודמת), ועד תקרה מכסימלית של 1.2 מיליון ₪ (לפי מדרגות מחזור העסק).
את התביעה לפיצוי, ניתן יהא להגיש במסגרת מערכת ייעודית ש ל רשות המסים, שתיפתח בהמשך.
-------------
שאלה: האם יש מענה לבני זוג שההכנסה שלהם נפגעת בגלל שירות מילואים של אחד מהם?
עו"ד עינת כרמי ברק: עובד שבן/בת זוגו יצאו למילואים ויש לו ילד מתחת לגיל 13, זכאי להעדר שעה ביום ולקבל שכר רגיל, ובלבד שהעובד לא מקבל כבר שעת הורות/הנקה.
עובד כאמור צריך להגיש בקשה למעסיק ולהציג אישור מילואים של בן/בת זוגו.
על שירות המילואים להיות לפחות 5 ימים והעובד מגיש הבקשה מועסק במשרה מלאה.
-------------
שאלה: נעדרתי מהעבודה כדי להישאר בבית עם הילדים, בגלל המלחמה. האם אני זכאית לפיצוי?
עו"ד עינת כרמי ברק: את לא זכאית לפיצוי ולא לשכר. אבל אם תבקשי ביוזמתך לצאת לחל"ת תהיי זכאית לדמי אבטלה בהתקיים 2 תנאים מצטברים – בן הזוג בצו 8 או מוגדר עובד חיוני (לפי חוק שרות עבודה) והילדים צעירים מתחת לגיל 14 או ילדים עם מוגבלות מתחת לגיל 21.
עינת כרמי ברק, עו"ד שותפה וראש תחום דיני עבודה במשרד סלומון ליפשיץ ושות'עינת כרמי ברק, עו"ד שותפה וראש תחום דיני עבודה במשרד סלומון ליפשיץ ושות'צילום: שוהם שלמה
-------------
שאלה: אני מפחד להגיע לעבודה בגלל האזעקות, יכולים להוריד לי בשכר?
עו"ד עינת כרמי ברק: המעסיק יכול שלא לשלם שכר עבור ההיעדרויות ויכול לדרוש הגעה לעבודה. במידה ותסרב, יש גם אפשרות לפיטורים.
-------------
שאלה: קיבלתי צו 8, האם מותר לפטר אותי?
עו"ד עינת כרמי ברק: לא. עובד בצו 8 מוגן מפני פיטורים למשך תקופת המילואים ועד 30 יום מתום התקופה.
-------------
שאלה: יש לי עסק לנרות ריחניים ומפיצי ריח. אלו המוצרים הראשונים שנחתכו בלחמה, והתזרים שלי נפגע משמעותית בחודש האחרון. אני מעסיקה שלוש עובדות, אחת מהן בהיריון. למרות שכואב לי הלב לפטר אותן, אני מרגישה שאין לי ברירה - העסק שלי קורס. מה עושים?
טל שמשון, יועץ עסקי בכיר: "בניגוד לתקופת הקורונה בה המדינה מימנה את הוצאת העובדות והעובדים לחל"ת, הפעם המצב שונה. כדי להוציא עובדת לחל"ת יש לעמוד בכמה תנאים: העובדת הועסקה מינימום 12 חודשים רצוף וכל ימי החופש שלה נוצלו. ישנם עוד סעיפים שמפורטים בחוק. אם העובדת עומדת בקריטריונים, אפשר להוציא אותה לחל"ת והיא תהיה זכאית לדמי אבטלה מביטוח לאומי. אם הכיוון הוא של פיטורין, יש לבצע תהליך מסודר על פי חוק כולל שימוע.
"לגבי עובדת בהיריון - ההליך קצת יותר מורכב, כיוון שבאופן עקרוני אסור על פי חוק לפטר עובדת בהיריון. במקרה שאין ברירה, אפשר לפנות למשרד התמ"ת על מנת לקבל אישור לפיטורין. יש להגיש מכתב ובו להדגיש כי אין קשר להיריון, אלא למצב הפיננסי עקב הלחימה".
-------------
שאלה: לפני שנה לקחתי הלוואה כדי לבנות את העסק שלי. בחודש האחרון ההכנסות שלי ירדו ואני לא יודעת אם אוכל לעמוד בהלוואה בחודשיים הקרובים. האם כדאי לי לפנות לסניף הבנק שלי או שפנייה כזו עלולה לסמן אותי כלקוחה בעייתית?
