ירושלים היא אחת הערים המורכבות בעולם, עם מגזרים ותתי מגזרים שחיים בה יחד. המגוון הרב והמאתגר הזה מייצר באופן טבעי צרכים שונים לכל קבוצה בעיר, במיוחד בתחום החינוך, שבו פועלת עמותת לביא בשיתוף פעולה הדוק עם עיריית ירושלים.
העמותה, שפועלת כתאגיד עירוני בבעלות מלאה של העירייה, מנהלת ומפעילה ברחבי העיר עשרות רבות של תוכניות ופרויקטים חינוכיים בכל המגזרים: כללי, חרדי וערבי. התשתית הייחודית שנבנתה בה לאורך שנים ארוכות מאפשרת לכל הילדים לקבל שירותי חינוך מקצועיים, מותאמים, נגישים ואיכותיים, בדגש על החינוך הבלתי פורמלי. אנו מובילים ומסייעים לעירייה בהפעלה של תכניות ופרויקטים מגוונים במערכת החינוך בעיר ובכלל זה: ליווי הסעות לילדי החינוך המיוחד, הפעלות צהרונים ופעילויות העשרה, קידום תלמידים מצטיינים, חדשנות חינוכית, מניעת נשירה ועוד.
1 צפייה בגלריה
הנהלת עמותת לביא
הנהלת עמותת לביא
הנהלת עמותת לביא
(צילום: דוברות והסברה לביא)

"עמותת לביא היא התאגיד העירוני הגדול בארץ מבחינת מספר המועסקים בו, עם כ־8,000 עובדים מכל המגזרים", אומר ארנון איקן, מנכ"ל העמותה זה שמונה שנים. איקן, רואה חשבון מוסמך בהשכלתו, בעל תואר מוסמך בכלכלה ותואר בוגר בכלכלה וחשבונאות מהאוניברסיטה העברית, הוא בעל ניסיון של יותר משני עשורים במגוון תפקידי ניהול בכירים במגזר הציבורי, העסקי ובמגזר השלישי.

מה הפרויקט הגדול ביותר שלכם?

"הפרויקט הגדול ביותר כיום של עמותת לביא הוא מערך ליווי ההסעות לילדי החינוך המיוחד", הוא אומר בגאווה. "בפרויקט זה אנחנו מעסיקים יותר מ־2,600 מלווים בהסעות, שאחראים על ליווי של יותר מ־12 אלף ילדים מהבית למוסד החינוכי ובחזרה. המלווים דואגים לשלומם וביטחונם של הילדים מכל המגזרים וכן מכל סוגי הלקויות ביותר מ־4,800 מסלולים ברחבי העיר ירושלים".
ארנון איקן, מנכ"לארנון איקן, מנכ"לצילום: דוברות והסברה לביא
הפרויקט השני בגודלו, לדברי איקן, הוא ניהול והפעלה של תוכנית "ניצנים" של משרד החינוך, עם מערך צהרונים וקייטנות בחופשות ובשיתוף פעולה מלא עם מינהל החינוך בעירייה. "בצהרונים משתתפים אלפי תלמידים מכיתות א'–ג' וילדים בגני ילדים בכל המגזרים ברחבי העיר", אומר איקן. "בנוסף מפעילה העמותה את תוכנית 'בתי התלמיד' לתלמידי כיתות ג'-ד' במימון כספי הורים, שבה זוכים התלמידים לפעילויות מגוונות וחוגי העשרה, סיוע בהכנת שיעורי בית וארוחת צהריים". לאחרונה, בהתאם להחלטת ראש העירייה משה ליאון, תועבר ההפעלה של תוכנית 'ניצנים' של הצהרונים בגני הילדים לעמותת לביא החל משנת הלימודים הבאה (תשפ"ה). יש בכך משום הבעת אמון גדולה של הנהלת העירייה ביכולות המקצועיות הגבוהות ובניסיון הרב שצברה העמותה בהפעלת תוכנית צהרוני 'ניצנים'.

באילו עוד פרויקטים ותכניות עוסקת העמותה?

