בשיתוף בנק הפועלים
צילום: ירון שרון | כתבת: מור גורן | בימוי: אסף אושי | עריכה: אורי סתיו
בחודש נובמבר האחרון יקב פינטו היה אמור לחגוג את ההשקה הרשמית שלו. החזון היה להקים בהשקעה גדולה יקב בוטיק גדול, שישים את ירוחם על מפת היין המקומי. פעילות היקב היתה אמורה להביא מסות של תיירים ולספק לתושבי האזור עשרות מקומות עבודה חדשים.
ואז פרצה המלחמה וקטעה את החלום הציוני על הפרחת השממה ופיתוח ענף היין במדבר. ב-8 לאוקטובר, המנכ"ל ומייסד היקב, דוד פינטו (40) גויס למילואים. מאז העסק נמצא בסחרור ומתקשה לתפקד.
במסגרת פרויקט "ישראלים קונים ישראל" המעודד את הציבור לרכוש מעסקים כחול-לבן ולהגביר את חוסנו של המשק הישראלי, יצאנו לירוחם ופגשנו את דוד פינטו בהפוגה מהלחימה בחזית. שמענו ממנו על חזון היין המדברי ועל חלום קידום הנגב המערבי. צפו בכתבת הווידיאו בראש העמוד
יין שמדבר את המדבר
אחרי עשרות שנים של מעורבות פילנתרופית בתחומי הכלכלה והחינוך בירוחם, החליטו האחים סאם וג'ימי פינטו להפנות את כל המאמצים הפילנתרופיים שלהם לענף החקלאות. המשפחה רכשה 105 דונם מחוץ ליישוב, ובשנת 2019 נפלה ההחלטה להפוך את הקרקע לכרם שיניב יין ישראלי איכותי.
המטרה, אומר דוד פינטו, בנו של ג'ימי, מעצב תעשייתי במקצועו ובעל שנים של ניסיון בתחום היין, היה לשים את ירוחם על מפת היין המקומי. למשימה גייס פינטו גם את יעקב אוריה, יינן בעל שם עולמי. "יש לנו מחויבות עמוקה לפיתוח של ירוחם, לא רק בתחום היין אלא גם בתחום התיירות. אנחנו עובדים עם ספקים ושותפים מקומיים. אני בעצמי עברתי לירוחם עם המשפחה שלי וכך גם צוות הייצור שלנו".
פינטו מדגיש כי השאיפה היא לעשות יין שנטוע עמוק באדמה המקומית. "היין שלנו מדבר את המדבר. הענבים מגיעים מירוחם או מאזור הנגב. מפתה להביא ענבים מעמק האלה או מהגולן, אבל לא אצלנו. אנחנו מאמינים שמהנגב תבוא הבשורה".
הבחירה לגדל גפנים במדבר היא לא מובנת מאליה, מבהיר פינטו. "המדבר הוא איזור גידול מאתגר וייחודי. רק בישראל אפשר למצוא כרמים במדבר. בכרם שלנו אנחנו בוחרים זנים שמותאמים לאקלים המדברי ובגידול עצמו אנחנו עושים מגוון פעולות, שמעצבות את הצורה של הגפן, ועוזרות לנו להביא את היין אליו אנחנו מכוונים".
בגלל האקלים הצחיח של המדבר, מסביר פינטו, הענבים מבשילים מהר והתוצאות מוצלחות לאין שיעור - הן ביינות הלבנים הרעננים והן ביינות האדומים המתובלים והפירותיים.
"הפרויקט הוא בשורה - אסור שייפול"
אחרי שלושה בצירים מוצלחים, יקב פינטו תוכנן לצאת להשקה רשמית ב-19 לאוקטובר. לצד היקב היה אמור להיפתח מרכז מבקרים גדול. "הכוונה הייתה להביא אוטובוסים של תיירים לכל האזור. היו אמורים להגיע קבוצה של אנשי חקלאות מסינגפור להתארח במרכז".
מאז ה-7 באוקטובר פעילות היקב נעצרה כמעט לחלוטין, המכירות נקטעו וההשקה החגיגית נדחתה. דוד פינטו, שהקים את היקב בשיתוף עם שתי משפחות חקלאים מירוחם, גויס ב-8 לאוקטובר ונלחם כבר חודשיים בחזית. עוד שלושה עובדי ייצור גויסו גם הם למילואים.
"כשהרבה עובדים מגויסים, התהליכים ביקב איטיים יותר. למזלנו, המלחמה התחילה ממש אחרי סיום תקופת הבציר. בתחילת המלחמה עוד הייתה סכנה שטונות של ענבים ירדו לטמיון, אבל הצלחנו להשתלט על הבציר ולהציל אותו. המלחמה גרמה ליקב להיכנס לסחרור, שאנחנו מקווים לצאת ממנו כי אסור שפרויקט כזה ייפול, הוא מביא בשורה".
כדי לעזור לחזון היין המדברי לגדול ולהתפתח, דוד פינטו קורא לציבור לרכוש ישירות בקבוקי יין מאתר היקב במשלוח עד הבית. "בהמשך, כשמרכז המבקרים יושלם, נשמח לארח מבקרים, שיוכלו להכיר יין מדברי איכותי. חשוב לנו להמשיך את הפרויקט המדהים הזה שכל מטרתו הוא לפתח את ירוחם כלכלית ותיירותית. אנחנו נילחם שזה יקרה". צפו בכתבת הווידיאו בראש העמוד
ישראלים קונים ישראלי
פרויקט "ישראלים קונים ישראלי" של ynet עם ידיעות אחרונות ובחסות בנק הפועלים קורא לתמוך ולעזור לעסקים בישראל על מנת שיוכלו להמשיך לפעול בתקופה זו.
בשבועות האחרונים מאות עסקים כחול-לבן הצטרפו לפרויקט. כל העסקים שנרשמו לפעילות (ההרשמה נסגרה), מופיעים במפת העסקים המיוחדת שמאגדת עסקים ונותני שירותים בקטגוריות שונות. בשבועות הקרובים נלווה עסקים נבחרים שיזכו לחשיפה במסגרת כתבות מצולמות באתר ynet ובפלטפורמות נוספות של קבוצת "ידיעות אחרונות".
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 16:56, 11.12.23