טל שמשון, יועץ עסקי בכיר: "בתקופה זו חשוב לשלוט בתחזית התזרימית. אם לפי התחזיות שלך, את לא עומדת בתזרים, זה לגיטימי ואף חיוני לגשת לבנק, לבחון את ההטבות הספציפיות המגיעות לך מול הבנק שלך. את אפילו יכולה לנהל משא ומתן על התנאים והאפשרויות".
-------------
שאלה: אני פרילנס שעובד עם קבלות ולא עם תלוש משכורת מסודר. האם אקבל פיצויים כמו בקורונה?
טל שמשון, יועץ עסקי בכיר: "לעצמאים שהיקף המחזור שלהם הוא עד 300 אלף שקלים, יהיה פיצוי בהתאם לירידה במחזור. יש להתעדכן באתרים הממשלתיים הרשמיים".
-------------
שאלה: העסק שלי הוא בתחום הדרכת ההורים. דווקא בתקופה הזו הרבה הורים צריכים הכוונה ועזרה עם הילדים ושיווק העסק שלי יכול להיות מאוד רלוונטי, אבל לא נוח לי עם זה, אני מרגישה שאני מנצלת את המצב.
אודליה שמש, חברת קהילת 'עם היד על השקל': "כל עוד את משווקת את עצמך בצורה רגישה ואמפתית, אני לא רואה שום בעיה. שיווק שרגיש למצב יכול למשל לבוא בצורת טיפים בחינם להורים".
-------------
שאלה: יש לי חנות לכלי בית. בעקבות המלחמה, המשק מראה סימני מיתון והרגישות של הלקוחות למחיר עולה. כיצד עלי לנהוג?
שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי שיווקי: "אני מציע בתקופה הזו לא להוריד מחירים, אלא להגדיל את הצעת הערך ללקוח. אפשר לעשות את זה באמצעות מארזי חיסכון, הקלה בתנאי התשלום, מתן שירותים נלווים כמו שעת ייעוץ ראשונה בחינם, או הוספת בונוס למוצר כמו מתנה או מוצר משלים".
-------------
שאלה: הרבה עסקים מדברים בימים אלו על להחזיק את הראש מעל המים. אני לא מוכן לוותר ושואף דווקא להגדיל את ההכנסות. איך נכון לפנות ללקוחות מבלי להיתפס כלא רגיש?
טל שמשון, יועץ עסקי בכיר: "ראשית, כל הכבוד על הגישה האקטיבית. חשוב בימים אלו לא להיות פסיביים ולהמשיך לדחוף את העסק. מצד שני, יש לשים לב להתנהלות שיווקית שלא מתאימה למצב כמו פנייה ללקוחות חדשים והנעה למכירה או פרסום באופן 'רועש'. זה הזמן להשמיע את קולכם כבעלי עסק, לתקשר עם הקהל שכבר מכיר אתכם ויש לו אינטראקציה אתכם. אפשר לפנות ללקוחות קיימים, ללקוחות ולמתעניינים מהעבר, לעוקבים ברשתות החברתיות ולמנויים ברשימת התפוצה שלכם.
-------------
רוצים לקבל עוד טיפים וכלים להתמודדות פיננסית בתקופת משבר?
אם אתם בעלי עסק שמחפשים סיוע או משפחה שרוצה לדעת איך לנהל נכון את משק הבית – המרכז לצמיחה פיננסית מזמין אתכם להיכנס לאתר וליהנות בחינם מהרצאות, כתבות טיפים, וובינרים וליווי אישי. בנוסף, תוכלו לקבל ליווי ומנטורינג לעסקים בחסות ובמימון מלא של הבנק. לפרטים הקליקו כאן.

-----------------------

פרויקט "ישראלים קונים ישראלי" של ynet עם ידיעות אחרונות ובחסות בנק הפועלים קורא לתמוך ולעזור לעסקים בישראל על מנת שיוכלו להמשיך לפעול בתקופה זו.
בשיתוף בנק הפועלים

פורסם לראשונה: 13:45, 09.11.23