לצד שני הפרויקטים המרכזיים הללו, היא מסייעת למנהלי מוסדות החינוך במערב ובמזרח העיר בניהול העצמי של המוסדות, ובכלל זה העמותה הינה בעלת חשבונות הבנק של בתי הספר ואחראית יחד עם הנהלת בתי הספר והעירייה על ההתנהלות הכספית של בתי הספר. במסגרת זאת, העמותה גם מסייעת לבתי הספר בהעסקת כוח עזר פדגוגי. בניהול העצמי נכללים כיום יותר למעלה מ־200 בתי ספר על יסודיים ויסודיים במערב ובמזרח העיר. כמו כן, העמותה משמשת כבעלים של סמינר לבנות במגזר החרדי 'במעלה בית יעקב' בשכונת בית וגן בירושלים.
עמותת לביא מייחסת חשיבות רבה גם לקידום פעילות התנדבותית של עובדי העמותה בפרויקטים ובמיזמים חברתיים שונים. במסגרת זאת, משתפת העמותה פעולה עם עמותת "מחדש", שמסייעת לנשים שיצאו ממעגל האלימות להשתלב בעולם העבודה. "במסגרת שיתוף הפעולה המיוחד והמשמעותי הזה, אנחנו מסייעים לחבר את אותן נשים לעבודה במסגרת הצהרונים שאנו מפעילים", מספר איקן.
איקן מדגיש את חשיבות השירות הטוב שניתן למגזרים שאיתם עובדת העירייה ולקוחותיה: "גיבשנו ערכי שירות ותהליכי עבודה מקצועיים, איכותיים ומותאמים, המאפשרים לנו להעניק מענה מהיר ומדויק לכלל הלקוחות שלנו בלוחות זמנים קצרים ויעילים ביותר, ועל כך אנחנו גאים", הוא אומר, "לשם כך שידרגנו את המערכות הטכנולוגיות שלנו, הקמנו מחלקת רישום וגבייה, שבמסגרתה פועל מוקד שירות להורים, עם התאמה ייעודית לכל מגזר בעיר - הכללי, החרדי והערבי. כמו כן, אנחנו משקיעים במנהלים ובעובדים שלנו, הן בתהליכי הגיוס והן בתהליכי השימור שלהם, שכוללים הדרכות שוטפות, השתלמויות, ימי עיון, פעילויות גיבוש, טיפוח הדרג הניהולי, תהליכים סדורים להערכה וקידום של מנהלים ועובדים ועוד.
גאליה לפידות, סמנכ"ל כספיםגאליה לפידות, סמנכ"ל כספיםצילום: דוברות והסברה לביא
"במהלך שנה זו הצטרפו ל־122 בתי הספר בניהול העצמי במערב העיר שבאחריות העמותה עוד כ־87 בתי ספר בניהול עצמי במזרח העיר", מספרת גאליה לפידות, סמנכ"ל הכספים בעמותה. "אנחנו גאים לתת שירות לכלל המגזרים בעיר. מוקד השירות שלנו מתרחב במטרה לתת מענה טוב ומהיר יותר להורים בעיר. אנחנו בשלבי הטמעת מערכת CRM לניהול לקוחותינו, שתשפר את השירות הניתן לעשרות אלפי ההורים מכלל המגזרים."
שני בן שהם, סמנכ"ל משאבי אנוש ושכר בעמותה, מציינת: "אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך דיגיטציה בתחום משאבי אנוש ושכר ובכלל זה: דיווחי נוכחות מקוונים, תלושי שכר אונליין ושימוש בדשבורד המרכז נתונים".
שני בן שהם, סמנכ"ל משאבי אנוש ושכרשני בן שהם, סמנכ"ל משאבי אנוש ושכרצילום: דוברות והסברה לביא
בתחום גיוס עובדים לעמותה מספרת בן שהם: "החלטנו לקיים בסוף חודש יוני קורס משאבי אנוש מעשי, שנועד להציג בפני בוגרות ובוגרי תואר במשאבי אנוש את עולם משאבי האנוש המעשי, כפי שמתקיים בעמותה. בהקשר זה שיפרנו וייעלנו גם את תהליכי הגיוס והפצת המשרות הפנויות בעמותה".
גד כהנא, סמנכ"ל הפרויקטים בעמותה, מדגיש את שיפור הבקרה ותהליכי העבודה במערך ליווי ההיסעים בעמותה: "בשנה החולפת הטמענו אפליקציה מיוחדת, שאותה מתפעלים המלווים יומיום, והיא מסייעת להם ולנו בתפעול השוטף של המערך. אנו פועלים בכלל המגזרים בעיר ועושים הכול לטובת הילדים".
גד כהנא, סמנכ"ל פרויקטיםגד כהנא, סמנכ"ל פרויקטיםצילום: דוברות והסברה לביא
ארנון איקן מסכם: "עמותת לביא ממשיכה לפעול בשיתוף פעולה מלא עם עיריית ירושלים על מנת להבטיח קידום וטיפוח מערכת החינוך הייחודית של העיר, המשמשת כבירת החדשנות החינוכית של המדינה. עמותת לביא פועלת עם העירייה במתן מענים חינוכיים רחבים, מותאמים וחדשניים לצורכי הילדים בכל המגזרים ברחבי העיר ולטובת מתן שירות מקצועי, איכותי וזמין ברמה גבוהה לכלל לקוחות העמותה: העירייה, ההורים, הילדים, מנהלי מוסדות החינוך והצוותים החינוכיים.